Sidan 5 av 36 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 713

Ämne: eSID - extended Saab Information Display

  1. #81
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: eSID - extended Saab Information Display

    Hårdvaran har anlänt och jag har byggt ihop de första 5 enheterna. Har PM:at de första 5 av er som var intresserade så vi tar det den vägen. Målet är att jag i nästa vecka bygger ihop nästa 5st.



    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  2. #82
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262

    Re: eSID - extended Saab Information Display

    Det är det här jag kallar julpyssel....

  3. #83
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: eSID - extended Saab Information Display

    Hehe. Precis! Mycket trevligare sorts julpyssel än det man brukar mena!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #84
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: eSID - extended Saab Information Display

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Hehe. Precis! Mycket trevligare sorts julpyssel än det man brukar mena!
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #85
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    92

    Re: eSID - extended Saab Information Display

    Jäklar va ballt, ett måste ha! Jag är helt klart intresserad, antar att det är lite väntetid nu men du kan ju sätta upp mig på listan och höra av dig när det närmar sig

    Edit: Ett förslag att införa om det går; G-mätare, Höjd-mätare, lufttryck och luftfuktighet kanske? Ibland vill man ju veta sånt
    Saab 9-3 SC Aero V6 Turbo 2007
    Mvh
    Joar

  6. #86
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: eSID - extended Saab Information Display

    Citat Ursprungligen postat av Kodde
    Jäklar va ballt, ett måste ha! Jag är helt klart intresserad, antar att det är lite väntetid nu men du kan ju sätta upp mig på listan och höra av dig när det närmar sig

    Edit: Ett förslag att införa om det går; G-mätare, Höjd-mätare, lufttryck och luftfuktighet kanske? Ibland vill man ju veta sånt
    Ok! Tyvärr svårt att realisera din ideer, G-mätare skulle kanske teoretiskt vara möjligt om man utnyttjar Yaw-rate sensorn, men den informationen har inte tillgång till, höjden samt lufttryck har nog bara motorstyr själv tillgång till via sina trycksensorer, och inget jag kan komma åt. Luftfuktighet finns nog inget i bilen som mäter.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  7. #87
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169

    Re: eSID - extended Saab Information Display

    Jag fick min idag
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  8. #88
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    92

    Re: eSID - extended Saab Information Display

    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Kodde
    Jäklar va ballt, ett måste ha! Jag är helt klart intresserad, antar att det är lite väntetid nu men du kan ju sätta upp mig på listan och höra av dig när det närmar sig

    Edit: Ett förslag att införa om det går; G-mätare, Höjd-mätare, lufttryck och luftfuktighet kanske? Ibland vill man ju veta sånt
    Ok! Tyvärr svårt att realisera din ideer, G-mätare skulle kanske teoretiskt vara möjligt om man utnyttjar Yaw-rate sensorn, men den informationen har inte tillgång till, höjden samt lufttryck har nog bara motorstyr själv tillgång till via sina trycksensorer, och inget jag kan komma åt. Luftfuktighet finns nog inget i bilen som mäter.

    Mvh
    Henrik
    Okok, lite enklare önskemål, en vanlig digital klocka. Den som sitter på stereon tycker jag är lite för svag i belysningen. Går ju iofs att öka ljusstyrkan men då ökas ju också all annan instrumentbelysning.
    Saab 9-3 SC Aero V6 Turbo 2007
    Mvh
    Joar

  9. #89

    Re: eSID (Saab 9-3)

    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Det går inte å lyckas att lösa en sån grej att man med fjärren skulle kunna göra en manuell start av parkeringsvärmaren? T.ex. använda knappen med ett streck "-" för start?
    Jag skrev faktiskt det ovan att jag skulle vilja försöka få igång det. Ska kolla lite mer på det när jag har tillgång till en bil med parkvärmare, dock så verkar det inte vara möjligt.
    Har du hunnit kolla på någon bil med parkeringsvärmare? Vore underbart om det gick på nåt sett att få igång fjärrstart!
    Saab 9-3 SC TTID

  10. #90
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: eSID (Saab 9-3)

    Citat Ursprungligen postat av nniikkllaass1988
    Citat Ursprungligen postat av henrikg

    Jag skrev faktiskt det ovan att jag skulle vilja försöka få igång det. Ska kolla lite mer på det när jag har tillgång till en bil med parkvärmare, dock så verkar det inte vara möjligt.
    Har du hunnit kolla på någon bil med parkeringsvärmare? Vore underbart om det gick på nåt sett att få igång fjärrstart!
    Nej inte ännu, hinner inte mycket på dagarna kan man ändra parkvärmartiderna med nyckeln ur? Eller måste man göra det innan man vrider av tändningen..

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  11. #91

    Re: eSID (Saab 9-3)

    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    kan man ändra parkvärmartiderna med nyckeln ur? Eller måste man göra det innan man vrider av tändningen..
    Enligt dmlb kan man ändra inställningarna för parkeringsvärmaren under tre minuter efter motorn stängts av och nyckeln har tagits ut tändningslåset. Så länge man gör något i menyn förlängs tiden med 30 sekunder varje gång tiden löper ut. Vill man inte starta motorn kan man vrida nyckel till ON, vänta på att "Systemkontroll..." slocknar och ta ur nyckeln.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #92
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Harlösa, Skåne
    Inlägg
    250

    Re: eSID - extended Saab Information Display

    Fick min idag med. Funkar kanon.

