Hej!

Har suttit här och läst spalt meter med info om det här med DI-Kasseter.
Jag arbetade en kortare period på Speedparts, och vet ju vad som sas där om
DI-Kassetter.

Enligt Peter.
Har du en bil med RÖD di-kassett orginal så fungerar en SVART di-kassett även på den bilen. Men har du en SVART di-kassett orginal så fungerar INTE en röd
di-kasett på den bilen. Hade själv en SAAB 9-3 2,0 LTT -99, när jag köpte den satt det en svart di-kassett på den. Men när jag trimmade den så var jag tvungen att sätta dit en röd di-kassett. Under tiden jag arbetade där så hörde jag om killar som hade trimmat sina bilar. Dom fungerade några mil (1-5) sedan tvärstannade bilen, givetvis ringde dom och var tvär arga för att bilen gått sönder. Den första frågan dom fick var vilken färg dom hade på di-kassetten. Dom flesta som hade råkat ut för ovan nämda fel hade fel di-kassett monterad.

Alltså så fungerar det att ha en SVART DI-KASSETT(T7) på en bil som orginal har en RÖD DI-KASSETT(T5) om den är otrimmad. Är den trimmad så MÅSTE det sitta en RÖD DI-KASETT om det är orginal.

Har du en bil med SVART DI-KASSETT(T7) orginal monterad så kan du INTE sätta dit en RÖD DI-KASSETT(T5). Den skall även ha SVART DI-KASSETT om du trimmar den

Om nu någon undrar hur man ser vilken DI-KASSETT det skall vara orginal.
RÖD DI-KASSETT sitter på TRIONIC 5, och det systemet använder inte luftmängdmätare. Vanligast på SAAB nyare 900 och 9-3 till modell 2000.

SVART DI-KASSETT sitter på TRIONIC 7, det systemet använder sig av luftmängdmätare. Sitter på SAAB 9-3 2000-03. Är osäker på när dom slutade med den modellen av 9-3.

Puh det blev mycket men hoppas ni förstår.