Sidan 18 av 39 FörstaFörsta ... 8161718192028 ... SistaSista
Resultat 341 till 360 av 772

Ämne: 3 x 9-3 "Griffin" Aero by Sjöan

  1. #341
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Då har det uppdaterats lite idag!

    Blev ett nytt DRL-kit istället för de gamla dimljusen.

    Vill passa på att tacka Orio som lyckas få fram DRL-kitet till mig.






    Sen gjorde vi ju om insugningsröret till turbon också. Jani Hast gjorde de mesta av jobbet medans jag monterade DRL-kit.


    Han även med att montera nytt kupéfilter samt ny plast till akvariet.

  2. #342
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    Tjenare! Vem gör din mjukvara? Eller gör du den själv?
    Just nu vet jag ingen som har gjort om så mycket som jag, men har 2 polare som testat lite tidigare. Maptun gjorde om en av bilarna sen har Trollspeed ("Hedis") gjort om i den andra.
    De är lite bökigare i min då jag har väldigt stora spridare samt lättat svänghjul och större motorvolym. Mitt stora problem är när jag släpper gasen och varvet faller ner till tomgång. Den vill gärna falla igenom och dö. Men om jag har en växel i och lägger ur växeln vid 1000 rpm så är tomgången bra.
    Så de är de jobbet vi har kvar, se till så att varvet inte faller igenom.
    1. Anser ni att orginal luftburk inte räcker?
    2. Måste luftmassmätaren placeras i ett större rör för att få ut mer effekt?
    3. Du tror inte tomgångsproblemen har med kammarna att göra hellre än svänghjulet?

  3. #343
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    1. Anser ni att orginal luftburk inte räcker?
    2. Måste luftmassmätaren placeras i ett större rör för att få ut mer effekt?
    3. Du tror inte tomgångsproblemen har med kammarna att göra hellre än svänghjulet?
    1. Nej, helt omodifierad luftburk räcker inte. Detta har märks ganska tidigt då de blir ett ganska så stort undertryck i luftburken samt att de blir ett skrikande ljud i burken.
    2. Luftmassemätaren går i bott (max) och därför behöver man ha ha ett grövre rör och göra om skalningen på luftmassemätaren (luftmängdsmätaren) så att man får ett större flöde av luft.
    3. Tror inte att kammarna stör så mycket faktiskt, de är inte stå vassa så detta borde vara ett problem. Däremot så sjunker motorvarven mycket snabbare än original när det inte är så mycket massa i svänghjulet som original.

    Jag märker faktiskt skillnad på "bara" 1 mm större innerdiameter på luftmasseröret. Vi har ju mappat för en viss diameter men nu när vi gjorde om röret var det nya 1 mm större och de märks faktiskt. Får bli ytterligare justering på rullarna i vinter.
    Senast redigerat av Sjöan den 2014-11-30 klockan 11:09.

  4. #344
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    Jag tänker inte dra igång en diskussion ang det där men det är kul att se vad andra lägger ner tid på. Ärligt alltså

  5. #345
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Jag tänker inte dra igång en diskussion ang det där men det är kul att se vad andra lägger ner tid på. Ärligt alltså
    Jo de finns olika sätt att göra detta på och jo jag vet att man kan stänga av en massa funktioner i Trionic. Vi har bl.a. kört med lmm i botten. Men för att använda alla säkerhetsfuntioner som finns så vill vi köra med lmm. Jag är inte så insatt som de på Trollspeed, men vet att de har koll på vilket sätt som är lämpligast att göra.
    Sen behöver vi inte starta en diskussion om vad som är bäst, utan bara konstatera att vi gör olika.

  6. #346
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    Man behöver inte stänga av några som helst säkerhetsfunktioner eller avaktivera lmm för att öka effekten. Förstår inte vart alla får det ifrån. Jag har hört det av flera höjdare förut men vi ha aldrig behövt göra det.
    Kan ju bara betyda att vi inte har någon effekt

  7. #347
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Man behöver inte stänga av några som helst säkerhetsfunktioner eller avaktivera lmm för att öka effekten. Förstår inte vart alla får det ifrån. Jag har hört det av flera höjdare förut men vi ha aldrig behövt göra det.
    Kan ju bara betyda att vi inte har någon effekt
    Som sagt finns flera olika sätt att göra de på och ni får göra på de sätt ni anser är bäst. Så länge vi får göra på de sättet vi får göra på de sättet vi anser är bäst.
    Jag vill inte ha diskussionen kring detta i min tråd.
    Men det finns ju en anledning till att den finns där original samt att de är grövre på bilar med högre effekter, t.ex V6:an.