    och som svar till
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    kan man ändra parkvärmartiderna med nyckeln ur? Eller måste man göra det innan man vrider av tändningen..
    Enligt dmlb kan man ändra inställningarna för parkeringsvärmaren under tre minuter efter motorn stängts av och nyckeln har tagits ut tändningslåset. Så länge man gör något i menyn förlängs tiden med 30 sekunder varje gång tiden löper ut. Vill man inte starta motorn kan man vrida nyckel till ON, vänta på att "Systemkontroll..." slocknar och ta ur nyckeln.
    Så stämmer det i verkligheten med.
    Saab 2000 bra mycket snabbare än din bil...
    Kör: Saab 95 V4-73, Cadlillac BLS 2.0 Biopower -08 samt Saab ng9-5 TiD4 Vector Hirsch -10
    Produktionsrapporterna ng9-5 och 9-4X https://9-5sc2012.com/productionreport/

  13. #93
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    20
    Medlem#
    7898

    Re: eSID - extended Saab Information Display

    Blir det några problem om man satt på växlingsindikator eller ändrat hjuldiameter med en MapTuner?
    Using: 9-3SC 1,8t Bio -08 - Gone: 99 -77, 96 -74, 900T8 -81, 96 -75, 900i16 -91

  14. #94
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: eSID - extended Saab Information Display

    Citat Ursprungligen postat av alfaDude
    Blir det några problem om man satt på växlingsindikator eller ändrat hjuldiameter med en MapTuner?
    Om man ändrar hjuldiameter med MapTuner så ändras ingångsvärdena så ja, då måste man ändra korrigeringsfaktorn med lika mycket.

    Växlingsindikatorn störs inte och fungerar som vanligt!

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  15. #95
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888

    Re: eSID - extended Saab Information Display

    Henrik

    Imponerende Fantastisk En gave fra him..... - eh Trollhättan.

    For meg ville Tre-blink funktionen være den mest nyttige - og vel verdt prisen. Etter 33 sammenhengende år med Saab (95an, 99an og to 9-5) begikk vi det feiltak å gå for en GLK. Det var ikke noe spesielt med den, bortsett fra all oppmerksomheten fra folk (vi var tidlig ute) - samt nettopp Tre-blink funktionen. Den er det eneste jeg nå savner da vi i fjor tok til vettet og gikk over til Saab igjen - forever.

    Så er da spørsmålet: Vil vi kunne få en eSID levert til 69°N også?

    Jeg lurer på tre saker:
    Bygger enheten mye i lengden? Jeg tenker på dette med at OBDII- kontakten vel ikke er det mest solide med Saaben, og kneet/benet er jo under kjøring ikke langt unna.

    I fall du etterhvert kommer opp med nye, nyttige funksjoner, vil da man da kunne få oppgradert enheten - til en pris selvsagt?

    Det er ikke oppgitt omgivelsestemperaturer i forbindelse med drift (bruk) eller lagring (altså dersom den er plugget ut), noe som kanskje burde ha vært listet i manualen?

    Fortell NEVS hva de har å gjøre når det gjelder blinkfunksjonen, og lykke til videre.

    Med vennlig hilsen,
    Kato
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #96
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8

    Re: eSID - extended Saab Information Display

    Jag fick min i fredags och den funkar fint! Har inte hunnit prova alla funktioner ordentligt men jag är mycket nöjd än så länge!

  17. #97
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: eSID - extended Saab Information Display

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge
    Så er da spørsmålet: Vil vi kunne få en eSID levert til 69°N også?
    Ja det är inga problem, men du får betala frakten själv!

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge
    Jeg lurer på tre saker:
    Bygger enheten mye i lengden? Jeg tenker på dette med at OBDII- kontakten vel ikke er det mest solide med Saaben, og kneet/benet er jo under kjøring ikke langt unna.
    Min erfarenhet är att den sitter väldigt bra där utan risk att man puttar till den med benet, men är det ett problem så kan man ju köpa en OBD2-kontakt och skarva in och lägga på annan plats.

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge
    I fall du etterhvert kommer opp med nye, nyttige funksjoner, vil da man da kunne få oppgradert enheten - til en pris selvsagt?
    När jag släpper nya funktioner/buggfixar osv så uppgraderar jag självklart den gratis! Däremot får du/ni själva stå för frakten (men väger ju inte så mycket , inom Sverige går den skicka för 12kr i vanligt kuvert om man bara vadderar den lite)

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge
    Det er ikke oppgitt omgivelsestemperaturer i forbindelse med drift (bruk) eller lagring (altså dersom den er plugget ut), noe som kanskje burde ha vært listet i manualen?
    Detta är aldrig tänkt att vara något storsäljande produkt, och jag har inte provat vad kretskortet faktiskt tål över tiden att sitta i en bil, temperaturcyklingar osv. Kretskortet är inte lackerat och om bilen ska utsättas för extrema väderväxlingar och hög luftfuktighet så rekommenderar jag att eSID kopplas ur när den inte används (men då nollställs färddatorn i den).

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  18. #98
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888

    Re: eSID - extended Saab Information Display

    Takker så mye for utfyllende svar
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  19. #99
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169
    Jag kom på en grej. När jag ska nollställa mätaren m.m i sid efter tankning så går inte det, man startar eSID i stället.
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  20. #100
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av supereldare Visa inlägg
    Jag kom på en grej. När jag ska nollställa mätaren m.m i sid efter tankning så går inte det, man startar eSID i stället.
    Det är fler som noterat detta, alternativ 1 är att koppla ur eSID och nollställa den också precis efter tankning, alternativ 2 är att på SW 1.08 och nyare om man står med tändning på, motorn av och hålla ner gaspedalen så startar inte eSID när man trycker ner CLR och då kan du nollställa tripdatorn!

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •