http://www.reuters.com/article/us-ch...0UL00M20160107
I artikeln finns också lite fler bilder på 9-3EV.
http://www.reuters.com/article/us-ch...0UL00M20160107
I artikeln finns också lite fler bilder på 9-3EV.
Håller inte med alls. Varken Muller eller NEVS hade bra förutsättningar, Muller var bakbunden av GM och EIB, NEVS hade oturen att oförskyllt bli drabbad av en Kinesisk korruptionsskandal.
Vad båda två gjort var att utveckla Phoenix-plattformen som JÅJ startade. Utan både Muller och NEVS som ägare hade GM i praktiken jämnat fabriken med marken, de planerade att lägga ner utveckligen redan runt 2007. Istället ser det i dagsläget ut som att det finns en mycket god chans att det även i framtiden kommer ut intressanta bilar från Trollhättan, kanske även med Saab-märket.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Intressant. Artikeln avslöjade några saker jag inte visste förut:
NEVS ägarförhållanden: 43% KJJ, 30% Tianjin 30% och SRIT+Teamsun 27%. Qingdao är tydligen ute nu om artikeln stämmer.
NEVS fabrik i Tianjin ska inte bara producera 9-3, den ska enligt artikeln redan från start även producera tunga fordon i form av 50k bussar (38 passagerare), samt 50k skåpbilar (vilket då skulle vara de 100k fordon extra som NEVS pratat om). Detta implicerar, om det stämmer, att det finns någon annan verksamhet inblandad också, för jag tvivlar starkt på att man i Trollhättan konstruerat busschassin. Det går dock utmärkt ihop med att KJJ:s batterifabrik, om jag förstått saken rätt, i dagsläget huvudsakligen tillverkar batterier för tunga fordon.
Sedan avslöjade den att NEVS genom att inte tillverka bränslebilar utan enbart elbilar får tillgång till kinesiska elbilsmarknaden på ett sätt som alla andra icke kinesiskt baserade företag utom Tesla saknar. Och att kinesiska elbilsmarknaden har ökat 500% under 2015, även om det är till blygsamma 113,810 bilar under 2015 januari-oktober.
Senast redigerat av Långmilare den 2016-01-08 klockan 14:29. Anledning: dubbel negation fixad
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Nu spekulerar jag bara men det bör väl vara här som Dongfeng kommer in i bilden. Enligt pressmeddelandet som skickades ut av Dongfeng när de tecknade samarbetsavtalet med NEVS så skulle: "Dongfeng ska bistå Nevs med stöd vid uppbyggnadsfasen av produktion, forskning och utveckling av elektriskt drivna fordon i den kinesiska staden Tianjin.". Källa: http://teknikensvarld.se/nevs-och-do...arbete-191747/
Det är då kanske inte helt orimligt att Dongfeng som redan tillverkar tunga fordon (dock främst lastbilar), i ett bolag under delägarskap av AB Volvo, kommer stå för lejonparten av utvecklingen av de övriga 100k fordonen man hade option på men att detta sker under NEVS namn. Om det förhåller sig på detta sätt så bör ju AB Volvo varit inblandad i delar av turerna och då kan man se viss information i annat ljus.
Tvekmacka på den du, tycker det ser ut som halvgenomskinlig plast med galler bakom.
Dessutom skulle det varit en ovanligt opraktisk plats för just solceller. Det blir skitigt direkt och solen brukar inte komma rakt framifrån, dessutom är den alldeles för liten för att göra någon nytta.
9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart
Nä någon solcell är det inte. Troligen ett "designelement" för att matcha nedre grillen.
Inga mer Saabar som det ser ut just nu...
Men detta gör en rasande!!!
http://m.ttela.se/ekonomi/ttekonomi/...re-vill-ha-mer
Bilar:
1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)
Så kan det gå när det är sveriges 3:e största konkurs genom tiderna,,mycket som ska redas ut.
Panda har besökt NEVS. Ny intervju med Mattias Bergman.
http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1...tigt-med-nevs-
"- Alla personbilar kommer tillverkas i Trollhättan."
http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=6347212
Senast redigerat av Roger #2378 den 2016-01-18 klockan 18:23.
"Klart med nya ägare i Nevs"
betyder att de sista betalningarna är registrerade hos Bolagsverket
http://www.di.se/artiklar/2016/1/18/...-agare-i-nevs/
Ägare;
* Kinesiska staden Tianjin
* Kinesiska IT-Företaget Srit
* Företaget NME som ägs av Kai-Johan Jiang (Bosatt i land utanför EES)
Senast redigerat av Loffe den 2016-01-19 klockan 00:31.
Till mitt garage: Garaget
Här är intervjun det bygger på: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6347838
Så nu är det helt bekräftat att Qingdao är ute ur bilden.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
http://www.gp.se/ekonomi/1.2959976-d...an-trollhattan
De första Phoenix-baserade bilarna är tänkta att komma 2018. Och planerna är att köra fabriken på max-kapacitet inom några år. Det låter som det skulle börja röra på sig ordentligt väldigt snart.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Spännande! Tycker det vore helt otroligt kul om NEVS slår världen med häpnad och har aldrig sett någon anledning att döma ut den chansen. Unika ingångar till världens bästa bilmarknad väcker intresse i min värld. Kan bli stort för Sverige och är enda chansen till en positiv utveckling för SAAB-fansen, såvitt jag kan se
Mvh
SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)
Max kapacitet på att bygga karosser ja. Vad händer med resterande lina, hamnar den i Kina?
Ja det blir lite av "batterier ingår ej i förpackningen".
Om det är som personen bakom företaget Panda säger, att planen och behovet är långt större än kapaciteten i Sverige, så lär det väl, om allt annat går som de önskar, räcka för full snurr i kaross och lackering i ett eller ett par år. I sig positivt för de arbetstillfällen som enbart detta skulle skapa. Men det lär väl inte rulla ut bilar annat än som test, snarare blir det väl containrar som rullar ut, eller hur de har tänkt sig att frakta större mängder lackade karosser.
Ur NEVS synpunkt är det en no-brainer att tillverka och bestycka dem med batterier i Kina, eftersom kinesiska staten i stora drag sitter på monopol av råmaterialet och favoriserar inhemsk tillverkning. NEVS har, rätt utnyttjat, en stor kommersiell fördel här genom att vara både "svenska" och "kinesiska" samtidigt.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Visst är det så.
Kina har ju en skev handelsbalans. Kina och USA är väldigt beroende av varandra. Ingen av dom vill att den andre ska göra drastiska och förhastiga förändringar.
Ett sätt att dämpa situationen är att importera varor. Även löften och planer på ökad import kan påverka marknaden...
Undrar hur man ska transportera dessa nästan färdiga bilar till Kina? Hur ser transportmöjligheterna ut? Var tillverkas komponenterna till NEVS 9-3 idag?
Fredrik J