Sidan 16 av 43 FörstaFörsta ... 6141516171826 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 858

Ämne: Priset på E85 / Kommer E85 tillbaka

  1. #301
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Jag håller inte med. En väldigt stor del av de som bor i Stockholms län bor inte nära en tunnelbana eller järnväg.

    Och många har arbeten om man inte når effektivt med kommunala färdmedel.
    Du tänker kanske på de som bor i innerstan eller i förorter längs tuben och jobbar inne i city? Många har jobb på andra ställen och arbete utanför stan, som likt jag spar otroligt mycket tid på att ta bilen.
    Man kan sammanfatta det med att kollektivtrafiken fungerar i stort sett bara om antingen startpunkten eller destinationen ligger innanför tullarna. Och det som ligger utanför tullarna ligger nära en tunnelbane- eller pendeltågsstation (vilket dock en betydande andel gör). Och även då under ett antal förutsättningar, inga störningar, dagtid eller (tidig) kväll, inget gods att tala om som behöver tas med och att man inte har några problem att gå någon km.

    Notera att om man behöver komma till en återvinningscentral är det kört om man inte har bil. Till stor del gäller samma sak om man behöver handla något annat än vad närbutiken kan tillhandahålla om man bor utanför tullarna (om man nu inte tar tunnelbana/pendeltåg in till stan).

    För min del tar det i verkligheten 15 minuter till och från jobbet med bil, och med kollektivtrafik drygt 50 minuter enligt tidtabell (mer i verkligheten), och innefattar då c:a 1,5 km gång (5 km/h). Både hem och jobb ligger i Stockholms kommun, men utanför tullarna. Och det tar betydligt mer än 3 ggr längre tid med kollektivtrafiken om det blir problem, och mer eller mindre stora problem blir det ofta, driftsäkerheten i systemet är helt under isen. Cykla går snabbare, och är driftsäkrare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #302
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jag fattar precis vad du menar. För vissa enstaka av de 2miljonerna i Stockholm funkar inte kollektivtrafiken perfekt. Det är naturligtvis inte bra.
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Jag håller inte med. En väldigt stor del av de som bor i Stockholms län bor inte nära en tunnelbana eller järnväg.
    Och många har arbeten om man inte når effektivt med kommunala färdmedel.
    Att vissa i Stockholm inte har riktigt lika bra lokaltrafik som de flesta skrev jag ju. Tydligen upplever du samma sak.

    Fakta är att INGEN som bor i övriga Sverige har lika bra förhållanden som 99% av alla i Stockholms län har.
    Den svenska verkligheten är att busshållplats närmare än 2km hemifrån är ovanligt bra, en tågstation inom 5 km osannolikt nära och tunnelbana ren utopi.

    När våra styrande inser detta och slutar den bil- och teknik-fientliga politiken har Sverige en framtid.
    Nu ser politikerna bara situationen i Stockholms tätort. Då tror man att lösningen på köer är att försvåra för biltrafik och bygga ut kollektivtrafik och T-bana. Det fungerar kanske för 10-15% av befolkningen.
    Problemet med bilismens utsläpp är snart lika aktuellt som de hästdragna vagnarnas "utsläpp". Varför ens tillåta dieselbilar när det finns E85? Kan man inte snegla på IT-världen där utvecklingen går mot ny avancerad teknik och bredband åt alla? Bredare väg åt alla i hela Sverige. Varför bussar när det finns el-bilar? Jo för det svenska vägnätet är ett skämt jämfört med andra i-länder, tex USA. Det kom 160000 nya invånare förra året, så nog finns resurserna att bygga!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #303
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Jag spar alltså 2tim per dag i restid (min reseplanerarlänk fungerade inte...) och de flesta på mitt jobb skulle ha mkt svårt att få vardagen att ens fungera utan bil.
    Detta är inte enbart ett glesbyggdsproblem!

    Sedan undrar jag varifrån pengarna ska komma för att rusta upp och bygga vägar?
    Kommunerna gör allt de kan just nu för att inte behöva höja skatten allt för mycket och staten lånar. I en högkonjunktur med extremt låga räntor.

