Bil: Saab 9-3 V6 XWD aut 16500 mil. Uttagen på hösten '08. Fixad hos känd firma i Örebro med "stora" paketet som erbjuds på sidan. Alltså 340 hk & 480 Nm. Mycket annat är gjort. T.ex. helt ny fyrhjulsdriftmojäng. Det började dunka vid vissa lägen vilket jag insåg hade med drivningen att göra på nåt sätt. Enl. Mats Riesel så var det en magnetventil inne i styrningen som hade gett med sig. När de öppnade hade det varit en massa oljeläck i det hela och packningssatsen är svindyr samt arbetet en hel del pengar till, så i samråd med Riesel tog jag beslutet att sätta dit en helt ny "fyrhjulsklump" istället. Den kostade runt 23K och bytet runt 3 har jag för mig. Så visst, dyrare än reparationen men en helt ny iallafall.

Nya dämpare bak. Dyra för det är nivåreglerande sådana. Lite annat som alla tändspolar o.s.v. Brustna fjädrar fram och ett hjullager kostade också en slant såklart.

Men nu är frågan...rost skärmkanter bak. Mycket prickar, stenskott, nån liten bula här och var... När jag läser runt så verkar en hellack kosta minst 30 loppor lågt räknat....utan rostlagning (utgår från vita siffror). Mindre funktioner som att inte höger backspegel längre går att vinkla neråt vid backning kan jag klara mig utan med ju fler saker som pajjar desto mindre vits är det ju med bilen känns det som. Jag är sån som liksom vill att allt som finns monterat också ska funka. Hade det inte suttit där från början hade jag inte brytt mig däremot.

Självklart kan man aldrig fråga hur långt det berömda snöret är men lite inspiration från andra är alltid trevligt. Vad lägger ni på era fordon i såna här fall? När är det nog s.a.s? Bilen har börjat gneka & gnissla & med irriterande fläktkvitter eller nåt liknande men jag tycker ännu den är så skön att köra och framförallt billig vad gäller försäkring och den delen av ägandet samtidigt som jag blåser skiten ur många förvånade figurer med "häftigare" bilar. En kul Stealth Car eller vad det heter. Är det dags att gå vidare?

När jag köpte denna hösten 15 för 140K och året efter la till ytterligare 50 för trimningen och ett par servicegrejor så kunde jag ju samtidigt konstatera att jag hade kunnat få en ball V8-kärra för samma belopp. Bara det att den skulle kostat mig 20-30-tusen om året bara i försäkring. Denna Saab har jag fortfarande helförsäkrad för under 10K.

Nu går jag i tankar om att låta fixa rosten och lacka eller åtminstone göra allt som går utan att göra just en hellack. Kanske riva ur baksätet, styla och göra ett uppmärksamhetsmonster av den? Problemet är bara (utom hur mycket jag är villig att lägga såklart) att jag inte kan nåt själv. Har varken plats, kunnande, tid eller ork att göra såna här saker. Och lägger jag 50 nu så åker jag väl på att riva motorn helt och hållet för nån "skitsak" nästa år. Då börjar det verkligen att springa iväg.... Och hur mycket fortare går det per hundra kilo? Hur mycket väger baksätet? Det blir kanske bara fult att kasta ut det.... Får man ens?

Häftigast vore såklart att hitta en sån "expert" som är på nån av tv-kanalerna som gör om bilar. Men varför skulle de fixa min (förvisso lätt ovanliga Saab) åt mig utan att få nåt för det? Alternativt att de måste ta så mycket att jag lika gärna kan köpa en helt ny bil.... Hade jag inte varit en vanlig enkel vaktis så hade det varit lättare men nu vill/kan jag inte heller bara säga "fixa", jag heter Bill Gates....


Antar att ämnet passar bra under OT.....