Jaha, så har man då gått och sålt gamla cabben, aka "Silverpilen". Kändes lite vemodigt att lämna ifrån sig nycklarna och se den försvinna uppåt Sundsvall, men var sak har sin tid, och det var dags för ett nytt projekt att ta liv.
Tanken vart ursprungligen att köpa mig en nära på sprojtans ny cabbe, faceliftad med max 1000 mil på mätaren... Jag hade några intressanta objekt, varav jag i princip bestämt mig för en. Då dessa ideer nämndes för farsgubben i samband med smakråd fick man sig både en med tre pikar om att man inte vart riktigt frisk. Plötsligt började den snåla fan inom en sätta griller i huvudet, och lite smått började det tittas på andra alternativ. Blocket scoutades på allt från -04or till latest latest. Några intressanta bilar hittades, och 2 togs ut för mer seriös granskning. Den ena föll bort pga oseriös säljare, och den andra som stod i Norrköping blev objektet att spana in.
Med sällskap av Pumpe gjordes färden i "Racerskåpet" ner till Peking, och där stod hon. 1660 mil på mätaren samt i så nära nyskick man kunde komma... Vart inte så mycket att tveka på när det enda frågetecknet, dvs färgkombinationen vart mer än godkänd av båda parter.
Numera står det alltså en NG9-3 Aero Cabbe -06 på uppfarten. Bilen har all utrustning utom minne på förarstol samt avsaknad av elstol passagerarsida, vilket helt klart är en fördel då det underlättar insteg till baksätet extremt. Detta innebär utrustning såsom Navi, 300w stereo, Inbyggd tele, elinfällbara backspeglar, automatiskt avbländbara speglar etc etc. Fusion blue är färgen, och detta i kombination med ljust helläder gör bilen till en relativt smakfull sommarbil.
Bilen genomgick en Tefcar lackbehandling under våren 2008 och skyddet samt glansen är fortfarande helt klart godkänd. Tyvär är det en del tvättrepor vilka bara måååååste bort. Detta kommer åtgärdas av Pumpe, då jag under tiden tänker ge mig på lädret för att få det som nytt. I samband med detta skall även några bilhandlardekaler plockas bort från sidokjolarna, nummerplåtshållare bytas till dito utan reklam/STCS skylthållare samt lite lampor så man slipper den tråkiga gula looken, samt de oranga blinkerlamporna.
Senare kommer även lite interiört godis införskaffas. Har siktet inställt på läderpanel samt interiört läderkit från Hirsch samt kolfiber växelspaksknsol samt handskfackslist ala Sportsedan.
Slänge på 20" BBSerna från SCn då jag tänkte köpa likadana till kombin. Tyvär vart jag inte riktigt nöjd med looken som blev, så planer på andra fälgar står på tur. Sänkning satt redan på vid inköp, 40mm Eibach, samt 19" SVF Solgen med Michelin Pilot Sport 2. Dessa kommer sedermera bli till salu framöver när jag väl bestämt mig för vilken look jag är ute efter.
I övrigt är hon original och känns rätt så trött i gämförelse med skåpet. I och med tomatlådan är det nog inte aktuellt att gå lika långt i träsket som kombin, och överaskande vart att det faktiskt låter riktigt trevligt redan ur original piporna bak. Med detta sagt lär det till en början inte bli mer än ett St1 under huven, men till en början får den rulla original några 100 mil så man ser att allt lirar som det ska.
Vindskydd skall införskaffas, tills vidare snyltar jag på föräldrarnas
Närmast skall cabben få bekänna färg i Cabriochallenge samt på kullen helgen 12/13 Juni. Vad som händer det vet nog bara gudarna
lite bilder på skapelsen, tack Pumpe3 för en trevlig session med kameran
http://www1.garaget.org/archive/4/3702/ ... 410412.jpg
http://www1.garaget.org/archive/4/3702/ ... 410414.jpg
http://www1.garaget.org/archive/4/3702/ ... 410422.jpg
http://www1.garaget.org/archive/4/3702/ ... 410417.jpg
More to come!!