  8. #348
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    Jag påpekade även jag direkt att jag inte ville ha en diskussion.
    Jag tycker bara det är lite roligt att man inte bara monterat mycket större spridare, vassare kammar och ändrat arean på lmm utan även ändrat motorvolymen, och så väljer man att tro att svänghjulet är boven.

    Jag hoppas du får fart på bilen. Den ser riktigt fet ut.

  9. #349
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Jag påpekade även jag direkt att jag inte ville ha en diskussion.
    Jag tycker bara det är lite roligt att man inte bara monterat mycket större spridare, vassare kammar och ändrat arean på lmm utan även ändrat motorvolymen, och så väljer man att tro att svänghjulet är boven.

    Jag hoppas du får fart på bilen. Den ser riktigt fet ut.
    Visst är de så att många olika saker spelar in gällande att tomgången har en tendens att ramla igenom och dö. Men de jag tror är att de lättare svänghjulet ställer till en del.
    Sen så har vi ju inte haft tid i att gräva till botten med allt ännu. Jag återkommer så fort jag har någon vettig fakta i ämnet.

    Tack för den positiva kommentaren om bilen, de värmer alltid.

  10. #350
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28
    Mycket fint bygge!!

  11. #351
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    547
    Medlem#
    7358
    Som jag skrivit innan, en av de snyggaste 9-3:or, eller Saab överhuvudtaget, jag sett!

    Helt i min smak, och de fälgarna satt ju så jäkla klockrent!

    Hoppas man kan se den live nån gång och ta några varv runt och tråna lite

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  12. #352
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Riktigt kul att ni gillar mitt projekt. Tyvärr har de väll inte riktigt gått i den takt som jag önskar, men prioriteringarna ändrar sig ju lite med åren. Men någon gång så ska jag nog se till att få krämat ut över 500 pållar samt över 650 nm. ;-)

  13. #353
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Hej, fick en liten påminnelse om att jag inte uppdaterat min tråd med en bild som jag lovat. De handlar om att jag monterat dit ett extra motorfäste. Motorfästet satt standard på årsmodell -03 men togs bort och ersattes av ett annat som även Opel har.
    Här ni en bild på hur de ser ut med båda monterade.


    Tack för hjälpen Jani Hast och Niklas Sjöqvist.
    Senast redigerat av Sjöan den 2015-01-09 klockan 00:38.

  14. #354
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Bodø Norway
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Ser mycket bra ut

    Har du art. nr på DTR kitet?

    Tommy

  15. #355
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av Tommy D Visa inlägg
    Ser mycket bra ut

    Har du art. nr på DTR kitet?

    Tommy
    Tjenare Tommy!

    Tänkte du på DRL-ljusen? Jag har kontakt med Orio och ligger på för att få fram ett konsument pris. Men än så länge har jag inte fått fram något. Återkommer så fort jag får ett svar.

  16. #356
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stjärnholm
    Inlägg
    16
    Vad är det för ledningsnät?

    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    Tjenare Tommy!

    Tänkte du på DRL-ljusen? Jag har kontakt med Orio och ligger på för att få fram ett konsument pris. Men än så länge har jag inte fått fram något. Återkommer så fort jag får ett svar.
    Senast redigerat av saab9876 den 2015-12-04 klockan 17:24.

  17. #357
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av saab9876 Visa inlägg
    Det ligger ett ledningsnät med på bilden med DRL ljusen måste man byta det också ? artnr på ledningsnätet ?
    Jag har artikelnummer på alla grejerna. Dock har ORIO de inte i lager ännu och har lovat dem att inte lämna ut allt för mycket information. Som jag nämnt tidigare är de ett test kit jag har. Återkommer så fort jag vet mer.

  18. #358
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Bodø Norway
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Har snakket med Orio, jeg og.

    Delene kommer inn om ikke lenge

    Om noen har lyst og bygge om så finnes det alternativer.

    Lamper har Hella art.nr : 2tp 009 599-811
    Ledningsnett behøvs ikke byttes men kontakter til dimlys må byttes ut til: Hella 8kw 744 807-801
    2stk fester kan lages, se bilde! skriv ut og tegn up. a4 format

    Feste.jpg

  19. #359
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Hej igen

    Nu har man ballat ur igen. Fick några idéer på hur jag skulle kunna nå mitt mål på 500 hk.
    Gjutet grenrör som jag funderar på att modifiera för att få dit en rejäl turbo...


    Sen turbon då...
    Fick lånat detta aggregatet för att mäta på om de skulle kunna få plats...






    1 användare gillar detta inlägg



  20. #360
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 827
    Medlem#
    4458
    Kommentarer överflödiga. Förutom att det är porr för en biltokig skalle.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 23:54
  2. Svar: 262
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •