Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Fuktskadad mobil?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Mälardalen/Mellösa
    Inlägg
    61

    Fuktskadad mobil?

    Tja

    Köpte en SonyEricsson Xperia X8 på en större elektronikkedja. Efter 2 veckor så la telefonen av, den tvär dog. Innan så hade den strulat med batteritiden. Batteriet höll max 1 dygn sen va det tomt. När telefonen la av helt så va den full laddad o funkade perfekt, kolla YOUTUBE o spelade lite Angry Birds, sen sög den ur allt batteri o kunde inte startas igen eller laddas.

    Åkte in me telefonen för att få den undersökt. Fick nu svar att telefonen är fuktskadad i flexkontakt. Tycker detta är märkligt då jag bara haft telefonen inomhus och ej i närheten av våtutrymme.

    Fick tre alternativ o det va:
    500 spänn så kastar dom telefonen åt mig.
    700 spänn så får jag tebax den oreparerad.
    700 spänn så reparerar dom den åt mig.

    Undrar om reparationsverkstäderna kör med "fuktskada" som standardfel? Svärfar gick o köpte en TomTom gps som slutade funka, o den hade suttit i bilen max 4 timmar annars legat i skrivbordslådan, den va också fuktskadad.. E ju väldigt lätt att säga ifrån sig typ garantireparationen och sen skylla på fuktskada. Har iaf begärt att få bilder på skadan.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -2001
    225Hk/350Nm

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Fuktskadad mobil?

    Hej!

    Får du betala 500:- för att dom ska kasta telefon åt dig?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Fuktskadad mobil?

    Media Markt eller Elgiganten?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    46

    Re: Fuktskadad mobil?

    Hanterings- och felsökningskostnad kan jag tänka mig.

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Får du betala 500:- för att dom ska kasta telefon åt dig?

    Mvh

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Fuktskadad mobil?

    Det låter som Anovo i ett nötskal, tyvärr.
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Fuktskadad mobil?

    Citat Ursprungligen postat av CPBBK84
    Det låter som Anovo i ett nötskal, tyvärr.
    Ja... det känns som ett jävla lotteri att lämna in en mobil! Hade en gång en SE T68 inne för lagning då en av tangenterna lagt av, tjejen på Telia som jag lämnade in den hos kom ihåg att hon själv testade luren ett flertal gånger & jag frågade om hon ville ringa dom & få en förklaring, hon ringde dit & förklarade att tangent nr 5 verkligen inte fungerade då hon testade luren när jag lämnade in den!

    Dom hade muttrat lite åt henne från Teliabutiken, efter ett tag kom luren & dom påstod att inget va gjort med den, konstigt nog fungerade den klockrent efter det

  7. #7
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: Fuktskadad mobil?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av CPBBK84
    Det låter som Anovo i ett nötskal, tyvärr.
    Ja... det känns som ett jävla lotteri att lämna in en mobil! Hade en gång en SE T69 inne för lagning då en av tangenterna lagt av, tjejen på Telia som jag lämnade in den hos kom ihåg att hon själv testade luren ett flertal gånger & jag frågade om hon ville ringa dom & få en förklaring, hon ringde dit & förklarade att tangent nr 5 verkligen inte fungerade då hon testade luren när jag lämnade in den!

    Dom hade muttrat lite åt henne från Teliabutiken, efter ett tag kom luren & dom påstod att inget va gjort med den, konstigt nog fungerade den klockrent efter det
    Äh Anovo, de tror att man löser hårdvarufel med mjukvara.

    Men just fuktskada kör de med bara för att de inte hittar felet.
    Har jobbat inom samma område på ett mindre ställe där vi då och då tog tillbaks telefonen från Anovo och gick igenom telefonerna, kunde vara en sliten kontakt eller dylikt.
    200:- senare och 10 min meck var sakerna igång igen.

  8. #8

    Re: Fuktskadad mobil?

    Be att få en ny på garantin... be dom ta sina "avgifter" och stoppa upp där solen inte skiner.

    2v gammal telefon och den är trasig redan, bevisbördan ligger på butiken det är upp till dom att bevisa att du haft sönder luren eller hur du fått fukt i den och dom kostnaderna ligger självklart på butiken och inte på dig

  9. #9
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Fuktskadad mobil?

    Alltid är det skit med Anovo!
    I över tio år har jag haft med dem att göra (har jobbat för vissa hårdvarutillverkare som använder Anovo samt även från andra hållet som slutanvändare blivit tvungen att skicka in prylar till dem) och det har ta mig f*n aldrig fungerat som sig ska med vad de kallar för "service" (vare sig man anlitar deras tjänster eller om man är slutanvändare som tyvärr har fått skicka dit sina prylar).

    Stå på dig och kräv att de bevisar fuktskadan, var ihärdig och tjata så lär de ge med sig till slut. Det är dyrare för dem att disktuera sånt här än att reparera prylarna i slutändan.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: Fuktskadad mobil?

    Och diskussionen tar du givetvis på inköpsstället, du ska inte behöva kontakta en tredje part. Ett tips är att googla fram konsumentköplagen och läs den noga.
    Jag hade problem i ett reklamationsärende som försäljaren försökte smita undan, men efter en månads mailande och telefonsamtal så gav dem med sig då jag kunde hänvisa till konsumentköplagen.
    Tänk på att garanti och reklamation enligt konsumentköplagen INTE är samma sak. Ofta hänvisar de till garantin som kan ha vissa undantag, det ska du inte godta.
    Du skulle till exempel kunna be dem att bevisa att fukten (om det nu är fukt i den) inte var inbyggd i telefonen från fabriken, och då är det upp till dem att göra det.
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  11. #11
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    686
    Medlem#
    116

    Re: Fuktskadad mobil?

