Om du kommer igång med jobbcyklandet är ett tips att ha ett litet nödstasch på jobbet. Såhär ser mitt ut.
Skickat från min motorola edge 20 pro via Tapatalk
Om du kommer igång med jobbcyklandet är ett tips att ha ett litet nödstasch på jobbet. Såhär ser mitt ut.
Skickat från min motorola edge 20 pro via Tapatalk
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
http://www.garaget.org/shinyhead
Jag cykelpendlar en hel del (pre-pandemi var jag uppe i 350mil/år, numer ungefär hälften då jag delvis jobbar hemma) - och jag har slutat med lagningskit för punktering. Kvalitetsslangar är såpass billiga att det är bara att byta hela slangen när man får punktering.
Cykelkedja har jag, den hårda vägen (ett oväntat kedjebrott halvägs hem), lärt mig att man regelbundet ska mäta slitaget på den för att veta när det är dags att byta - man mäter kort sagt hur uttänjd kedjan är genom att mäta längden per länk som ska vara 1/2". Mer än 1% uttänjning är obra.
Man kan använda ett tolkverktyg (det gör jag numer av smidighetsskäl), eller så räknar mäter man längden på 20 länkar som då ska vara max 257mm (nyskick 254mm).
Nu är det hög tid att byta olja i växellådan på 9-5an, det har skrapat vid snabba växlingar till 4an med kall motor/olja (ju kallare desto värre) men jag upplever det som att det har blivit värre.
jag har en bra mängd Quadralube 75W hemma, funkar den att ha i 9-5? alternativet blir en lämplig olja från Champion eftersom jag kan fixa det via jobbet.
Ganska smidigt att använda det som finns dock om det fungerar och då blir det ingen onödig flaska olja som står med nån deciliter i ett hörn.
Eftersom xenonlamporna blinkar mer och mer så blev det en taximod och sen fick jag tummen ur och beställde LED lampor.
utöver det så har vi allt annat som behöver bytas, bromsar fram (belägg + skivor), krängningshämmarstagen bägge sidor (better safe than sorry) och bussningen i det där motorfästet under bilen. Tror det är allt.
sen hur mycket som hinns med i helgen får vi se.
prioriteringslistan är
*byta växellådsolja
*Motorfästet
*Lamporna
*Bromsar
*krängninshämmarstag
vidare så är jag fundersam kring skinnet i min bil, det är fint och nästan utan skador i färgen. men det är ju lite glansigt och använt, bilen har ändå gått 18k mil och är från 2008. Nu behöver jag "bara" hitta rätt skinnvårdsgrejjer i den här djungeln.
jag har skinnrengöring och....vadfan heter det..klet...? Fett, medel, ni vet, sånt som mjukgör och skyddar. nackdelen är att det är rätt dålig torktid på dom grejerna jag har.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
farsans vinröda og900 klonkade, jag bytte stötdämparen eftersom den nedre bussningen var borta.
klonkandet blev bättre men försvann inte, tid fanns inte för mer felsökning, besiktningen gav 2a på spindelleden.
demonteringen var inte kul. en av dom 2 bultarna som går genom bärarn - spindelled - bärarm gick av i bätte ändar och vägrade bankas ur. såklart gick den av så att den stack ut 1mm i bärarmen.. fick borra och sen banka bort reserna med din, bända isär bärarmen och sen gikc den ur.
konan var inte heller kul. men efter en jävla massa bankande så lossnade den med.
vi skar bort damasken man har inte bankat på leden i sig, såhär var glappet.
https://photos.app.goo.gl/fzrBb9Dr2uonKF8LA
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Helgen blev lite onödigt spännande faktiskt.
först och främst så byttes Lamporna till LED. ingen sa att det är fläktar i led lamporna så det får jag la nämna. det är ett jävligt irriterande läte och ganska högt med.
Efter detta gick jag på motorfästet, det gamla var sopslut och jag pressade ur den gamla bussningen med handkraft.
Powerflex bussningen krävde lite mer våld att hoppa in
allt gick bra tills jag skulle dra åt skruven som sitter i konsollen. 90 nm +90 grader stod det i WIS.
japp..
jaha... bara att plocka fram svetsen då!---- fan, regulatorn är kass och gasen är slut.
detta var klockan 19 i lördags, resten av kvällen/natten gick åt till att åka till en kompis garage och låna hans svets för att få ur resterna av bulten.
som tur var så gick det lätt att få ur resterna och efter att ha rensat gängorna med en gängtapp så blev det riktigt fint.
kompisen hade en ny fin skruv liggandes med. med den hemma så fick jag ihop motorfästet igen och allt verkar bra.
