låter lite som läckande bromsservo, eller backventilen till den.
låter lite som läckande bromsservo, eller backventilen till den.
Hmm okej, jag har beställd begagnad bromsservorör med backventil så hoppas att den kommer snart!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu har jag bytt bromsstyrservo röret. Det var väldigt trångt när man skulle montera den, man fick lov att ta bort elcentralen. Bilen är stabilare på tomgången,iaf de 5-8 minuterna den fick stå. Den gick inte ner lika lågt som den har gjort förut utan den stannar på 800 varv/minuten Jag får hoppas att problemet är löst nu!
Jag passade även på att byta högermitt backsensorn till en sprillans ny.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag trodde allting var bra men icke har samma problem som tidigare. Jag har glömt att skriva när jag är i ca 58 km/h och släpper gasen så börjar bilen "hoppa", varvmätaren rör sig upp och ner. Känns som att den hostar men ändå inte. Detta symptom kan jag även få vid inbromsning i dessa hastigheter. Det som krävs då är att trycka lätt på gaspedalen så är den normal igen...känns som att jag har bytt i princip allting
Kan det vara bränslerelaterad?
Senast redigerat av adam93 den 2019-09-08 klockan 15:22.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Någon backströmningsventil/spjäll i insuget?
Lös bypass-slang någonstans?
Tjuvluft vid turbon?
(Har för mig att det skall sitta någon sorts bypass i insuget men nu var det länge sedan
jag mekade V6...)
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Jag har bytt alla backventiler samt vakuumslangar. Jag har även bytt spjällhus och det övre insuget. Jag kan inte se någon lös slang någonstans.
Jag ska till garaget idag med en kompis, vi får väl försöka felsöka felet...
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag spenderade torsdagen med att byta grenrörspackningarna på bilen. Jag fick det tätt vid den bakre packningen samt under bilen men nu verkar det läcka mellan downpipe-turbo. När man har kört bilen ett tag och lägger i "P" så dör bilen.
Kan avgasläckage påverka bilen så pass mycket? Jag har avgasläckage förut på mina bilar men då har det inte påverkat så mycket som nu.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Det blev ett par timmars skruvande idag. Jag verkar ha fått det mesta av avgasläckaget tätt. När bilen stod på tomgång och man lyssnade ordentligt så hörde man tjuvluft ifrån det undre insuget. Alla delarna av insuget skruvades bort, när det sista återstod såg man att packningen hade blivit klämd mellan insug och block. Nu är allting återmonterad och haft på lite extra packning så det ska få härda i tills imorgon och sedan blir det uppstart. Förhoppningsvis så är det tätt och bilen går bra Jag återkommer imorn med resultatet
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu när bilen går som den ska så ska det fixas till en hel del saker inför besiktningen. Jag håller på att jaga rätt på en bättre begagnad kylare då raderna på min är rätt tillknycklade och pluggen till kranen sitter fast med ett buntband. I samband med detta ska expansionskärlet bytas tillsammans med locket då dessa har sett bättre dagar. Jag skulle vilja byta ut kylarslangarna också men då får jag vända mig till en SAAB ÅF.
Sedan så har jag sagt sedan jag köpte bilen att bromsrör och slangarna ska bytas. Nya bromsslangar är beställda och ny bromsvätska har jag. Jag ska även försöka byta den bakre styrservoröret också då den läcker. Båda krängningsstagen ska också bytas då den högra är slut.
Senast redigerat av Moderator den 2019-09-24 klockan 14:17. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Marknadsplatsen.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu fick jag handen ur fickan och monterade dimljusen som jag köpte förra månaden. Det känns som att kvalitén är lite sisådär och dem fungerar inte, har köpt nya glödlampor nu så hoppas att det är det som är fel De ser bra mycket bättre ut än original dimljusen helt klart!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Orginalljusen ~2001 hade ett uselt tunnt glas som utan vidare sprack
om lamporna var påslagna och man fick stänk av kallt vatten.
Tror jag fick byta några gånger.
Med Tech-II programmerar man om dom får/kan vara påslagna tillsammans med halv/helljus
och/eller både och ... ;-)
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Jag hade spräckt glas pÃ¥ ett av mina gamla dimljus dock sÃ¥ använde jag dem aldrig í ½í¸‚
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag var och köpte en ny kupévärmare till bilen. Det blev en Defa 1200 som monterades på det undre sparkskyddet. Det blev en bra skillnad mellan den nya och den gamla! Ska slänga på ett par buntband på kabeln så den inte syns
Jag har även beställd ny kamrem och spännrullar till bilen. Sedan har jag beställd lite verktyg från England samt foam till verktygsvagnen
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Efter allt jobb borde det snart vara dags för litet bilder...
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Det blev ett par timmar i garaget, tyvärr blev det inga bilder. Jag var tvungen att fylla på med oljan då den läcker...den vitryker när den är kall dessutom så turbon skall bytas i framtiden. Sedan har jag felsökt bromsljuset samt förbikopplat vissa delar för att se vart det felade. Det visade sig att Mekonomens bromsljuskontakt var skräp och med tur fick jag tag på en original. Nu funkar den och farthållaren!
Kabelhärvan till bakluckan snyggades till och gjorde om några lagningar.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Då har kamremmen samt spännrullarna blivit bytta. Det tog strax under 4h att byta den. Det mesta av tiden spenderades med att försöka få på kamremmen tills den hoppade på plats, verkade som att den inte riktigt låg rätt på vevaxeln.
Jag har även lokaliserat oljeläckage ifrån oljefilterhållaren. Skruvarna var lite lösa så jag drog åt dem. Jag får hoppas att det räcker. Här kommer det lite bilder!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag har en fråga till er experter angående plastkåpan på mina Aero stolar. På passagerarsidan så saknar jag den panelen helt så knapparna hänger löst. Just dessa kåpor går inte att få tag på nya mellan 1998-2006 men from 2006-2010 går det att köpa nya. Passar dessa kåpor min stol? Dem säljs i svart så då får jag byta ut den på förarsidan också vilket inte gör mig så mycket dem är inte särskilt dyra heller
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Åk och plocka på Huldas skrot. (skrotbolaget).
Ja, de nyare svarta kåporna passar även på äldre stolar.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död