Jaha då var det dags igen. För ungefär 1 år sedan räddade jag en 2007 9-5 A60.
Nu är det dags igen. En 9-3 Vector 2009.

Kom ut en Svart 9-3 vector kombi 2009 på blocket i Mjölby. Ca 2 mil från mig.
Först så var känslan som vanligt. "Nä den där ska jag NOG inte ha". Priset kändes inte rätt heller.
Det finns mycket man inte förstår sig på i denna värld. Jag är nog en av de sakerna.

I annonsen stod det "Reservdelsbil. Troligtvis motorskador efter kamkedja har rappat. Bakre ljuddämparen saknas också".
Jaha men jag har allt på skroten så det är ju en baggis egentligen.

Pratade med säljaren som upplevdes besvärad av alla oseriösa som skrev på den. Åkte och titta på den.
Rost skärmkanter runt om. Standard 9-3. Urladdat batteri. Skitig invändig och utvändig. Hade rullat 35 200 mil enligt annonsen.
Jag la ett bud. Säljaren accepterade budet. Bild från blocket.



Idag hämtade jag bilen och bogserade hem den. Visade sig att den "enbart" rullat 33 000 mil när jag stoppade batteri i den!

Drog hem den till garaget och började titta själv. Gick ner med kamera i cylindrarna. Mycket riktigt. Slagit emot på insugssidan på cylinder 1 och 4.
Har en motor och växellåda från en 2007 biopower som gått 17 000 mil men med dålig kamkedja på skroten. Det motorpaketet får det bli.
Började riva lite i handskfacket för att kolla servicehistorik. Hittade ett kvitto på kamkedja och balansaxelkedja var bytt. Va tusan.
Det är alltså inte ens 1 år sedan eller 1000 mil sedan som det byttes. Och nu har det slagit ihop!



Ett arbete som kostade 15 500kr. Nu är jag ingen B207 expert. Men frågan är då vad som orsakat detta.
Spännare som fallerat? Eller nån kedjestyrning som gått? Tror inte kedjan sträckt sig efter knappt 1000 mil.
Och fråga 2 är då. Vågar man återanvända något till "nya" motorn som behöver ny kamkedja?
Hjälp mig gärna mer eran input!

Fortsättning följer...