Golvet verkar vara omgjord minst två gånger hittills, vilket bådar gott. Det tyder på att man jobbar på och skaffar sig nya erfarenheter, men naturligtvis är juryn fortfarande ute eftersom produkten ännu inte presenterats.
Golvet verkar vara omgjord minst två gånger hittills, vilket bådar gott. Det tyder på att man jobbar på och skaffar sig nya erfarenheter, men naturligtvis är juryn fortfarande ute eftersom produkten ännu inte presenterats.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det behöver ju inte bli skräp bara för att de heter NEVS och koncentrerar sig på elbilar. Fortfarande är det en produkt som baseras på svensk bilbyggarkunskap och fortfarande finns det en fabrik i Trollhättan.
Skulle gärna se nya SAABar rulla ut ur fabriken igen men det kan vi glömma.
Reportage från bilutvecklingen hos NEVS: http://www.ttela.se/nyheter/trollh%C...ller-1.3448703
Av räknaren att döma som finns på en av bilderna framgår att något signifikant skall hända sista dagarna i maj 2017.
Det avslöjas också att det är den tredje interna generationen av 9-3 elbilen som ska börja tillverkas, och att prototyperna på dessa nyligen börjat bli klara. Bilarna ska börja levereras till kund i Kina efter sommaren 2017.
Det framgår indirekt av beskrivning och bilder att karossens bakänden inte får så stora ändringar som framänden medans kupéutrymmet kommer att se likadant ut utifrån sett (inte oväntat). En kvalificerad gissning är att det bara blir sedaner, speciellt eftersom gapet till Phoenix 2 fortfarande bara verkar planeras bli 1-2 år.
Det står också: "Någon lansering utanför Kina av första modellen är inte aktuell."
Phoenix 2 ska till skillnad från denna modell byggas parallellt i Trollhättan och Kina i två likvärdiga fullständiga fabriker, vilket också ger en tidsaspekt på introduktionen. Detta antyder att karossproduktionen för den 9-3-elbilen kanske inte alls kommer att flyttas till Kina innan den ersätts av Phoenix-generationen, eftersom man nu ändå måste lösa transportproblemet för massiva mängder karosser till Kina och Phoenix 2 (som man uppenbarligen ska producera karosser för i Kina) inte är så långt bort i tid.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Även uppdaterade backspeglar ser det ut som på NEVS 9-3 (?)!
http://www.ttela.se/image/policy:1.3...048&$w=dbf56c5
Edit: Fixade riktig klickbar länk. /Moderator
Senast redigerat av Vfr den 2016-07-10 klockan 19:33.
Tydligen ny takantenn också.
Ser lite ut som ng9-5 speglara? Blir nog riktigt snyggt på en svart bil...
Nya sidokjolar också ser det ut som.
Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower
Synd dom inte vände färgerna på backspeglarna som på ng9-5. Ser bättre ut än när de är svarta undertill som på den på bilden.
Man ska tydligen tillverka instumentpanelerna i Sverige: http://www.ttela.se/n%C3%A4ringsliv/...brik-1.3711465
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ja det är många arbetstillfällen som försvunnit iom Saabs konkurs när man räknar med alla unerleverantörer och tjänsteföretag.
Hoppade att de företag som startar upp nu kring Nevs blir långvariga.
Läste om konkursförvaltarnas klassresa efter det hela. Fyfan så äcklig läsning. De tar ut tiotals miljoner i vinst bara på något halvår. Det är verkligen så jag kräks.
Nya bud (frågan är om det betyder mycket eller lite för framtiden):
http://www.ttela.se/n%C3%A4ringsliv/...nevs-1.3786758
http://www.ttela.se/n%C3%A4ringsliv/...nevs-1.3786816
http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=6516932
En intressant sak som jag ramlar på om Nevs konkurrenter på buss-sidan:
http://etn.se/index.php/62652?via=n
http://www.cnbc.com/2016/04/28/china...cle-sales.html
En sak jag inte var medveten om var att BYD börjat sälja elfordon i volym utanför Kina, och har kapat åt sig rejäla marknadsandelar på elbussar i Kalifornien.
Senast redigerat av Långmilare den 2016-09-15 klockan 13:42.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ytterligare en artikel, denna om hur nyheterna tolkas i Trollhättan: http://www.ttela.se/beskedet-om-nevs...lika-1.3788766
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Nu får man konkurrens av Uniti. En ny svensk elbil.
https://www.fundedbyme.com/sv/campai...rst-prototype/
full.jpg
Hahaha...
Hur är den vid en älgkrock?
Antagligen lika dålig som en Smart eller annan småbil men det är knappast det alla ser som viktigast när de köper bil för då skulle alla köra nya, stora bilar. Hur säker tror du en 9000 från -95 är vid en älgkrock jämfört med en ny Skoda, Peugeot eller annan billig bil?
Det här är ju givetvis tänkt som en ren stadsbil och i stan brukar det inte finnas så mycket älgar...
Senast redigerat av Roger #2378 den 2016-10-07 klockan 19:38.
De pratas ju ofta om att en elbil med ganska kort räckvidd räcker för de flesta. Har 3,7 mil till jobbet så en elbil hade kunnat funka men jag väjer för älg några gånger per år och kört på älg (hade en 9-5a som vi körde på älg med två gånger). Och jag förstår hur de tänker eller inte tänker men jag har gjort mitt bilval mycket för att klara älg och då får de svårt att övertyga mig med en skokartong.