Sidan 12 av 22 FörstaFörsta ... 21011121314 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 437

Ämne: Värt att köpa en dieselbil?

  1. #221
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Finns väl två anledningar varför man är fixerade på det:
    1. Om man bor i lägenhet och inte har tillgång till laddare
    Ja, har man inte tillgång till laddare där man bor eller arbetar blir det knöligare och är enligt mig ett fullt begripligt skäl till att avstå elbil. Men även där byggs det ut, så om några år så är det nog få som kan ha kvar det som "inte elbil"-argument.

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    2. Om du gör långa resor så lägger de till väldigt mycket tid på din resa. Tex jag skulle köra GBG - Stockholm för inte så länge sen med Lillebrors P2 LR, Behövde ladda två gånger på vägen upp och två gånger på vägen ner. De la till 1 - 1 1/2 timme extra på en 4-5 timmar resa

    Nej, Stockholm-Göteborg (48 mil) innebär med en normal elbil ett laddstopp på ca 20 minuter. Och den bensträckaren behöver jag ändå på sträckan . Hur sjutton gjorde du för att lyckas med 2 stopp à 30-45 minuter, glömde du släppa handbromsen vid avfärd eller nå't?

    De gånger jag åker den sträckan startar jag såklart med fulladdad bil hemma och laddar efter ca 30-35 mil, oftast i Gränna eller Jönköping. Då behöver jag "toppa upp" med det som saknas för att nå fram vilket är ca en halv tank och den halva tanken tar en "kiss och kaffe"-paus att fylla (20 minuter) - och en sådan "kiss och kaffe"-paus tar jag även när jag kör förbränningsbil.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ja, vid långresor ("semester") blir brist på snabbladdningen lätt kritisk. Att göra en tur ner till kontinenten utan att ha tillgång till väl fungerande snabbladdning blir lätt ogenomförbart.
    Ja, men idag är ju tillgången på snabbladdning på kontinenten mycket god (undantaget delar av Östeuropa), så det är ju inga problem alls. Jag var ju nere och vände i Italien (477 mil körda) med elbilen förra sommaren, det gick geschwint. Även i Sverige är det gott om snabbladdare idag och t.o.m. i inre Norrland är det anständigt tätt mellan snabbladdarna (det var det inte för ett år sedan). Det enda tillfället tillgång på snabbladdning fortfarande kan vara ett problem är på de stora resdagarna till specifika, säsongsmässiga resmål. Typ vägen till & från Dalafjällen på sportlovets stugbytardagar, då är det ofta kö vid laddplatserna.
    Senast redigerat av jellybear den 2023-08-25 klockan 16:02. Anledning: Typo

  2. #222
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Jag gör också enbart ett laddstopp på sträckan Sthlm-GBG med min Polestar2 DMLR. Har kört den sträckan flera gånger både vinter och sommar. Jag stannar oftast i Gränna på Ionity i 20-25 min.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #223
    Jag har dålig vana att ta örebro vägen, så blir ett laddstop i Örebro samt ett när jag kommer fram till sthlm Annars blir det ett stop i Gränna sen inne i City.
    Brukar ladda 30-45min beroende på ställe

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #224
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Det är där man ser skillnaden mot de senare årsmodeller, laddtiden börjar ju närma sig tiden för tankstopp för de bästa, ytterligare 25 mil på 10 minuter.

    5-10 minuter per paus är vad mina 2-3 pauser brukar vara när jag kör Stockholm - Göteborg med mina Saabar, så det är fortfarande marginellt snabbare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #225
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 948
    Medlem#
    12120
    Det som elbilsmaffian ofta ignorerar är ju att du kanske inte alltid kan starta fulladdad.

    Jag bor iofs i hus, men bor man inte så att man kan ladda hemma så kräver det ju lite meck för att vara fulladdad när man kör, dessutom brukar elbilsfolket tjata om att man absolut INTE ska ladda fullt (vilket jag iofs tycker verkar lite överdrivet).

