MV fråga...
Vad skulle kunna gå fel om man sätter R på MV till vakuumnippel på insuget?
Förutom att R o C sitter på tryckande sidan men före o efter intercoolern.
R:s uppgift är väl bara att släppa ut vakuum från C till W?
MV fråga...
Vad skulle kunna gå fel om man sätter R på MV till vakuumnippel på insuget?
Förutom att R o C sitter på tryckande sidan men före o efter intercoolern.
R:s uppgift är väl bara att släppa ut vakuum från C till W?
Senast redigerat av Purex den 2020-05-07 klockan 22:11.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Då får man endast strax över grundladdtryck. Det blir precis som en 9-5 eller og9-3 med trasig backventil till tankurluftningen.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Du behöver inte sätta något alls på R-anslutningen, men C & W behöver sitta rätt.
Ok, Dubbla bud nu om R slangen.. vad gäller?
Senast redigerat av Purex den 2020-05-07 klockan 22:10.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
W går till Wastegate
C går till kompressorhuset på turbon
R är returen och kan gå rakt ut i luften.
så kör jag på min og900 och körde senast idag utan några tvivelaktigheter
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Lite det jag var inne på, jag skulle med andra ord kunna dra den till insuget om jag vill?
Däremot kan jag köpa konceptet eftersom vevhusventilationen även smiter ut via R slangen då VVn är kopplad på inloppet i normala fall.
Så är inte R pluggad så smiter ju nån ”promille” Ut via R isåfall. Men jag drar den till insuget om det funkar, så slipper jag gänga upp ett hål i insugsröret.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Om du drar den till insuget får du ju in tryck den vägen och ventilen lär balla ur eftersom den styr
mängden luft mellan C och W. Om du då trycksätter R med laddtryck så kommer det nog inte funka. Förstår inte varför du vill göra så?
Eller menar du med insug något på turbons inloppsida? Det funkar i så fall.
Ja den kan lika gärna ha den lös.
Tänkte mest om det var skillnad på att sätta den på inlopp vs på spjället.
Anledning är att jag skulle slippa borra och gänga alt svetsa dit en nippel på inloppsröret.
Har ledig nippel på spjället.
Men men , då förstår jag skillnaden med att låta den vara lös, mot att sätta R på inlopp(Sugsidan) vs insug (trycksidan)
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Förstod hela diskussionen senare.
Trodde jag fick dubbla budskap när det stod att den lika gärna kunde hänga lös, att det inte då spelade någon roll vart den satt.
Men jag e med i matchen, köpte korv på läktaren en stund bara.
Tack för svar.
Igår satt jag och lödde ihop huvudreläet till H33-4, klickade fint och vid påslag så fick jag ström till spridare och MVn.
Hoppas jag bara att jag satte rätt jord ifrån H33-4 men det lär vi väl märka.
Fattas bara att sätta +30 på den avsäkrade kabeln. Sen jord och förvärmning av O2 ifrån H33-4 till bränslenreläet.
Sen ska alla relä i bilen vara klara.
Ska pilla ihop +30 och +15 till H33-4, diod till CHK engine, loopa rpm-speed. Sen borde sprutet i stort vara klar för start.
Upptäckte dock ett problem som uppstått av sig själv, märkligt nog.
Bromscylindern fjädrar inte ut fullt så mina bromsljus är på hela tiden för att stången inte när fram till brytaren. Har inte haft isär systemet, så de har väl blivit avlagringar och kört slut på packningen/arna när jag provbromsat. Bara en teori. Får se hur bromsarna beter sig väl när den rullar igen.
Senast redigerat av Purex den 2020-05-08 klockan 13:46.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Oljekyl samt AN8 till oljeslang.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Problem....
Jahopp, fick ihop kabelhärvan idag, enligt div scheman.
Problemet vara bara att när jag kopplade +30 och +15 till styrboxen (inga kontakter på T5 härvan inkopplade Till sensorer osv Bara relä) så började bakgrundsbelysningen på min dashboard lysa (utan funktioner), och check engine lampan lyser eller lyser till, div relä drar igång.
Jordkabel ej ansluten ifrån ”spridarbryggan”. Ändå händer det skumma saker.
Jordkabel till ECUn ej ansluten men ECUn ligger på bilens chassi som typ är jordat överallt.
Känns mycket lustigt.
Efter lite mer pillande märker jag att relä drar ändå +15 är ur dragen ifrån ECUn.
Det ska inte hända någonting alls, där är problemet.
Senast redigerat av Purex den 2020-05-15 klockan 14:15.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Kan inte släppa eländet, drar tillbaka till garaget
Jag e inte populär hemma Idag
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Ok, mycket skumt.
Jag har +30 ut till alla relä.
Jordar jag manuellt klickar alla relä för sig, och jag får ström ut till MV, Lambda, B-pump,spridare. So far so good. Inga kortisar någonstans.
Jag har dubbelkollat jorden till b-pump relä mot H33-4 och den går rätt.
Dubbelkollat jorden till main relay och den är snurrig...
Nu börjar det roliga....
Enligt mina handskar h70-pin39 går till h33-4-pin12, enligt schemat ska h70-pin39 gå till h33-4-pin7 den kabeln är grön i båda handskar, men enligt schemat är H33-4-pin12 Jord till main relay.. h33-4-pin12 enligt schemat ska gå till h70-pin31.
H70-pin31 i handsken går till h33-4-pin15 och är grå.
H33-4-pin15 går till just nu till main relay jord. Hur nu den kom dit.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Alexander hjälpte mig.. har ju f*n fått tips om en fulschema... jag som inte är så speciellt bright på
Att se fel och misstag och får bekänna mig nerslagen.... så jag får göra om dragningarna och hur reläerna ska vara uppbyggda. Lär väl ta 20 timmar till för en stackars sate som mig
Ja nu e det synd om mig ska ni veta (tycker jag själv)!
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Du lär dig massor på detta, se det som en erfarenhet
Tack, pluggar schemat massor.
Frun blev arg och tyckte jag borde släppa telefonen, så jag fick lägga den i ett annat rum. Nu somnade hon fortare än mig så luren är i näven under täcket
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Ok alla nissar på forumet som är bra på el..
Om jag bara har jordat ECU och ”spridarbrygga” men har inga sensorer eller förbrukare inkopplade.
Hur ska check engine lampan bete sig och ska tex huvudrelä samt bränsle relä dra när jag slår på tändning?
Obs ECU har både +15 och +30.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Först borde den lysa, sen slocka och sen få fnatt och blinka alla fel som finn. Så den kan blinka ett tag.
Huvudrelä ska dra.
bränslerelä ska dra för primer, nån sekund, sen sluta. sen ska det dra igen när Trionic får RPM signal
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08