    Ska man dessutom förbjuda folk att köra Dieselbilar bara för att lagstiftarna i EU har stiftat usla lagar och regler som är lätta att kringgå?
    Vems fel är det att Dieslar idag är så skitiga? (iaf fram till EU6 2016)

    Själv skyller jag på USELT regelverk och korkade politiker.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #304
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Jag bor numera mindre än 5 minuter från den pendeltågslinje som går till södertälje där jag jobbar, men jag bor i sollentuna (dvs på "fel sida"), men pga dagishämtning / lämning och att pendeltåget inte tar mig hela vägen fram (utan kräver anslutning av buss som ofta är sen och bara går med halvtimmestrafik när jag behöver åka) så är det lätt att torska en halvtimme. Nu pratar man även om att inte stanna alla pendeltågen på alla stationer, där min är en av de "bortvalda" så kontentan kommer vara att frekvensen halveras, jag måste troligen ta ett pendeltåg, åka till nästa station, vänta ca 15-30 minuter, byta till samma linje, åka vidare då det just är linjerna som går hela vägen som inte ska stanna. På hela sträckan märsta till södertälje (ca1.5h) så tror jag man sparar 6 minuter på "skipstop". Nu åker många på min arbetsplats SJ tåget, men kombinerat med pendeltågsbiljett blir min reella kostnad lika som bil vid 18 resdagar, dvs vabbar jag 2 dagar (eller av annan anledning inte åker till jobbet) så går jag i förlust på att åka kommunalt (då har jag räknat förbrukning och rörlig milkostnad samt genomsnittlig biltull med en inte så förmånlig personalbil).

    Nu var detta väldigt OT map E85. Jag kör fö sen några veckor min första (och troligen sista) dieselbil, förra bilen var en gasbil och när jag körde saab som bruksbil så körde jag faktiskt en E85 konverterad OG9-3. Diesel var mest prisvärt för mig, nu när gas-bils fördelarna försvunnit. Det är tragiskt att gas och etanol straffas bort med skattehöjningarna på dessa bränslen (även om vissa såg det som att de var subventionerade innan).

    Ur miljöhänsyn skulle jag gärna åka kommunalt, men det är helt enkelt inte rimligt - det tar längre tid, är mindre flexibelt och kostnaden är inte lägre. Och åker vi med familjen in till stockholm så är det ofta billigare med bil, trots svindyr parkering etc eftersom SL ska ha så bra betalt för biljetterna - speciellt om resan innefattar flera stopp, dvs att man ska besöka flera adresser i stan - då får man ju betala biljett för varje resa.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #305
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Jag spar alltså 2tim per dag i restid (min reseplanerarlänk fungerade inte...) och de flesta på mitt jobb skulle ha mkt svårt att få vardagen att ens fungera utan bil.
    Detta är inte enbart ett glesbyggdsproblem!
    Naturligtvis inte enbart ett glesbygdsproblem. Men huvudsakligen. Sen fattar jag inte vad det spelar för roll.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Sedan undrar jag varifrån pengarna ska komma för att rusta upp och bygga vägar?
    Kommunerna gör allt de kan just nu för att inte behöva höja skatten allt för mycket och staten lånar. I en högkonjunktur med extremt låga räntor.
    Tja om fler, som du, skulle kunna arbeta 2tim extra per dag istället för att vänta på bussen, ökar skatteintäkterna rejält.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Ska man dessutom förbjuda folk att köra Dieselbilar bara för att lagstiftarna i EU har stiftat usla lagar och regler som är lätta att kringgå?
    Vems fel är det att Dieslar idag är så skitiga? (iaf fram till EU6 2016)

    Själv skyller jag på USELT regelverk och korkade politiker.
    Jag tycker du har rätt det är beslutsfattarnas ansvar. Majoriteten av de svenska politikerna är i inte ointelligenta utan istället outbildade, okunniga, och oerfarna. Och onödiga. De stiftar i stort sett bara helt okritiskt svenska versioner av lagar EU beslutat. Utom om det gäller snus. Man försöker få oss att tro att bilism är skadligt för vår miljö och gör allt för att försvåra, istället för att satsa på utbildning, forskning och produktutveckling.

    Jag har ingen patentlösning, men jag ser att det finns stora problem att lösa. Problem de svenska politikerna varken ser eller löser. Men satsar man mer på bilism kommer E85 och el att vara det långsiktigt hållbara.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #306
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Jag bor numera mindre än 5 minuter från den pendeltågslinje som går till södertälje där jag jobbar, men jag bor i sollentuna (dvs på "fel sida"), men pga dagishämtning / lämning och att pendeltåget inte tar mig hela vägen fram (utan kräver anslutning av buss som ofta är sen och bara går med halvtimmestrafik när jag behöver åka) så är det lätt att torska en halvtimme. Nu pratar man även om att inte stanna alla pendeltågen på alla stationer, där min är en av de "bortvalda" så kontentan kommer vara att frekvensen halveras, jag måste troligen ta ett pendeltåg, åka till nästa station, vänta ca 15-30 minuter, byta till samma linje, åka vidare då det just är linjerna som går hela vägen som inte ska stanna. På hela sträckan märsta till södertälje (ca1.5h) så tror jag man sparar 6 minuter på "skipstop". Nu åker många på min arbetsplats SJ tåget, men kombinerat med pendeltågsbiljett blir min reella kostnad lika som bil vid 18 resdagar, dvs vabbar jag 2 dagar (eller av annan anledning inte åker till jobbet) så går jag i förlust på att åka kommunalt (då har jag räknat förbrukning och rörlig milkostnad samt genomsnittlig biltull med en inte så förmånlig personalbil).

    Nu var detta väldigt OT map E85. Jag kör fö sen några veckor min första (och troligen sista) dieselbil, förra bilen var en gasbil och när jag körde saab som bruksbil så körde jag faktiskt en E85 konverterad OG9-3. Diesel var mest prisvärt för mig, nu när gas-bils fördelarna försvunnit. Det är tragiskt att gas och etanol straffas bort med skattehöjningarna på dessa bränslen (även om vissa såg det som att de var subventionerade innan).

    Ur miljöhänsyn skulle jag gärna åka kommunalt, men det är helt enkelt inte rimligt - det tar längre tid, är mindre flexibelt och kostnaden är inte lägre. Och åker vi med familjen in till stockholm så är det ofta billigare med bil, trots svindyr parkering etc eftersom SL ska ha så bra betalt för biljetterna - speciellt om resan innefattar flera stopp, dvs att man ska besöka flera adresser i stan - då får man ju betala biljett för varje resa.
    Du beskriver en verklighet som många lever i. Även om de flesta inte har så många rese-alternativ blir resultatet ofta att bilen är bäst. Du har 30 mellan bussarna. Ute i landet är läget ofta betydligt sämre, om det ens finns lokaltrafik.På många platser i Sverige är valet enkelt det finns endast bil-alternativet.

    Tyvärr lever våra politiker i en fantasivärld där lokaltrafiken är fantastisk. De bor centralt i Stockholm och åker taxi, så de märker inget av detta själva. Tar de tåget eller t-banan någon enstaka gång är det inte i rusningstid. Möjligen förstår de att alla inte har perfekta förbindelser när de träffar bekanta med berättelser som dina. Tunnelbana till Nacka är en fantastisk förbättring för många människor, men i Nacka bor 1% av Sveriges befolkning!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #307
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Och åter från OT.
    Man kan väl göra dieselbilarna miljövänliga med att tanka biodiesel och diverse urea tillsatser ?
    Så den här ideen att utesluta alla dieselbilar i vissa städer är väl lite överdrivet.
    Eller är det så att dieseln är så snål att staten inte får in tillräckligt med skatt ?
    Fram med skattesubventioner på biogas, E85 och miljödiesel för att styra om användarna till att använda miljöbränslen.

  8. #308
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Fast då är vi ju tillbaka till grundproblemnet att staten BEHÖVER inkomsterna från kassakon bilism, hela miljöargumentet är ju egentligen bara tomma ord, för om man skulle suibvensionera ett miljövänligare bränsle så skulle man få in mindre pengar när folk går över till det, och då får man in mindre pengar = funkar INTE.. då tänker man "Aha, men vi HÖJER skatten på annat bränsle och kallar det skatteväxling", men det funkar ju inte heller, för om skillnaden blir för stor så kommer ju fler gå över till det lågskattade bräsnlet = ännu mindre pengar från kassakon..

    Det är därför miljöargumentet är sånt hyckleri..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #309
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Och åter från OT.
    Man kan väl göra dieselbilarna miljövänliga med att tanka biodiesel och diverse urea tillsatser ?
    Så enkelt är det inte, lite beroende på anpassningsgrad för biodieseln och vad det är gjort på så kan NOx öka eller förbli konstant.
    Biodiesel gör inte avgaserna renare, men de blir klimatsmartare eftersom nettoutsläppen av CO2 minskar.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #310
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    I Stuvsta bygger mijöhycklarna just nu bostadshus på infartsparkeringen närmast järnvägsstationen. I Älvsjö har samma sak redan hänt. I samtliga närförorter söder om Stockholm har det tidigare gått att parkera gratis nära T-banan. Nu kostar det 10kr i timmen. Fördelen är att det nu går att hitta en P-plats, det var svårt tidigare. Fler tar såklart bilen hela vägen till jobbet -> mer skatteintäkter.

    I praktiken används SL främst av de som inte har något alternativ t ex för att de jobbar mitt i Stockholm där det är omöjligt att parkera samt av de som saknar körkort eller har för dålig ekonomi. Pendeltågen är skitiga och notoriskt opålitliga p g a kraftigt eftersatt underhåll. T-banan är på väg åt samma håll. Bussarna är oftast bättre. Bor man lite ocentralt och har mer än ett byte för att ta sig till jobbet så sparar bilen så mycket tid att det är helt orealistiskt att åka med SL förutom att jag inte vill sitta på säten där idioter brukar ha sina skitiga skor. Det räcker egentligen med de skitiga sätena för att jag inte ska åka med SL. Tiggare och allt annat slödder som plågar resenärerna räcker också som ensamt skäl för att välja bilen. Jag har en granne som stod ut med SL i flera år men nu åker han bil trots att han ofta åker mitt i rusningen och inte sparar någon tid med bilen. Ren stol och frihet från slödder räcker långt för honom. Jag har fördelen av att kunna åka tidigt och sparar på så vis 1,5-2timmar per dag.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #311
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Naturligtvis inte enbart ett glesbygdsproblem. Men huvudsakligen. Sen fattar jag inte vad det spelar för roll.
    .
    Jag ville bara belysa en sak som många inte förstår. Alla bor inte centralt i Stockholms kommun. I hela Stockholms län bor det säkert en miljon som saknar bra kommunikationer till sitt arbete.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Tja om fler, som du, skulle kunna arbeta 2tim extra per dag istället för att vänta på bussen, ökar skatteintäkterna rejält.
    .
    Det är ganska lagom att i snitt arbeta 8tim per dag. Iaf om man ska orka med vardagen i övrigt och inte gå in i väggen.
    Att arbeta 10tim per dag långvarigt låter som en dum idé för de flesta och troligen inte nåt som skulle ge högre intäkter till staten.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #312
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Nu verkar ju denna tråden handla mest om kollektivtrafik -- Men en liten side note: Jag blev positivt överraskad på Ingo i Kungsbacka för ett par månader sedan när jag såg att dom faktiskt installerat en till E85-pump där, så att det nu finns lika många för varje bränsletyp. Kul att någon verkar jobba åt rätt håll.
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  13. #313
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Bara den öppningsfrasen lägger diskussionen på en nivå jag inte orkar med. Tack för mig.
    Du kanske ska ställa dig frågan vad som möjligtvis kan ha varit orsaken till det.

    Det fick inte sägas, tydligen, i vart fall inte av mig, att inte alla i Stockholms län har en liten smidig 7-minuterstur med tunnelbanan till jobbet eller studierna. Man skulle lätt kunna få intrycket att de som säger hur bra det är i Stockholm avser Stockholms kommun, och om man var illasinnad, baserar sina erfarenheter på besök i staden som begränsat sig til diverse t-baneresor mellan krogar, alternativt en spårvagn till Djurgården. För med samma logik är det utmärkt i t.ex. Göteborg.

    Kul att någon faktiskt installerat en E85-pump så nyligen.

    Ja, våra politiker verkar ha väldigt svårt att tänka långsiktigt; och när vi skaffar oss nya utgifter på statlig och kommunal nivå lär inkomsterna behövas.

  14. #314
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    ...jo, min fru har klagat att jag åker bil (men förstår mig), men hon har mesta delen av sitt yrkesliv jobbat centralt i stan (nu jobbar hon förvisso i kista men det är ett par stationer bort på rätt pendeltågslinje) - att åka t-bana till jobbet, kunna ta i princip alla tåg som kommer (var 5e minut), på sin eventuella promenad till jobbet kunna ta vilkensomhelst av bussarna som går med typ 10-minutersintervall eller istället för buss promenera i vacker miljö på strandvägen.

    Även om resan tidsmässigt tagit lika lång tid så blir ett "strul" inte lika stort som när man står i ett industriområde där bussen redan gått, det är 40 minuters promenad till jobbet och det småregnar.

    Men visst är det även om man åker i innerstaden så att man kan råka ut för strul, bussar är fulla, tåg inställda - så även om det köar i trafiken sitter man ofta torrt och fint och har det ganska bra på sin väntan.

    Essingeledens köer är dock inte så kul. Automatlåda var ett stort uppsving, farthållarradar nästan lika stor förbättring. Min nya bil har även "lane assist", tyvärr måste man sitta och småvingla hela tiden annars så slår systemet bakut...

    Men för miljön och om "alla" ska kunna komma fram så måste nog fler åka kommunalt, tyvärr går det ju i fel riktning. Får se hur nya citytunneln kommer påverka turtäthet och förseningar.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  15. #315
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Jag ville bara belysa en sak som många inte förstår. Alla bor inte centralt i Stockholms kommun. I hela Stockholms län bor det säkert en miljon som saknar bra kommunikationer till sitt arbete.
    Exakt, och ungefär en miljon människor är ungefär vad det bor i norrbotten, lappland, västerbotten,ångermanland,jämtland,medelpad,hä rjedalen och hälsingland TILLSAMMANS, mewd andra ord hela dne norra delen av sverige.. Och då har ju oftast dom som bor i centralorterna väldigt bra kommunikationer där med..

    Mitt ex bodde i en norrbottnisk håla norr om polcirklen, hon hade bättre kommunikatoner utanför dörren än vad jag har nu. Det gick nog åtminstonde 5-6 bussar åt varje håll dagligen där.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #316
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Tripod Visa inlägg
    Du kanske ska ställa dig frågan vad som möjligtvis kan ha varit orsaken till det.
    Din dryga attityd och spydiga ton, bland annat.

    Jag finner det smått absurt att folk i Stockholms län sitter och tycker synd om sig själva för att dom har så dåliga kommunikationer.
    Där jag växte upp var det 8 mil till närmaste busshållplats, och min far hade nästan 30 mil enkel resa till jobbet. Hur många i Stockholms län matchar det?

    Jag har väldigt svårt att hitta någon sympati när Stockholmare gnäller, då jag själv är född i Stockholm och även bott där stora delar av mitt vuxna liv och har rätt bra koll på kommunikationerna där nere. Och tro mig, ni lever i en helt annan verklighet än vad många i norra delen av landet gör.
    I Stockholm blir det riksnyheter när vägar inte plogas samma dag medans man i Norrland är van vid att många vägar helt enkelt är stängda under vinterhalvåret, som för övrigt är betydligt längre än i Stockholmsområdet.

    Jag är fullt medveten om att kommunikationerna inte är felfria i Stockholm, och att det finns många även där som har problem att ta sig till och från jobbet, men att sitta och gnälla och tro sig vara ens i närheten av övriga landet är ju smått absurt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #317
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag har tillbringat mycket tid i norrland och även i andrea mer ödsliga delar av landet, och min poäng är FORTFARANDE att det inte spelar nån roll om det är stockholm eller någon annanstans, bor man utanför tätorterna är man rökt.

    Sen känner jag inte igen det där "gnällandet", det var ju snarare så att det felaktigt påstods att kommunikationerna var perfekta (ungefär) bara för att man bodde is tockholmsområdet, vilket ju inte stämmer, det var det som drog igång motargumentationen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #318
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Glenn, tycker du har en poäng - många i stockholm har dryga resor och ej fungerande kollektivtrafik (de som bor och jobbar i innerstan har nog oftast mkt bra kollektivtrafik). Områden som trafikeras av SL ligger många gånger LÅNGT från själva stadens centrum - kan ju handla om 2h i bil och mer kommunalt.

    Det finns garanterat många som bor i landets norra delar som har jättenära till jobbet, och kan gå och cykla - men även de som har jättelånga resor.

    Att dra alla norrlänningar eller alla stockholmare över en kam går inte...

    I viss mån kan man ju påverka var man bor och jobbar. Visst kan det vara så att man inte har möjlighet att bo där man vill eller där man jobbar, eller att man inte kan hitta ett jobb nära där man bor - men oftast går det om man kan tänka sig att kompromissa och ta ett tråkigare och/eller mindre välbetalt jobb.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  19. #319
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    1 130
    Blev nu detta en tävling i vem som har sämst kollektivtrafik och är man automatiskt diskvalificerad om man bor i Stockholms län???
    Hade en fin 9-5 Aero -06 :/

  20. #320
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg

    I viss mån kan man ju påverka var man bor och jobbar. Visst kan det vara så att man inte har möjlighet att bo där man vill eller där man jobbar, eller att man inte kan hitta ett jobb nära där man bor - men oftast går det om man kan tänka sig att kompromissa och ta ett tråkigare och/eller mindre välbetalt jobb.
    Till viss del är det fruktansvärt dyrt att röra på i Stockholm idag, och flytta närmare sitt arbete.
    Iaf om inte vill byta ner sig och om man har bott några år på samma adress.
    För då innebär det att man behöver ta ett banklån på en miljon eller mer för att betala skatten som staten ska ha för att man byter till ett likadant boende närmare nåt jobb eller annat.

    Det blir lixom så att man bor där man bor och får man ett arbete på ett nytt ställe är det bara att försöka krångla sig dit på minst dåliga sätt.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •