Den som sitter i nu är ifrån 9000 97, men avklippt härva som jag har märkt upp 99% på.
Men jag vill ha en komplett härva med alla kontakter, så jag strippar NG900an på kabelhärvan, den är ifrån 1998.
Den som sitter i nu är ifrån 9000 97, men avklippt härva som jag har märkt upp 99% på.
Men jag vill ha en komplett härva med alla kontakter, så jag strippar NG900an på kabelhärvan, den är ifrån 1998.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
T5 jordar både main och fuel reläerna. Den kabeln du nämner för lambdasonden är nog förvärmningen, det bör vara +12V från fuel-relay (5-poligt relä).
Längesedan jag uppdaterade.
Men har inte haft motivation.
Ikväll har vi lagt några timmar och jag har arbetat ut det mesta av elsystemet för att kunna få startström (tändning,startmotor, osv), har gett mig fasen på att lära mig själv och kunde inte vänta längre på de kunniga ska få tid.
Känns skönt att polletten trillade ner ikväll.
Fick dit styrväxel och rattstång ikväll också.
Ska köpa ny oljekylare, blir enklare än att använda Saabs med deras lustiga anslutningar, då Saab slangarna inte är tillräckligt långa.
Bränslepumpsmatning klar, ska bara kopplas på ett relä.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Köper relä imorgon.
Bränsle och start ska ihop. Märkt upp var allt ska till vilka relä och var från T5 som jordar dom.
Räcker det med någon diod för Check engine kabeln? Behöver den något speciellt motstånd?
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Tänkte köpa nåt sånt här, https://www.biltema.se/bil---mc/elsy...iod-2000016443
Sen spånade jag på kolkanistern, tur fler har lösningar, hittade ett gammalt inlägg om att stänga purge_valve i T5 så det var ju skönt att det löste sig så ”lätt”.
Senast redigerat av Purex den 2020-04-07 klockan 19:32.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
En vän hämtade bilen och hjälper mig med att snygga upp kabelhärvan och koppla in rattstången till den nya härvan.
..
Wastegaten tog emot karossen så vi fick kapa upp lite för att kunna flytta ner den till ett läge där armen kan röra sig utan att tvingats på turbon.
Nu händer det lite
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Rekommenderad storlek på oljekyl till våra Saab-motorer?
Bilen kommer inte nämnvärt att prioriteras att köra på bana med men det kommer nog att hända några gånger.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Lite bilder på det nya elsystemet och diverse milstolpar (allt lyser och startmotor rullar på knapp). Sprutet ligger bredvid men förberett det mesta.
Jobbigt att bilderna blev på sidan, lägger upp via mobilen.
Riktigt nöjd med kabelhärvan och inkoppling av rattstång.
Saknas bara main relay och koppla in de väsentliga in/utgångarna för sprutet.
Senast redigerat av Purex den 2020-04-16 klockan 07:50.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Bra jobbat! Sakta och säkert framåt
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Ni som använder T5.5 i annan bil, och ska styra kylfläkten hur har ni gjort?
Jag fattar det som enligt Pinout på H70 att själva sensorn för vattentemperaturen har tre kablar 66 reference ground coolant sensor 0V in, 67 sensor ground ut 0V, 68 engine coolant temp sensor (ad_kylv) In.
Jag har ett kylfläktsrelä installerat, ska 67an ut på jord till relät?
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Så det sitter en sån switch i Saabs kylare också?
Tänkte mest ifall T5 inte alls styr fläkten eller om det bara blir värdet som går tillbaka till ECUn som jobbigt nog bara kan läsas ur Canbus och inte ge signal till extern tempmätare.
Med andra ord så är alternativet som du säger typ givare/switch på kylslang eller i kylaren och köra allt externt.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
vet inte hur det ser ut org med T5 men kände att "varför komplicera allt"
sen är det ett system jag vill ska funka 110% av gångerna och gärna har det separat mot allt annat så det kan bli minimalt med problem.
att fläkten inte går 1 gång pga att nått med T5 strular är en mardröm i min värld. En jobbig och dyr sådan när motorn kokar nånstans, gärna när man inte är hemma.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Jag minns inte pin osv men jag har Vipec i racern som är inkopplat mot T5-härvan.
Där styrs fläkten själv av "något" men jag har även en knapp i kupén för att kunna tvångsköra den.
Tex med avslagen motor. Bara ett vanligt relä med matning direkt från batteriet vid "on" på knappen.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
I förra hemmabyggda kabelhärvan så tvångskörde man fläkten. Satt då en Saab sugmotor.
Jag har också ett vanligt relä, så ifall man kan få T5 att styra fläkten och ha tvångsstyrning så hade det kunnat vara ett alternativ också.
Men då använder T5 bara givaren vid motorkroppen?
Det borde vara jord ut som styr isåfall då de andra två kablarna är In till ECUn.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Projekt Secret ..