Vilket väl iofs beror på att många andra "spritbilar" helt enkelt går sönder om den körs på E85, fast dom är avsedda för det.
Farsan hade ju en kollega som körde ford focus etanol och bara tankade etanol, lite lagom efter att garantin på bilen gått ut så började bilen gå riktigt dåligt
och lämnades in till den lokala fordverkstan som konstaterade att motorn var skrot, och frågade om han körde på etanol ? "Ja bara E85", varvid dom sa "Är du TOKIG ?"
och tyckte att MAX varannan tank E85, annars slits motorn ut, helst skulle man bara tanka E85 i nödfall och köra bensin hela tiden.. helt horribelt.
När tillverkarna själva rekommenderar att man inte kör på E85 är det få som gör det skulle jag tro, man kan se det i annonser ockå, "Ej körd på E85".
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
precis, viljan har aldrig funnits internationellt. money talks...
Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.
Elbilar i all ära men köra omkring på flera hundra kilo batteri när man, i många länder, kan lägga ner spår i asfalten tycker jag blir bakvänt.
Driften av elbilen, om man producerar elen på rätt sätt, är miljövänligt men framställa det av batterier lämnar en del övrigt att önska.
Elskatt kommer skjuta i höjden så räkna inte med el för ca 1 kr som nu.
Senast redigerat av Loffe den 2017-05-11 klockan 19:53.
Till mitt garage: Garaget
Att lägga högspänningsräls i varenda (större) väg i landet känns inte som någon vidare genialisk idé, ännu mindre om det skulle vara enda sättet att driva bilen.
"Så du vill åka ut på kosläppet? Hoppas du tycker om att gå för närmsta elräls är 2 mil från korna."
9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart
Bilarna ska i sådana fall inte helt saknar eget batteri men ha ett med mindre kapacitet.
Kanske 20 mils körsträcka.
All mark som måste brytas för att komma år de ädla material som batterier innehåller är ingen vacker syn.
För att inte tala om hur betalningen ska ske i ett sådant system, enda sättet är för Storebror att spåra din förbrukning och position i realtid.
20 mils räckvidd kräver runt 25-30 kW, dvs samma som nu så du sparar inget material där, och alla vägar är täckta med nakna högspänningsrälsar.
9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart
Det gör inte jag, jag tankar E85 istället !!
Då blir det som med kollektivtrafiken, jag kan se järnvägen och har fått 10km extra körväg dagligen (min fru och mina barn likadant så vi min familj 40km för att ta sig "över rälsen") men jag kan inte nyttja den. Tanken skulle funka om vi byggt så från början men vi valde att ersätta hästdroskan men bilen. Kosläppet kan jag promenera till ..... än så länge men antalet riktiga bönder minskar också drastiskt men vad skall vi med dem till när mat finns i affärn'?
I morgon skall jag tanka, gissa vad
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Vägskatt är ett exempel på hur betalning skulle kunna lösas.
Bilskatt ett annat.
Elektrisk asfalt:
http://teknikensvarld.se/elektrisk-a...fem-ar-178284/
Till mitt garage: Garaget
Jag tänkte snarare på eltillverkarna, såvida inte staten tar över landets kraftproduktion är konstant övervakning enda alternativet.
Tillägg 1: Dessutom är inte trådlös överföring mycket att hurra över då effektförlusten är för stor.
Tillägg 2: För övrigt, puckona vill använda magnetfält i sin elektriska asfalt? För att driva bilar gjorda i järn? Med avstånd på 30+ cm mellan sändare och mottagare? Effektiviteten kommer vara runt 0%.
Senast redigerat av GhostsOfOnyx den 2017-05-11 klockan 20:52.
9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart
Här lite annat om asfalt.
http://www.nyteknik.se/fordon/sjalvl...-elbil-6847465
Kanske kan elproducenter sälja till olika regioners elnät?
Dock är det mycket som ska samordnas från bil tillverkarna till elleverantör. Asfaltsläggare och transport myndigheter. Både privata och statliga företag och myndigheter, dessutom i olika länder.
Om det är genom förbarma vet jag inte men att utvinna tex litium ur Saltsjöar i Anderna ser som tidigare sagt inte speciellt snyggt ut.
Till mitt garage: Garaget
Och de där puckona vill använda stålfibrer för att leda ström, stål som leder ström så bra att man lägger massa pengar på att använda mycket dyrare koppar istället.
Lägg därpå till att du fortfarande antingen måste ha nakna högspänningsledare fulla vägen eller använda trådlös elöverföring med dess katastrofala effektivitet.
9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart
Man skulle ha vissa sträckor där man kunde åka och ladda upp sin bil, liksom tanka i farten.
Nikkos gamla bilbana hade en sån funktion för att ladda bilen, bara göra det i fullskala.
En dynamo på varje hjul, duger fint. Konstant laddning...
9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
Stock is enoughPOWERto kill anybody"
I Sandviken, strax utanför Gävle, kör dom redan nu ett test med elkablar *ovanför* vägen som tung trafik kan haka in sig på. Testet har redan varit igång en tid och vad jag vet så fungerar det. Jag tror faktiskt mer på en sådan typ av lösning över motorvägar och riksvägar än att lägga en räls i gatan.
http://teknikensvarld.se/dags-for-in...-elvag-310337/
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Jag trodde vi talade om personbilar, och i dagens vilja att sänka luftmotsåndet och förbrukning på våra bilar fungerar det inte att åka runt med en två meter hög trappstege på taket.
Här har vi lösningen! Nu behöver vi inga högspänningsledningar eller enorma magnetfält.
9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart
Vänsterpartiet har ju redan löst det där, en propeller längst fram på bilen laddar batteriet av fartvinden.....
https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc
Roffe har en liknande ide också..
https://www.youtube.com/watch?v=JxhW6CQgCrI
Man får inte vara så trångsynt
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Vänsterpartiet sitter på lösningar som man funderade på när man var 5-år
9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04