När jag låg under bilen råkade jag titta på vänster drivknutsdamask som jag visste var lagad.
jaha.
Hitta en drivknutsdamask på en söndag kändes ju spontant riktigt smart. Biltema hade dock 1 i lager i Halmstad så det gick ju kanon!
det som inte gick kanon var att lossa drivknuten. för att lossa muttern krävdes totalt 2 meter hävstång + 100 kilo hoppandes på den i 2 minuter.
Sen skulle den ur navet och det ville den verkligen inte. Jag fick demontera bromsarna för att få på en avdragare, dom ska ändå bytas och beläggen gick i bitar så fort dom lämnade skivan (merjobb, yay!)
men det ville VERKLIGEN inte lossa. jag spände så hårt jag kunde med 500mm ledhantaget sen plockade jag fram mutterdragaren (tryckluft) och skulle spänna lite till.
Mutterdragaren strulade direkt, all luft åkte ut runt vredet där man väljer fram/bak. Det händer ibland och en smäll med handen brukar lösa det. så jag slog till den med handen.
Döm om min förvåning när jag slog till mutterdragaren med handen och den gick i 8 delar och jag stod och höll i en av dom med dom andra på golvet
Typ där blev jag lite lätt trött på livet och klockan var kväll, så jag dränkte allt i 5-56 och tog lite mat och andades.
Efter det så tog jag fram mitt 1.5 meters 3/4 ledhantag, lite adaptrar och sen på avdragaren och drog så hårt jag bara kunde tills jag trodde jag skulle få en stroke.
Då hördes det ett litet ljud, en liiiten smäll.
så med risk för en ordentlig stroke och förmodligen diverse andra skador på människa och maskin när avdragaren exploderar så hängde jag mig stången.
och med en jävla smäll så släppte allt motstånd och jag var nära att slå ansiktet i golvet.
släppte spännarens gängor eller släppte drivknuten?
ett snabbt slag med hammaren på spännare så ser jag hur drivknuten glider ur navet.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Härlig helg! hahaha - gott jobbat!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Helt underbart att läsa om! Så befriande att höra att andras verklighet är mer snarlik ens egen än den enkla versionen med "unscrew these two screws and gently tap out..." som man ofta ser på Youtube eller läser på forum. Tänk vad mycket lättare det hade varit att skruva på typ nya bilar alltså.
Härligt Helg äventyr. Kan du inte filma nästgång
(Finns en orsak till att jag lämnar iväg mina bilar till verkstan nu för tiden så att dom får svära lite )
Såna där helger har man haft alldeles för många av... Ibland finns ingen hejd på strulet. Bra jobbat!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Så.. fortsättning!
Måndagen försvann utan att bilen rördes. så igår (Tisdag) så gav jag mig på bilen igen.
Kände mig jävligt smart när jag lossade påfyllning och nivåplugg före jag lossade dräneringspluggen på lådan och tömde oljan.
kände mig ännu smartare när jag gjorde detta innan jag plockade ur drivaxeln ur lådan.
Demontering av drivknut och byte av damask gick fint. Kladdigt så in i helvete vilket är varför det inte blev några bilder.
Damasken strulade lite och att göra det på bänk var ett måste helt enkelt. lagningen var seriös med diverse lager lim mm och inte bara vulktej längst ut.
Allt gick smidigt tills det var dags att montera...
inre drivknuten gled in i lådan fint, yttre drivknuten gled fint in i navet (med lite smörj på såklart).
sen ville fjäderbenet och spindeln inte riktigt matcha hålbild.
Bankade, bände, vred och drog.
inte fan lina det upp.
så.. efter att ha slått på allt, dragit åt navmutter osv så fick jag ta till andra medel.
tyvärr hittade jag inget annat än en halvdan biltema snabbtving, en skruvtving hade löst allt.
Snabbtvingen dög inte til att spänna ihop, men den kunde hålla läget.
så jag bände och slog samtidigt som jag trycke på tvingen. till slut gick det att slå in bultfan!
Så! nu var det klart förutom att dra åt drivknuten.
Bromsarna då!
var dom verkligen helt slut?
...jo....ja... Kanske Lite slut. Kanske.
Nu kanske ni tänker att "vänta, inget har gått riktigt åt helvete ännu!? kommer det göra det!?"
nja.ish.
Med belägg och skivor monterade på vänster sida så gick jag på höger sida och började lossa.
förresten, vem in ihelvete har fått för sig att bultarna till OKhållarna ska vara i samma klass som en kärnvapensäker bunker?!
hursom. det gick som det gick, den förbanade E hylsan slant och mitt finger hamnade mellan ledhantag och undre bärarm.
Detta var vid 22 på kvällen. det gjorde ont. länge. runt 3 så hittade jag sweetspoten där det inte gjorde lika ont och jag var riktigt trött så då somnade jag. fördelen med att jobba halvtid är att jag ändå fick 4.5 timmars sömn. det kunde varit värre.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Imponerande!! Min 9-5as bakre bromsok som också ut som något från regalskeppet Vasa men ändå gick det utan problem att rengöra kolven hjälpligt och pressa tillbaka den. Funkade det för dig också?
Vad var anledningen till att byta olja i lådan förresten? Rutinåtgärd eller något problem du ville åtgärda?
Bromsoket va lite trögt att trycka ihop men inga större problem.
igår så fick jag ihop allt och testkörde.
eftersom bilen står snett i garaget så behöver man backa bakåt, sen köra fram och sen backa ut.
backa gick fint, när jag la i 1an och släppte upp kopplingen så kom ett ordentligt Klonk och det slog i hela bilen.
https://photos.app.goo.gl/T4iR4f4iAus262dJ8
jag körde fram lite till, ingenting. lägger i backen och släpepr upp kopplingen.
Klonk
.....
så jag lyfte upp och kollade motorfästet, allt var åtdraget och ser bra ut.
"jaja, det kanske inte är så farligt och nya skruven kanske är lite för liten" (det förklarar inte magnituden på klonket dock).
ut och körde. jag kom ca 10 meter innan jag insåg att nått är jävligt fel. bilen typ vaggar fram som om hjulet håller på att trilla av. försiktigt tryck på bromsen stabiliserade men det hördes att skivan gick in/ut it akten med hjulet.
vadinihelvete. glömde jag dra åt drivknutsmtutern!?
testade att dra åt, det var stumt.
hmm..
muttern fick nån smäll när jag demonterade drivknuten, kan den vara skadad?
där började projekt "hitta en ny mutter". visar sig att 9-5 från 2002 använder samma mutter som ng9-3 gör och inte samma som alla tidigare saabar har. detta är lite irriterande då det finns typ 2 miljoner muttrar att uppbringa som passar tom 2001, jag har la typ 10 själv.
däremot att få tag på en mutter till 02+ innan helgen verkar vara en uppgift med en helt annan svårighetsgrad.
Ringde Lokala saab ÅF vid 9.30 Han som svarade kunde 0 och hittade inte i programmet, ens med ett artikelnummer. Skulle kolla med en kollega sen återkomma.
Ingen återkom så jag ringde igen på lunchen och han som svarade då kunde sina grejer men inte hört nått av nån annan. Ingen lapp. Nada. Deadline för att få nästa dag är 12.00 Jag ringde 12.20
så nu är jag förbannad och håller jag tummarna att jag får en mutter imorgon.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Posta annars på köp och sälj på fb, då lär du få napp. annars har ju delplocken i falkenberg
Senast redigerat av Vfr den 2023-03-31 klockan 05:28. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
Det låter som att inre knuten inte sitter ihop korrekt.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
tänk om jag hade orkat kolla forumet igår
Jag lossade drivaxeln och sen damasken till inre knuten. då trillade en rulle ur.
jag bankade på den igen helt enkelt. jag vet att det ska vara specialfett där likt og900 men jag hoppas att drivknutsfett duger.
imorn ska det köpas nya klammer och drivknutsfett, sen ska allt monteras. Enda kruxet är att hitta olja men det kan gå att lösa.
anledningen till rushen är att jag vill ha bilen på söndag när det vankas en tur på 3 timmar enkel för att fira min mormor. jag älskar og900, men 9-5 äter mil bättre.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Vxl olja finns normalt på autoexperten mfl. Redline MTL.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
jag har champion oem specific 75w90 g50 i lådan nu, jag behöver la 1 liter till.
OM det finns 2 quarts MTL på lokala BDS så kostar det mig 650 kronor.
jag minns inte vad jag gav för oljan men jag är säker på att det är en bit under 650 kronor litern.
är det mitt enda alternativ så får bilen stå över helgen, så bråttom och så mycket pengar har jag inte tyvärr.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Sen behöver man väl skölja lådan mellan oljebyte för vissa oljor? Original till MTL bland annat. Fritt ur minnet.
Hur krångligt är det att byta olja på en sån här 9-5? Ska göra det på min nästa helg är tanken. Behövs specialverktyg för att komma åt med påfyllning osv? Har läst guiden men den är ju väldigt generell.