Sidan 54 av 136 FörstaFörsta ... 444525354555664104 ... SistaSista
Resultat 1 061 till 1 080 av 2702

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1061
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave Visa inlägg
    Saab AB har inte sålt ett enda JAS 39 Gripen plan till Thailand.
    Svenska staten har däremot genom Försvarets materielverk sålt 12 av Sveriges JAS 39 Gripen plan till Thailand.
    Ok tack bra att inte saab ab är inblandad i den affären,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,skall läsapå grundligt nästa gång:-)
    Senast redigerat av jankes den 2015-08-31 klockan 19:18.

  2. #1062
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    CEVT jobbar åt Volvo och Geely.
    Inget nytt märke. Bilen står framför mig :-)

    /Jonas
    Senast redigerat av gbg den 2015-09-01 klockan 06:23.

  3. #1063
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av gbg Visa inlägg
    CEVT jobbar åt Volvo och Geely.
    Inget nytt märke. Bilen står framför mig :-)

    /Jonas
    Nej den är ju hemlig...

  4. #1064
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Svensk motorpress har ju totalt dömt ut NEVS chanser om de inte får behålla namnet SAAB på bilarna. Undrar om journalisterna anser det lika döfött när det är Volvo/Geely som ska skapa ett nytt bilmärke...
    Man kan ju vända på det. Om det går att framgångsrikt skapa ett bilmärke från skratch finns det ju ingen anledning att köpa ett gammalt varumärke på konkursauktion....
    Fredrik J

  5. #1065
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Man kan ju vända på det. Om det går att framgångsrikt skapa ett bilmärke från skratch finns det ju ingen anledning att köpa ett gammalt varumärke på konkursauktion....
    Visst är det så. Det lustiga med motorjournalister är att de först påstår att NEVS inte har en chans utan namnet SAAB för att i nästa stycke eller artikel döma ut även SAAB då "alla" tror att märket försvunnit.

    Nu har vi inte sett några Qoros i Europa än (vad jag vet) men om de är bra och priset är rätt så kommer folk köpa. I alla fall här i Sverige där man inte verkar bry sig så mycket om var bilar byggts eller konstruerats utan köper bil efter antingen "märke" eller pris.
    Senast redigerat av Roger #2378 den 2015-09-01 klockan 14:16.

  6. #1066
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Nu har vi inte sett några Qoros i Europa än (vad jag vet) men om de är bra och priset är rätt så kommer folk köpa.
    Liten OT: Qoros sälj i Slovakien. http://www.qorosauto.sk
    Eller såldes kanske man ska säga nu. Om man googlar lite så verkar det som bara 51 Qoros 3 blev sålda, även om de sägs vara säkra och bra, och nu drar man sig ur Europa och koncentrerar sig på Kina. (Där det inte heller går så bra.) "Okänt märke" verkar vara anledningen till de dåliga siffrorna.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #1067
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    "Varmt välkommen till ett kostnadsfritt seminarium om en komplex
    rekonstruktion den 3 september kl. 16.00"

    http://hamilton.episerverhosting.com...gick-den-till/

    Mattias Bergman, VD för Nevs, kommer vara med.

    1 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  8. #1068
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    Hur som haver, någon mer Saab kommer ju, med största sannolikhet, inte att tillverkas på Stallbacka. Så för min egen del är det ointressant om där blir tillverkning av tvättmaskiner, Maud Olovssons vindkraftverk eller en könlös och intetsägande asien-bil. Visserligen toppen att folk finner arbetstillfällen i lokalerna. Men Saabgenerna är nog tyvärr förlorade in i fordonshistorien för gott. - Tyvärr.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  9. #1069
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen Visa inlägg
    Hur som haver, någon mer Saab kommer ju, med största sannolikhet, inte att tillverkas på Stallbacka. Så för min egen del är det ointressant om där blir tillverkning av tvättmaskiner, Maud Olovssons vindkraftverk eller en könlös och intetsägande asien-bil. Visserligen toppen att folk finner arbetstillfällen i lokalerna. Men Saabgenerna är nog tyvärr förlorade in i fordonshistorien för gott. - Tyvärr.
    Nja, detta återstår att se. Svaret kommer säkert att dröja, men som det ser ut nu tycker jag det lutar åt att det kommer att produceras något åtminstone Saab-liknande elfordon inom om några år. Självsäkerheten hos NEVS personal verkar definitivt börjat återkomma.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #1070
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen Visa inlägg
    ...Men Saabgenerna är nog tyvärr förlorade in i fordonshistorien för gott. - Tyvärr.
    Finns ganska gott om dom i Trollhättetrakten. Några tidigare ingenjörer och tekniker är anställda på NEVS, andra på LeanNova. Gemensamt för dessa är att de sitter i samma lokaler som tidigare, det vill säga på Saabs tekniska avdelning på Stallbacka. Att Volvo Torslanda har fått en rejäl dos med Saabgener i form av designers, tekniker och produktionspersonal betyder inte att de är förlorade.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #1071
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Det bästa med att jobba på Volvo R&D är alla trevliga SAAB gubbar!!
    Mycket trevliga och kompetenta människor.

    /Jonas

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av gbg den 2015-09-02 klockan 11:40.

  12. #1072
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Det kanske är så att Volvo blir så Saabifierade att de är det nya Saab.
    Vad hände med Mahindra fick dom hinder ?