    Sen kanske du inte kan ladda på destinationen heller, jag kör ganska ofta sträckan till helsingborg, det är 65 mil, det gör att jag brukar tanka en gång på vägen ner, och en på vägen upp, eg BEHÖVS det ju inte men bilen är sällan fulltankad när jag kör, och dessutom kör jag en del där nere och sen upp, alltså tankar man efter ca 80 mil normalt (D.T.E brukar ju vara en bit över 1000km på långkörningar med 9-5) och sträcker lite på benen de minutrarna.

    MEN, kan jag ladda på destinationen ? NEJ.. alltså blir tillbakaresan ännu vätrre vad det gäller laddstopp.

    Sen säger elbilsfolket att "Men man stannar ju ändå och sträcker på benen".. jo, jag brukar stanna och äta EN gång, problemet är att jag tror inte något av de ställena jag brukar äta på har laddplats, möjligen någonstans i närheten, men krångligt blir det ju, eller så får man välja matställe efter var man kan ladda, inte speciellt roligt.

    Sen brukar jag ta ett par bensträckare med, men dom är ungefär lika långa som tankpauser, alltså max 5min. (och kan kombineras)

    Jag säger inte att vad som gäller för mej gäller för alla, men är det något elbilsägare verkar vara duktiga på så är det att blunda för och bortförklara nackdelar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #226
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Vi kör turen södra skåne-Hälsingland ett par gånger per år, 90 mil enkel. Vi brukar klara det på runt 10 timmar för tanka behövs inte, äta gör vi i bilen, och så behövs kanske 2 kissepauser på 10 minuter.
    Det enda man vill är att komma fram, inte "njuta" av laddstationer vid E4an.

    Jag tycker jag har fått till en perfekt kombo: en billig hybrid som körs nästan uteslutande på el för alla de korta resor som görs i närområdet, och på långsträckor så är det diesel som gäller för att slippa tanka så ofta.

  7. #227
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 202
    Medlem#
    ja
    Intressant att jämföra hur vi gör när vi reser.
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det som elbilsmaffian ofta ignorerar är ju att
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag säger inte att vad som gäller för mej gäller för alla, men är det något elbilsägare verkar vara duktiga på så är det att blunda för och bortförklara nackdelar.
    Det är ganska mänskligt att bara se fördelar och förminska nackdelar. Det gör nog alla. Men visst har du rätt.
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Sen säger elbilsfolket att "Men man stannar ju ändå och sträcker på benen".. jo, jag brukar stanna och äta EN gång, problemet är att jag tror inte något av de ställena jag brukar äta på har laddplats, möjligen någonstans i närheten, men krångligt blir det ju, eller så får man välja matställe efter var man kan ladda, inte speciellt roligt.

    Sen brukar jag ta ett par bensträckare med, men dom är ungefär lika långa som tankpauser, alltså max 5min. (och kan kombineras)
    Det som är det märkligaste i detta resonemang tycker jag är att människan förväntas totalt anpassa sig efter batteribilens behov. Alltså att ta paus, äta och besöka toatetten precis när, där och så länge bilen behöver laddas.
    Som jag ser det är bilen ett hjälpmedel, som skall stanna där förare och passagerare vill, när de vill och så länge de vill. Visst måste man stanna en lite stund och tanka dieselbilen. Men startar man längre resor med passagerare fulltankad är det mycket få gånger per år det behövs tankas, kanske aldrig. Med fyra passagerare i bilen är min erfarenhet att toa-pauser infaller då och då, inte bara vid laddstationer. Så om man skall se saken mera realistiskt och som GlennB inte vill äta på laddstationen blir stoppet för laddning i normalfallet ett extra stopp. Som tar extra tid. Själv gör jag som Bollman och har med mat och äter i bilen på långresor, några stopp blir det inte alls om inte de mänskliga behoven kräver det.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #228
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det som elbilsmaffian ofta ignorerar är ju att du kanske inte alltid kan starta fulladdad.

    Jag bor iofs i hus, men bor man inte så att man kan ladda hemma så kräver det ju lite meck för att vara fulladdad när man kör, dessutom brukar elbilsfolket tjata om att man absolut INTE ska ladda fullt (vilket jag iofs tycker verkar lite överdrivet).
    Starka ord med "elbilsmaffia". Vad är det som skrämmer dig med elbilar?
    Till vardagskörning laddar jag 90% enligt rek. från Polestar. Det täcker alla mina dagliga behov i Stockholm med råge. Ska jag åka långt så ställer jag in laddning 100% i appen innan, förstår inte problemet?
    Jag förstår dock att det är problem om man inte kan ladda hemma eller ladda på jobbet. Men du bor ju som du säger själv i hus så det borde inte vara något problem alltså?

