Hej allesammans!
Idag hade jag en kanondag och var nere på Kinnekulle Ring tillsammans med ett gäng andra (soon to be) 9-3SC ägare och Saab Permormance Team för att öva lite active driving och helt enkelt lära känna bilen lite bättre! Tror att alla som beställde en bil före... juni(?) fick denna möjlighet samt eventuellt några andra. Det roliga började dock redan innan vi kommit dit...

En Mercedes lastbil...?


Ahaa, titta vad som låg framför den! En 9-3SC ute i trafiken...! Den första jag har sett!






Lägg märke till hur en extra rad dioder tänds i baklamporna när man bromsar...


Här kan vi inte ligga och söla hela dan dock, mot Kinnekulle!


Väl framme möttes vi av lätt regn och denna vackra syn...!




Den var dock långt ifrån ensam... Totalt var där en 7-8 Aeros och nästan lika många 2.0t Vector - ser väldans trevligt ut, eller hur?




Strax efter klockan 11 på förmiddagen drog så evenmanget igång med en genomgång av bilens alla olika fördelar i en muntlig presentation där superlativen staplades på varandra. Nu vet jag allt som finns att veta om isblocksinspirerade baklyktor, dubbla golv och dynamiska linjer... Presentationen genomfördes av en sympatisk och trevlig tjej från Saab som till sin hjälp hade PowerPoint och en utställd Fusion Blue 9-3SC Aero. Efter ca: 45 min - 1h var det sen dags för lunch, en lunchbuffé som nog hade passat även de finaste av restauranger. Fantastiskt gott!!

När lunchen var uppäten hade tiden kommit för det allra roligaste; körövningarna! Dags att sadla upp i bilarna utanför, snabbt letar vi oss fram till en Aero i Parchment Silver och följer instruktörerna från SPT ut på banan...!


Nyckeln mellan framstolarna så klart...!



Iväg...








V
i började med att köra ett undanmanöver-/bromsprov med gradvis ökande hastighet och max attack på bromsarna vid angiven markering. Inget särskildt avancerat, men för dom som inte är uppvuxna med ABS är det naturligtvis extra nyttigt! Därefter övades broms i kurva enligt föregående princip för att man skulle få känna på ESP systemet i bilarna tillsammans med ABS. Något som förövrigt fungerade utmärkt och bilen var mycket lättkontrollerad!
På tillbakavägen till starten höll förövrigt en kille på att kvadda sin lånade Aero genom att komma i alldeles för hög hastighet genom en kurva och kana ut i sandfållan och snudda räcket med bakdelen av bilen i säkert 80+...!!! Vart dock bara ett pyttelitet märke, men snacka om nära ögat!

Sista övningen var konbana med tidtagning, här skulle agnarna sållas från vetet! Naturligtvis handlade det bara om att köra på två så lika tider som möjligt, men...

Här går starten!













Mål!


S
nabbaste tid för dagen satte...*trumvirvel*...jag! Med 55,22s - utan att ha ner några koner heller! Rätt nöjd med mig själv faktiskt...
Kan ju även avslöja för intresserade åhörare att V6'an är en fantastisk motor och jag ångrar inte för en sekund att vi valde denna bil! Kraften på låga varv är häpnadsväckande och automatlådan (som vi har valt) fungerade mycket smidig och kändes relativt sportig! ReAxs fungerade även det mycket bra på bana och man kände tydligt hur bakdelen styrde med - utan att bilen för dens skull tappade balansen. Mycket bra! Det stora frågetecknet är väll nu bara hur man ska klara av att vänta i 2 månader(!!) till...!


Som tur var fick vi lite små prytlar av Saab-gänget att leka med undertiden...


Nedan följer även lite (suddiga) bilder från SPT's uppvisning:





A
nyway, det var en mycket rolig dag och det hela kändes professionellt anordnat. Skulle helt klart kunna tänka mig att göra om det. Bra jobbat Saab! Är det förresten någon annan härifrån som varit på Saab Performance Drive?

/En trött men lycklig Henke