9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Nymålade stag med PF-bussningar hittade tillbaks till sina positioner i helgen, testade distanserna till spridarbryggan också, ser bra ut.
IMG_5525.jpg IMG_5528.jpg
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Lite mer finess på dina distanser än mina..... Jag har avsågade kromade VVS kopparrör
Landade på strax över 3500:- med frakt har jag för mig.
Skall bli kul att montera ihop och testa denna.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Monterat triggerskiva och vevaxelgivare samt lagt på kabelmattan lite halvprovisoriskt under den gångna helgen.
Kommer inte att klä in och dra kablaget för "trångt" innan jag vet att det verkar lira.
IMG_5568.jpg IMG_5570.jpg
Körde premiären med spridar-rengöring-testaren också.
Den verkar helt OK, kul att kunna göra lite sådana här grejer själv.
Körde ultraljudstvätt 10min, backspolning och lite olika flödesprover på de röda spridarna som skall användas i caben.
Man kan köra trycktest/täthetstest, låglast, medellast, fullast, acceleration m.m
IMG_5556.jpg IMG_5559.jpg IMG_5562.jpg
Kanske, kanske det nästa gång börjar bli dags att spänningssätta och ev. t.o.m en provstart så småningom.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Coolt med spridarprovaren, sjukt användbart ändå!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Försöker lite försiktigt med servoolja igen, det verkar som att det förekommer ganska brett skilda meningar i detta ämne.
Speedparts och Maptunparts förespråkar en Mineralbaserad ISO 32 hydraulolja för modeller t.o.m 1997, som ganska tydligt verkar vara av samma typ.
power-steering-fluid-saab-1997.jpg 2673239-origpic-0d63f3.png
Eurol-oljan verkar ha bl.a;
DIN 51524/2 (HLP)
SS 155434
Jag åkte till Hydroscand och hörde mig för lite och där sa man att "-det låter som en helt vanlig 32-olja?"
Därifrån åkte jag med en 4L dunk av deras "egna" variant av denna som skall motsvara den vackert gröna flaskan som kostar 149 resp. 95:- / L, denna för 178:- / 4L.
https://www.hydroscand.se/se_se/prod...-vg-32-8262-32
0da3a8ab37368ea54004069144395e9e30bc5f4c_8262_32_All.jpg
Citat från spec. på denna olja;
-"Tillverkad med högkvalitativ mineralolja och additiva tillsatser." - MINERALOLJA - check
-"DIN 51524 part 3, HVLP, ISO 11158 cat HV, SS 155434 cat. AV"
-"Ger en problemfri användning med dess mycket goda låg- & högtemperaturegenskaper, god luft- & vattenavskiljning."
Så, place your bets, hur lång tid får jag innan systemet börjar läcka om jag sköljer och fyller upp styrservosystemet med denna hydraulolja...?
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Den kommer säkert funka lika bra som den från Eurol. Jag fegade dock och köpte Eurolen från en annan leverantör i 5l dunk för knappt 200kr.
It's alive.
Rullade ut ur garaget för egen maskin igår, startar och verkar funka fint förutom att jag inte får laddtryck, verkar hålla sig till grundladdtryck.
Får ta med datorn nästa gång, koppla upp mig och se om man kan få några tips där.
Köpte en begagnad magnetventil, kan vara den som är kass också..
Som grädde på moset så startar inte tryckpumpen i ABS-systemet heller = stenhård pedal.
Antar att det är den gamle goe tryckgivaren i huvudenheten som hängt sig under vintern, får dyka ner i det, också.
IMG_5602.jpg
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Fan vad kul, du får la byta till t7-ventil och ansluta till oss som står där och kvittrar på tomgång
Vad vore en provtur utan problem?
jag har blivit nervös!
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Skönt det, just ABS är ju ett potentiellt äventyr om det vill sig.
Kul att den är igång!
Haha, ja i längden blir det väl antagligen så.
Aaa, petade loss "kåpan" på relät och tryckte på tungan, pumpen snurrade då, så den är i alla fall inte trasig.
Skall ta och mäta lite och se vad jag hittar.
Javisst, triggerkit från Epic och nyrengjorda spridare kan ju inte bli annat än succé
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Det visade sig att det räckte med att sätta tillbaks säkring #10 i elcentralen för att få pumpen att sprattla igång.
"någon" hade ju tagit ur den säkringen då APC-systemet är bortplockat...
Manöverspänningen till ABS-pumpen tas från samma säkring som APC, aningen underligt, men enkelt åtgärdat "fel" för en gångs skull.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Gott med så lätt fel o fix.
Smart att kolla säkringar!
Själv brukar jag börja med att byta dyra och krångliga prylar innan jag kollar säkringarna
Aldrig reflekterat över att APC går på samma säkring. Lär väl vara lika på oturbo antar jag ? Känns ju inte helt logiskt att ha APC-säkring på en oturbobil om man inte råkar veta att ABS behöver den också.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07