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Sen kanske du inte kan ladda på destinationen heller, jag kör ganska ofta sträckan till helsingborg, det är 65 mil, det gör att jag brukar tanka en gång på vägen ner, och en på vägen upp, eg BEHÖVS det ju inte men bilen är sällan fulltankad när jag kör, och dessutom kör jag en del där nere och sen upp, alltså tankar man efter ca 80 mil normalt (D.T.E brukar ju vara en bit över 1000km på långkörningar med 9-5) och sträcker lite på benen de minutrarna.

    MEN, kan jag ladda på destinationen ? NEJ.. alltså blir tillbakaresan ännu vätrre vad det gäller laddstopp.
    Precis, i en fossil bil startar man sällan fulltankad, kan du ladda hemma startar du fulltankad varje morgon med en elbil om du vill. Men självklart är det ett annat sätt att tänka och det kräver mer planering med en elbil än med en fossilbil vid långkörning.
    Oftast finns det laddare i närheten av där man ska vara om man håller sig i tätbebyggda områden.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ]Sen säger elbilsfolket att "Men man stannar ju ändå och sträcker på benen".. jo, jag brukar stanna och äta EN gång, problemet är att jag tror inte något av de ställena jag brukar äta på har laddplats, möjligen någonstans i närheten, men krångligt blir det ju, eller så får man välja matställe efter var man kan ladda, inte speciellt roligt.

    Sen brukar jag ta ett par bensträckare med, men dom är ungefär lika långa som tankpauser, alltså max 5min. (och kan kombineras)
    Bensträckare kan kombineras med laddning också, och ja det kommer ta längre tid än 5 min att ladda beroende på hur mycket du behöver toppa upp med, men moderna elbilar laddar 10-80 % på 20-25 min, för mig är det en helt acceptabel tid.


    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag säger inte att vad som gäller för mej gäller för alla, men är det något elbilsägare verkar vara duktiga på så är det att blunda för och bortförklara nackdelar.

    Konstigt att dom som har störst problem med elbilar är dom som inte äger dom själva. Det finns nackdelar med elbilar:

    Vid långkörning behöver man stanna en längre tid vid laddaren jämnfört med pumpen, å andra sidan så behöver jag aldrig stanna vid pumpen vid vardagskörning så för mig är det en tidsvinst att köra eldrivet. Men du kanske åker långt så ofta så att det skulle vara tvärtom för dig.
    På vintern får man en påtagligt sämre räckvidd, samma gäller ju fossilbilar också men det märks mer på en elbil och konsekvensen blir större eftersom det tar längre tid att ladda än att tanka. För mig personligen innebär inte detta ett problem men jag förstår att det kan bli problem för vissa.

    Jag kan också nämna vilka fördelar det är för mig att köra elbil:
    Jag kör för 1-2 kr per mil istället för 15 kr. (Drivmedelskostnad, jag förstår att det är billigare att köra en gammal Saab än en elbil men jag hade inte kört en gammal Saab iaf, så vi kan lämna den diskussionen just nu)
    Jag får en betydligt trevligare drivlina, det har aldrig varit så kul att köra bil.
    Jag kan både kyla och värma kupén innan avfärd.
    Jag slipper spendera massa tid på bensinmacken eftersom bilen är fulladdad när jag startar den i dom allra flesta fallen den behöver vara det.
    Jag slipper dyra och tidskrävande servicebesök med en massa vätskebyten, avgasbyten, remmar , tändstift, filter.

    Jag är ingen fanatiker, tillhör ingen "maffia" eller röstar på Miljöpartiet , jag åker V8 fina dagar och trivs med det också. Jag förstår att elbilar inte är för alla just nu, det finns absolut begränsingar jämnfört med en fossilbil, men det finns också många fördelar, det jag läser ofta dock är en massa argument från personer som aldrig har ägt en elbil och tycker att det är så dåligt, till barnen brukar jag säga att man ska smaka först innan man säger att det är äckligt, och mitt budskap till er är detsamma. Var öppen för förändringar för det kommer vare sig ni vill eller inte.

    2 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #229
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Starka ord med "elbilsmaffia". Vad är det som skrämmer dig med elbilar?
    Till vardagskörning laddar jag 90% enligt rek. från Polestar. Det täcker alla mina dagliga behov i Stockholm med råge. Ska jag åka långt så ställer jag in laddning 100% i appen innan, förstår inte problemet?
    Jag förstår dock att det är problem om man inte kan ladda hemma eller ladda på jobbet. Men du bor ju som du säger själv i hus så det borde inte vara något problem alltså?



    Precis, i en fossil bil startar man sällan fulltankad, kan du ladda hemma startar du fulltankad varje morgon med en elbil om du vill. Men självklart är det ett annat sätt att tänka och det kräver mer planering med en elbil än med en fossilbil vid långkörning.
    Oftast finns det laddare i närheten av där man ska vara om man håller sig i tätbebyggda områden.



    Bensträckare kan kombineras med laddning också, och ja det kommer ta längre tid än 5 min att ladda beroende på hur mycket du behöver toppa upp med, men moderna elbilar laddar 10-80 % på 20-25 min, för mig är det en helt acceptabel tid.





    Konstigt att dom som har störst problem med elbilar är dom som inte äger dom själva. Det finns nackdelar med elbilar:

    Vid långkörning behöver man stanna en längre tid vid laddaren jämnfört med pumpen, å andra sidan så behöver jag aldrig stanna vid pumpen vid vardagskörning så för mig är det en tidsvinst att köra eldrivet. Men du kanske åker långt så ofta så att det skulle vara tvärtom för dig.
    På vintern får man en påtagligt sämre räckvidd, samma gäller ju fossilbilar också men det märks mer på en elbil och konsekvensen blir större eftersom det tar längre tid att ladda än att tanka. För mig personligen innebär inte detta ett problem men jag förstår att det kan bli problem för vissa.

    Jag kan också nämna vilka fördelar det är för mig att köra elbil:
    Jag kör för 1-2 kr per mil istället för 15 kr. (Drivmedelskostnad, jag förstår att det är billigare att köra en gammal Saab än en elbil men jag hade inte kört en gammal Saab iaf, så vi kan lämna den diskussionen just nu)
    Jag får en betydligt trevligare drivlina, det har aldrig varit så kul att köra bil.
    Jag kan både kyla och värma kupén innan avfärd.
    Jag slipper spendera massa tid på bensinmacken eftersom bilen är fulladdad när jag startar den i dom allra flesta fallen den behöver vara det.
    Jag slipper dyra och tidskrävande servicebesök med en massa vätskebyten, avgasbyten, remmar , tändstift, filter.

    Jag är ingen fanatiker, tillhör ingen "maffia" eller röstar på Miljöpartiet , jag åker V8 fina dagar och trivs med det också. Jag förstår att elbilar inte är för alla just nu, det finns absolut begränsingar jämnfört med en fossilbil, men det finns också många fördelar, det jag läser ofta dock är en massa argument från personer som aldrig har ägt en elbil och tycker att det är så dåligt, till barnen brukar jag säga att man ska smaka först innan man säger att det är äckligt, och mitt budskap till er är detsamma. Var öppen för förändringar för det kommer vare sig ni vill eller inte.
    För några år sedan var det mer regel än undantag att man hamnade i en oönskad, envägs diskusjon med gubbar när man var ute och handlade med teslan. Den bilen var en äkta "surgubb magnet". Fick dock aldrig några repor eller så.

  10. #230
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    5129
    Om man frågar den allsmäktige, dvs internet så får man detta svar;
    "Aktuella Priser

    Bensin 95 21,49 kr
    Bensin 98 E5 22,44 kr
    Diesel 24,51 kr
    Etanol 15,50 kr"

    Rent ekonomiskt gör väl det att etanolen blir mest bränsle ekonomiskt.
    Lägger man på 30 % på en högre förbrukning så blir kostnaden 20,15 kr.
    Lägger man på 40 % så blir det 21,70 kr.

    Men en SAAB på etanol blir ju ingen kostnad, utan en glädje investering ;-)

    Men det finns ju andra kostnader och generellt är det ju värdeminskning som är dyrast
    men sällan man tar med det i beräkningen eftersom få tänker på den tills bilen ska bytas.

    1 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  11. #231
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag har inget emot elbilar, tvärtom, mer än att jag inte kan räkna hem ägandet, plus att jag ser långtidsägandet som ett stort risktagande vilket gör det ännu dyrare genom att konstant ligga med dyra lån på en ny bil.
    Den billigaste Polestar på blocket kostar 445, bara lånet på den skulle kosta nästan lika mycket som det kostar mig att hålla 4 bilar igång, inklusive lånet på ng95an.

    Biltillverkare lever inte endast på nyförsäljning utan även service. Även om inte många kommit så långt med sina bilar än, så räkna med att det finns saker som skall göras på service som kostar mer än vad man tror. Exempel: byte av kylvätska till batterierna. Skulle inte förvåna mig om tillverkarna kräver speciell vätska innehållandes "unobtanium" till hutlöst pris och som inte på något sätt går att byta själv. Min Ampera kräver vätska som turligen inte är så dyr.

    Jag ser fler och fler kinesiska elbilar på vägarna BYD, MG osv. En sån skulle jag aldrig våga köpa. Sanktioner mot Kina hänger i luften. Om så skulle bli fallet kommer reservdelstillgången att genast bli obefintlig och märkena kommer försvinna från europeiska marknaden omedelbums. Kul å sitta med en sån bil. Volvo/Polestar ligger väl lite bättre till, men varandes Kina-ägt är det osäkert hur Volvo skulle drabbas av eventuella sanktioner.

  12. #232
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Vad gäller drivmedelspris så har snittpriset på el här nere i Skåne varit ca 2:50 det senaste året (inklusive allt, inte endast elen). En Polestar drar väl runt 1,5-2kWh/mil så nånstans runt 4-5 spänn per mil kostar "drivmedel" till en Polestar.

  13. #233
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 948
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Starka ord med "elbilsmaffia". Vad är det som skrämmer dig med elbilar?

    Elbilar skrämmer mej inte alls, däremot är det skrämmande med fanatiker, oavsett om dom är fanatiska med nån gud, appleprodukter eller angående elbilar.

    Till vardagskörning laddar jag 90% enligt rek. från Polestar. Det täcker alla mina dagliga behov i Stockholm med råge. Ska jag åka långt så ställer jag in laddning 100% i appen innan, förstår inte problemet?
    Jag förstår dock att det är problem om man inte kan ladda hemma eller ladda på jobbet. Men du bor ju som du säger själv i hus så det borde inte vara något problem alltså?
    Jo, men det är ju just det, beroende på hur man bor, den första på mitt jobb som köpte elbil (tesla model s) för ett antal år sedan brukade stanna och fika på ica varannan dag för att ladda,
    känns inte så optimalt, han kunde alltså varken ladda hemma eller på jobbet.

    (Och ja, han borde ha funderat på det innan han köpte bilen.)

    Precis, i en fossil bil startar man sällan fulltankad, kan du ladda hemma startar du fulltankad varje morgon med en elbil om du vill. Men självklart är det ett annat sätt att tänka och det kräver mer planering med en elbil än med en fossilbil vid långkörning.
    Oftast finns det laddare i närheten av där man ska vara om man håller sig i tätbebyggda områden.
    Men man startar inte fulltankad just för att det inte finns nån anledning, det tar ändå bara 5min att tanka fullt.

    Bensträckare kan kombineras med laddning också, och ja det kommer ta längre tid än 5 min att ladda beroende på hur mycket du behöver toppa upp med, men moderna elbilar laddar 10-80 % på 20-25 min, för mig är det en helt acceptabel tid.
    Jag kommer hellre hem 40-50min tidigare än att stå rastlös och vänta på bilen, faktiskt.


    Konstigt att dom som har störst problem med elbilar är dom som inte äger dom själva. Det finns nackdelar med elbilar:
    Är det verkligen så konstigt om du tänker efter ?

    De som inte har elbil har troligen gått igenom för och nackdelar och kommit fram till att det inte är något för dom, just nu iaf ?

    Vid långkörning behöver man stanna en längre tid vid laddaren jämnfört med pumpen, å andra sidan så behöver jag aldrig stanna vid pumpen vid vardagskörning så för mig är det en tidsvinst att köra eldrivet.
    Hur räknar du då ? menar du att det totalt tar kortare tid att koppla in en laddkabel varje dag (eller hur ofta du laddar) än att lägga 5min på tankning typ var 80-90onde mil ? ..Jag har svårt att få ihop den tidskalkylen.

    Men du kanske åker långt så ofta så att det skulle vara tvärtom för dig.
    Jag bedömer att typ 85-90% av min körning är till och från jobbet (ca 5min enkel resa), och då har jag som sagt svårt med kalkylen ovan.

    Inte för att det kanske är ett egentligt problem, men det är trots allt ingen fördel för elbilen.

    På vintern får man en påtagligt sämre räckvidd, samma gäller ju fossilbilar också men det märks mer på en elbil och konsekvensen blir större eftersom det tar längre tid att ladda än att tanka. För mig personligen innebär inte detta ett problem men jag förstår att det kan bli problem för vissa.
    Jag har lägre bränsleförbrukning på mina bilar på vintern, det har gällt de flesta bilar jag haft, jag tror mestadels det beror på att man har smalare däck på vintern, men även att man tenderar till att köra lugnare och mer på farthållaren då.

    på elbilar är skillnaden stor dock har jag förstått (åt andra hållet), vilket är logiskt.

    Jag kan också nämna vilka fördelar det är för mig att köra elbil:
    Jag kör för 1-2 kr per mil istället för 15 kr. (Drivmedelskostnad, jag förstår att det är billigare att köra en gammal Saab än en elbil men jag hade inte kört en gammal Saab iaf, så vi kan lämna den diskussionen just nu)
    Just bränslekostanden är väl den stora grejen som skulle kunna få mej att köpa elbil, men nu är det ju tyvärr så att kalkylen faller på att totalkostnaden är betydligt högre.

    Jag får en betydligt trevligare drivlina, det har aldrig varit så kul att köra bil.
    Smaksak utan tvekan, det finns ju människor som gillar automatlåda och trampcykel också.

    Jag kan både kyla och värma kupén innan avfärd.
    Tja, jag jobbade på en firma som monterade bensin och dieslvärmare i bilar 1994-1995, det var ingen ny produkt då heller.. däremot var fjärrstyrd laddare ganska nytt då. ..det är nästan 30 år sedan nu.

    Dock har jag ingen bensinvärmare i min bil, men eftersom jag har elektrisk motor och kupevärmare både hemma och på jobbet så är det inget direkt problem.

    Och jag kan förstå att det med kyla är ett problem om man jämför med en liten fjuttbil med klen AC, men på en större bil (tex 9-5) har man ju kalluft efter några sekunder efter start, är det verkligen så mycket sämre ?

    Jag slipper spendera massa tid på bensinmacken eftersom bilen är fulladdad när jag startar den i dom allra flesta fallen den behöver vara det.
    ..Istället spenderar du en massa tid på att plocka fram laddkabel och ansluta och plocka loss den varje dag.. fundera på om det är en tidsvinst eller tidsförlust.

    Och som sagt, det tar under 5min att tanka, och jag gör det efter ca 70-80mil beroende på när det passar bäst, det är inte speciellt betungande.

    Jag slipper dyra och tidskrävande servicebesök med en massa vätskebyten, avgasbyten, remmar , tändstift, filter.
    Men i praktiken är det ungefär lika mycket grejer som behöver servas på en elbil FÖRUTOM olja,filter och stift, sen tillkommer lite sällanbytesgrejer typ remmar.

    och det är inte direkt så att elbilar är problemfria, jag tror INGEN på mitt jobb har haft fler reparationer på sin nya bil än han som kör tesla model 3.

    Jag är ingen fanatiker, tillhör ingen "maffia" eller röstar på Miljöpartiet , jag åker V8 fina dagar och trivs med det också. Jag förstår att elbilar inte är för alla just nu, det finns absolut begränsingar jämnfört med en fossilbil, men det finns också många fördelar, det jag läser ofta dock är en massa argument från personer som aldrig har ägt en elbil och tycker att det är så dåligt, till barnen brukar jag säga att man ska smaka först innan man säger att det är äckligt, och mitt budskap till er är detsamma. Var öppen för förändringar för det kommer vare sig ni vill eller inte.
    Problemet för mej är väl mer att det ibland känns som att elbilsfolket bara MÅSTE predika om hur bra deras elbil är och aktivt blunda för alla nackdelar, troligen för att övertyga sej själv om att det faktiskt var en bra affär.

    Ibland är det rent löjligt när folk sitter och verkligen försöker övertyga andra om att det är BRA att man måste stanna och ladda, eller när familjen måste sitta i täckjacka för att batteriet ska räcka till mormor på vintern.

    Eller som på ett annat forum där det predikades om elbilskyrkans förträfflighet och jag återgav en berättelse som en av våra leverantörer på jobbet berättade på en lunch, om hur bostadsrättsföreningen (eller nåt sånt) där han
    satt i styrelsen hade blivit uppvaktade av några envetna elbilsmänniskor att dom skulle sätta upp laddningsstolpar, dom hade tagit in offerter på jobbet och det visade sej att det skulle bli ganska dyrt då man måste gräva
    till nåt skåp, dra en massa el och sätta upp en ny central, montera laddboxar med nån form av lås och köpa in nåt debiteringsystem osv.. Man fick ett pris och återkom till de som ville ha laddstolpar med att "vi kan fixa det, ni som vill ha stolpar kommer då att få betala xxxxxx kronor (som inte var det fulla priset delat i antalet ens, för man räknade med att elanslutningskostnaden skulle kunna delas på flera i framtiden), varvid dessa människor blev OERHÖRT upprörda.. skulle dom behöva BETALA SJÄLVA för att få stolpar att ladda vid ? och dessutom betala för elen ? men herre GUD! el ska ju vara gratis!! precis som på lidl!! det får någon annan betala! (i.e föreningen, i.e alla)

    Han som berättade det sa typ ironiskt att "STACKARS elbilsägare som betalt en miljon för sin bil och sen måste betala en bråkdel av det för att få laddstolpar.. och sen ska inte ens grannar betala elen heller! "

    När jag återgav den historian (lite mer detaljerad då jag precis hade hört den) så blåste ett antal elbilskhmerer topplockspackningen och sa att så är det ALDRIG! det har aldrig hänt! du ljuger! så skulle ALDRIG en elbilsägare göra! INGEN! osv osv..

    Eller när en annan leverantör som nån gång kom i en elbil, plötsligt kom i en dieselbil, jag frågade om han bytt bil, och han sa att elbilssatsningen på företaget hade gått fullständigt år helvete och lagts ner, alla elbilar hade bytts mot dieslar.
    Anledningen var att deras tekniker och säljare var tillsagda att "ladda hos kund", det blev ett personalproblem när de anställda mådde dåligt över att beöva "tigga ström" hos kunderna, och kunderna blev irriterade på att företaget ville ha ström när dom tog betalt för att komma dit. Dessutom utgick iaf teknikerna från hemmet, många bodde i lägenhet och hade ingen möjlighet att ladda hemma, alltså kunde dom inte ladda den hemma, inte på jobbet (för dom var sällan där), och det var problem att ladda hos kund, vilket fick till följd att dom fick ladda på laddstationer. ..Det tog ganska mycket tid, tid som ska tidsredovisas, och dom satte det på nån lämplig post för att få betalt för tiden, redan efter några månder uppmärksammade ju någon chef på firman att det plötsligt "saknades" en massa debiterad tid, vilket var när teknikerna och säljarna i princip dagligen satt och rullade tummarna medans bilarna laddades och gick i taket för detta.

    Även denna hsitoria reagerade elbilsmaffian kraftigt på, SÅ KAN DET INTE VARA!!!!!! ..det var lögn, för det är tydligen HELT OMÖJLIGT att något är ett problem med elbilar..

    Rent sektbeteende alltså, och exakt där kommer vi till det första jag skrev i detta meddelandet.. Jag har egentligen inte problem med elbilar, jag har problem med idioter till elbilsfanatiker. (Har man elbil men INTE är idiot eller fanatiker så ska man inte ta åt sig.)

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #234
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Jag har min bil som förmånsbil via arbetet, så jag behöver inte övertyga någon om hur bra eller dålig affären på bilen är. Att koppla in min elkabel i bilen som hänger på min p-plats tar 15 sekunder ungefär och eftersom jag laddar där bilen är parkerad behöver jag aldrig ta en omväg till en besinmack för annat än spolarvätska och tvätt.

    Och jag kan vända på ditt argument med att alla som inte åker elbil kör alltid 100 mil i sträck utan att pausa, i minus 30-40 grader, i kraftigt motlut och med en trailer på 3 ton bakom bilen vilket gör att en elbil är helt otänkbar. Men jag tycker att vi kan skippa dom här sakerna och hålla diskussionen på en högre nivå?

    Dom två historierna som du skriver är ju enbart hörsägen, dom ger jag inte mycket för, kan dock tänka mig att dessa diskussioner nu hålls ute bland ett antal BRFer. Men resonemanget är ju galet från början , ska man tänka som dom som "inte är elbilsmaffian":

    Ska dom som bor längst ned betala underhållet och ubyte av hissen? Eller är det bara "hissmaffian" som ska stå för denna kostnad?
    Ska dom som inte använder internet betala för indragning av fiber?
    Ska dom som inte har bil betala underhållet på garaget/parkeringsplatserna?
    Ska dom som inte använder tvättstugan vara med och betala för den?
    Dom som inte ser innergården, ska dom vara med och betala för underhåll?

    Kan fortsätta hur mycket som helst , min poäng är att alla dessa saker inklusive laddstolpar för elbilar gör föreningen attraktivare och det påverkar såklart priset på medlemmarnas lägenheter.
    Väldigt få kommer om några år vilja köpa en lägenhet i en förening där det inte går att ladda bilen, ungefär lika lite som man vill bo i en förening som inte har fiber indraget.

    Företag kommer att behöva lösa dessa frågor då kraven från framförallt större privata aktörer, offentliga aktörer och i LOU upphandlingar bara blir fler och fler på att bilarna ska vara eldrivna.
    Och som en sidnotering, bygger man en strategi på att sina anställda ska tigga ström från sina kunder så har man misslyckats med implementeringen redan innan man började. Korkat rent ut sagt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  15. #235
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 270
    Hur många här inne är det som köpt sin elbil ?

  16. #236
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Befogad fråga.
    Som statligt anställd har jag ingen chans till förmånsbil. Jag får vara så vänlig att köpa den själv, betala 2500 om året för parkering och dessutom 5:60/kWh för att ladda på jobbet.

  17. #237
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Hur många här inne är det som köpt sin elbil ?
    Jag är inne på köpa en begagnad model 3 eller S inom snar framtid, alternativ Polestar 2 eller xpeng p7 som personalbil

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  18. #238
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Har lite svårt för Model 3. Här kör man ng9-5 med HUD för extra trafiksäkerhet och så byta till en bil som bara har hastighetsmätare i mittskärmen, njae. Tesla överlag är jag lite osäker på, tycker man hör alldeles för mycket skit om kvaliteten och deras (o)intresse för att lösa problem.

  19. #239
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Hur många här inne är det som köpt sin elbil ?
    Jag.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #240
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Har lite svårt för Model 3. Här kör man ng9-5 med HUD för extra trafiksäkerhet och så byta till en bil som bara har hastighetsmätare i mittskärmen, njae. Tesla överlag är jag lite osäker på, tycker man hör alldeles för mycket skit om kvaliteten och deras (o)intresse för att lösa problem.
    De jag känner som har modell 3 har faktiskt inte haft några problem och är toknöjda.
    Men du har ju en uppsjö av andra alternativ som tex Skoda enyaq som är riktigt prisvärd

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hjälpstart av bensinbil med startkablar från dieselbil
    Av aeromagnus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •