Automat låda - er det et problem ?
Automat låda - er det et problem ?
Jag har en komplett topp från en -94 modell Saab 9000i med B204. Kan jag använda kamakslene från denna?
Senast redigerat av baard den 2018-04-01 klockan 23:24.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Hei igjen.
Hvis jeg tolkar dette rett, har de originale innsugs og exhaust kammarne i 235R motoren min (-01 motor) en duration på 231, mens kammarna från -94 modell B204i en duration på 232. Hvilken forskjell vil dette gi?
Med ditt effektmål så fungerar även originalkammarna, med andra kammar så får man ofta högre lyft samt en höjning av varvtalsområdet.
Om du tittar på Björns video så ser du att med T5 kammar så kan man låta bilen varva till drygt 6000rpm men med t7 kammar så sjunker det en hel del.
Med automat så bestämmer den en del när det gäller varvtal och växlingar så någon men automat kanske kan berätta vid vilket varvtal den växlar.
Tack, du har rett, jag så fel.. Då blir det B204i T5 kammar
Jag bygger med 8.65 240 kammar med Garrett GTX29R turbo och målet är ca 450hk-500hk.
Har även b202 kammar, får se vad som passar bäst.
Kanske rent av helt andra kammar.
Duger nog bra till 300hk också
Senast redigerat av Purex den 2018-04-02 klockan 14:36.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Noen bilder från renoveringen
IMG_0019.jpgIMG_0016.jpgIMG_0025.jpgIMG_2677.jpgIMG_2690.jpgIMG_2691.jpgIMG_0036.jpg
Vi håller på att bygga en hybridmotor med en fin botten ifrån 9000, vi har svarvat av kolvtopparna 1,1 mm och viktat in kolvar och stakar.
Toppen är från en 9-5 biopower som vi har planat så lite som möjligt, slipat in ventiler och bytt tätningarna. Vi har tänkt att ta ut ca 400 hk till att börja med
Är det skillnad på bröstkåpan och bakre plåten som startmotorn sitter i mellan 9000 och 9-5?
Gavelkåpan mot växellådan är samma på alla B2x4/B2x5 1994-2010.
Kåpan över kamtransmissionen skiljer. 9000 har en egen som inte passar alls om motorn ska i en 9-5. NG900 har en som nästan passar, det fattas ett fästöra för konsolen som håller servopumpen på B2x5. OG9-3 1998- och 9-5 1998 har samma kåpa.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Tack så mycket då får jag leta transkåpa till 9-5 så vi kan få ihop en komplett motor att stoppa i
Funderar på ett covidprojekt i vinter, att bygga en ny motor till min 9-5 Aero 2003.
Är ej ute efter fantasieffekt utan tänkte mig 300hk stabilt och pålitligt.
Läser en del om att bygga på den äldre t5-motorn med t7 topp och motorstyrning, eller räcker det att byta kolvar i befintlig B235R, vad rekommenderas?
Tips mottages vänligen
Hur mycket vrid tänker du dig plocka ur motorn?
Hirsch plockar ur 305hk/420Nm ur en B235R, och det fungerar bra och stabilt. De har annan turbo, annan kobra, annan intercooler samt annan mjukvara. Men de kör original block, topp och kolvar.
/Johan
https://www.maptunparts.se/trimsatse...0-2005/mt5/174
Här har du recept för ett 300hk bygge. Rekommenderar STARKT du kör maptuns programvara
Är det dumt att ens påbörja ett bygge på en bil med a-låda?
Fanns Hirschen med automat verkligen?
Automatlåda är att föredra skulle jag säga, alla fall på 02-10 som klarar av 509nm. Billigare oxå då man slipper byta koppling på de bilar inte som är aero
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.