  13. #1073
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Det kanske är så att Volvo blir så Saabifierade att de är det nya Saab.
    Vad hände med Mahindra fick dom hinder ?
    Om de hade hoppat av så hade det antagligen kommit ut. Så en gissning är att de håller sig i bakgrunden tills dess att namnfrågan kommer närmare en lösning, eftersom Mahindra helt säkert vill ha en vänskaplig överenskommelse med Saab AB om detta då Anand Mahindra är god vän med Wallberg-familjen. Så min gissning är att frågan om namnet och Mahindra som huvudägare är tydligt kopplade.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #1074
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Det kanske är så att Volvo blir så Saabifierade att de är det nya Saab.
    Dit är vägen oändligt lång från dagens Volvo. I.a.f. från dagens V40. Hyrde en idag och man blir nästan mörkrädd vilka skitbilar det är. Total avsaknad av förfining och finess. På motorvägen hoppade den närmare en halvmeter i sidled för att hitta ner i de uppslitna spåren i asfalten. När man stänger av motorn så tvärstannar torkararmarna där de är för tillfället. Stolarna är patetiskt osköna och krångliga att ställa in. Knapparna på mittkonsolen är så små och så svåra att hitta snabbt att man blir frustrerad varenda gång man ska manövrera något där. Ljudkvalitén från radion var i klass med den Renault Megane jag hyrde häromveckan, dvs usel. Växelspaken känns som ett kvastskaft nerkört i en hink med spelkulor. Ratten gick inte att justera som jag vill och spakarna vid ratten är felvända. Stolstyget känns som från en billig Ikeasoffa och plasten på inredningen knakar och sviktar betänkligt. Designen känns väldigt omodern och instrumenten ser ut som de är köpta på Biltema. Inget på hela bilen kändes attraktivt, genomtänkt eller väldesignat. Nya XC90 är säkerligen bättre på allt men kostar då säkert också det dubbla. Jag är inte ett dugg förvånad att Golf numera säljer bättre än V70 i Sverige...

  15. #1075
    Sugmotor Plunndies avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Dit är vägen oändligt lång från dagens Volvo. I.a.f. från dagens V40. Hyrde en idag och man blir nästan mörkrädd vilka skitbilar det är. Total avsaknad av förfining och finess. På motorvägen hoppade den närmare en halvmeter i sidled för att hitta ner i de uppslitna spåren i asfalten. När man stänger av motorn så tvärstannar torkararmarna där de är för tillfället. Stolarna är patetiskt osköna och krångliga att ställa in. Knapparna på mittkonsolen är så små och så svåra att hitta snabbt att man blir frustrerad varenda gång man ska manövrera något där. Ljudkvalitén från radion var i klass med den Renault Megane jag hyrde häromveckan, dvs usel. Växelspaken känns som ett kvastskaft nerkört i en hink med spelkulor. Ratten gick inte att justera som jag vill och spakarna vid ratten är felvända. Stolstyget känns som från en billig Ikeasoffa och plasten på inredningen knakar och sviktar betänkligt. Designen känns väldigt omodern och instrumenten ser ut som de är köpta på Biltema. Inget på hela bilen kändes attraktivt, genomtänkt eller väldesignat. Nya XC90 är säkerligen bättre på allt men kostar då säkert också det dubbla. Jag är inte ett dugg förvånad att Golf numera säljer bättre än V70 i Sverige...
    XC90 kostar över en halvmiljon.. Så ja.. Lite lite dyrare :P
    Saab 9-3 SS 2009 Aero Biopower 2.0T (200HK)
    Saab 9-3 Cabb 2009 Aero 2.0T ''Griffin NEVS'' (210HK)
    Saab 9-3 SS 2012 Aero Griffin TTiD4 (180HK) - Tech II + GM MDI

  16. #1076
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Plunndie Visa inlägg
    XC90 kostar över en halvmiljon.. Så ja.. Lite lite dyrare :P
    Fast V40 är inte heller billig om man ser till vad man får för pengarna. Nivån är ungefär som en Peugeot men till priset av en VW.

  17. #1077
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    spakarna vid ratten är felvända
    Hm jag försöker få en bild av detta... Menar du att spakarna står som spjut mot dig eller står de rakt upp? Eller menar du att blinkersspaken är till höger?

  18. #1078
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det kanske blinkar höger när man för spaken åt vänster, och tvärtom?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  19. #1079
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Fast V40 är inte heller billig om man ser till vad man får för pengarna. Nivån är ungefär som en Peugeot men till priset av en VW.

    XC90n hyrde jag några dagar , vilken trevlig bil , bland det bästa jag har kört.

    V40n är riktigt trevlig den också , du kan ju inte mena att varken Peugeot eller VW har bättre kvalitetskänsla eller kvalitet?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Fast V40 är inte heller billig om man ser till vad man får för pengarna. Nivån är ungefär som en Peugeot men till priset av en VW.

    XC90n hyrde jag några dagar , vilken trevlig bil , bland det bästa jag har kört.

    V40n är riktigt trevlig den också , du kan ju inte mena att varken Peugeot eller VW har bättre kvalitetskänsla eller kvalitet?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  20. #1080
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Att tillverka en bil som tilltalar alla är ganska omöjligt.
    Det glädjer mig att Roger #2378 än så länge inte är tvingad att köra något annat än Saab.

    1 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •