Du kan lossa på den grövre slangen som går in i ventilkåpan och se om det är grötigt/kladdigt där, nr 3 på denna bild.
Var lite försiktig, det är lätt att bryta sönder plastkopplingen som håller i slangen. Inte helt ovanligt att den också redan är trasig/knäckt.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...ion/9-5-98-03/
Brorsans OG 9-3:a var totalkletig innan konvertering, många korta turer av tidigare ägare.
Min var superfin innan konvertering pga tidigare pedant ägare med långa körsträckor mellan stoppen och täta oljebyten.
Visst är det värt det om du vill att bilen ska rulla länge till, speciellt med det körmönstret du beskriver.
Då är det också värt att lägga pengar på ett extra oljebyte mellan de normala serviceintervallen - korta sträckor där motorn inte kommer upp i arbetstemp sliter mycket på olja och motor.
En motorvärmare skulle göra stor skillnad för dig, både bränsleekonomiskt och slitagemässigt.
Borde gå att få tag på en beg för små pengar.
Bra att kolla, en fix av trasiga ventiler gör mycket för både effekt och bränsleförbrukning till små pengar:
http://forum.saabturboclub.com/showt...nstningssystem
Sen finns ju lite allmän matnyttig information om just 9-5 i denna tråd.
http://forum.saabturboclub.com/showt...KA-KÖPA-9-5-)