Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
Jag håller inte med. En väldigt stor del av de som bor i Stockholms län bor inte nära en tunnelbana eller järnväg.

Och många har arbeten om man inte når effektivt med kommunala färdmedel.
Du tänker kanske på de som bor i innerstan eller i förorter längs tuben och jobbar inne i city? Många har jobb på andra ställen och arbete utanför stan, som likt jag spar otroligt mycket tid på att ta bilen.
Man kan sammanfatta det med att kollektivtrafiken fungerar i stort sett bara om antingen startpunkten eller destinationen ligger innanför tullarna. Och det som ligger utanför tullarna ligger nära en tunnelbane- eller pendeltågsstation (vilket dock en betydande andel gör). Och även då under ett antal förutsättningar, inga störningar, dagtid eller (tidig) kväll, inget gods att tala om som behöver tas med och att man inte har några problem att gå någon km.

Notera att om man behöver komma till en återvinningscentral är det kört om man inte har bil. Till stor del gäller samma sak om man behöver handla något annat än vad närbutiken kan tillhandahålla om man bor utanför tullarna (om man nu inte tar tunnelbana/pendeltåg in till stan).

För min del tar det i verkligheten 15 minuter till och från jobbet med bil, och med kollektivtrafik drygt 50 minuter enligt tidtabell (mer i verkligheten), och innefattar då c:a 1,5 km gång (5 km/h). Både hem och jobb ligger i Stockholms kommun, men utanför tullarna. Och det tar betydligt mer än 3 ggr längre tid med kollektivtrafiken om det blir problem, och mer eller mindre stora problem blir det ofta, driftsäkerheten i systemet är helt under isen. Cykla går snabbare, och är driftsäkrare.