    För ett par år sedan blev min mobil konstig i displayen.
    När jag lämnade in den i affären för reparation undersökte dom den noga och kunde inte se att den varken var skadad mekaniskt eller fuktskadad.
    Trots detta blev beskedet från verkstaden att telefonen hade blivit utsatt för extern skada. (som varken kunde ses av mej eller butiken?)
    Det skulle kosta 900 att laga den eller 500 om dom kastade den.
    Nej jag litar inte på reparationsverkstäder för hemelektronik, de här "trasiga" telefonerna vad händer med dom? Jag skulle tro att dom repareras och säljs av personalen på verkstaden som löneförmån.
    Som kund är man ju rövkn...ad, man har inget att sätta emot verkar det som.
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385

    Re: Fuktskadad mobil?

    Jobbade för ett antal år sedan på en stor el kjedja (som gått i kånken)
    Där fick vi instruktioner att säga att ex mobilen el gps var sönder PGA fukt.

    Slutade där rätt omgående samt ALDRIG handlat något genom det PÅ/AV bolaget

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Mälardalen/Mellösa
    Inlägg
    61

    Re: Fuktskadad mobil?

    Halloj, fick nu svar från inköpsstället.. Ja det är Mediamarkt.. heh..
    Dom sa att telefonen går inte att reparera utan jag ska betala 500 för att som ska kasta skiten, eller 700 om jag vill ha tebax o kasta själv. Pratade nyss med SonyEricsson och dom sa att har servicestället (anovo) sagt fuktskada så är det fuktskada och garanti gäller ej. Frågade om inte dom tyckte det var konstigt med en telefon som legat inomhus blir fuktskadad, men fick bara till svars att har Anovo sagt fuktskada så är det fuktskada.

    BTW så frågade jag om handsvett kan skada en telefon och det kan det. Så nu får man använda vantar när man ska använda telefonerna tydligen..

    Passade iaf på att förlänga mitt abonnemang och fick en ny telefon, en Xperia Play, utan kostnad, så telefon står man ju inte utan.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -2001
    225Hk/350Nm

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Mälardalen/Mellösa
    Inlägg
    61

    Re: Fuktskadad mobil?

    Just det ja..
    En bild på fuktskadade flexkontakten..
    http://www.anovo.se/repairimages/6170471_1.jpg
    SAAB 9-3 SE 2.0T -2001
    225Hk/350Nm

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Fuktskadad mobil?

    Citat Ursprungligen postat av Flebbe
    Just det ja..
    En bild på fuktskadade flexkontakten..
    http://www.anovo.se/repairimages/6170471_1.jpg
    Vart är fukten?
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Fuktskadad mobil?

    Om det hade varit fukt så var det säkert från den telefonen som verkligen var fuktskadad som kom in precis efter din eller dagen efter

    Vill de blåsa en kan man inte försvara sig

    Skönt det löste sig med ny lur!

    Mvh
    Matte

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Fuktskadad mobil?

    Citat Ursprungligen postat av Flebbe
    Just det ja..
    En bild på fuktskadade flexkontakten..
    http://www.anovo.se/repairimages/6170471_1.jpg
    Herregud, den bilden säger ingenting, hade den gjort det så kunde den vatt tagen från nån annan telefon också.

    Dom e sjuka i huvet dom jävla Anovo idioterna...
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Mälardalen/Mellösa
    Inlägg
    61

    Re: Fuktskadad mobil?

    Pratade me KO o dom sa att jag ska begära bevis på att telefonen på bilden verkligen är min. Sen så sa inte Mediamarkt-killen till mig att det skulle kosta nånting om det visade sig vara något fel som inte täcktes av garantin, o står det inget på kvittot som jag fick vid inlämningen så kan dom inte komma o begära mig på pengar som dom inte informerat om innan..
    SAAB 9-3 SE 2.0T -2001
    225Hk/350Nm

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Fuktskadad mobil?

    Nu när vi börjar se IP-klassade telefoner kanske det blir svårare att hävda fukt? Xperia Active blir nog min nästa telefon.
    Fredrik J

  20. #20
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    686
    Medlem#
    116

    Re: Fuktskadad mobil?

    Citat Ursprungligen postat av Flebbe
    Just det ja..
    En bild på fuktskadade flexkontakten..
    http://www.anovo.se/repairimages/6170471_1.jpg
    Jag har två frågor.

    1: Hur ska en genomsnittskund veta hur kundens telefon ser ut inuti?

    2: Vad visar att det är kundens telefon på bilden? Det borde ju gått att få med EMEI- nummret på bilden.

    Detta tycker jag är ett fall för uppdrag granskning, den här branschens konstanta blåsning av oss kunder.

    Jag har själv reparerat en hel del fuktskadad elektronik på mitt jobb och det brukar se betydligt värre ut innan det slutar fungera

    Det är ju märkligt att inte tillverkarna har ett visst fuktskydd på sina produkter, lackering m.m.

    Mvh. Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

Liknande ämnen

  1. Köp av mobil telefon
    Av Aero++ i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 23:03
  2. Råd för begagnad mobil
    Av Songs_for_the_deaf i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 14:33
  3. Förslag på ny mobil?
    Av VikingAero i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 19:40
  4. Mobil Synt S 5w-40
    Av berkbs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 22:32
  5. Mobil 1
    Av glassguran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •