Upptäckte efter lite googling att det fanns en primitiv variant av SID redan på NG900. Dock så som jag fattade det så finns det inte möjlighet att få till open sid utan detta är något som bara funkar i bilar med Trionic 7 (och senare i motorstyrning. I NG900 så är det en lite mindre display med en analog klocka integrerad i samma enhet men på OG9-3 så har man skippat klockan till förmån för en lite större display.
Kollar jag runt på exempelvis Ebay och Tradera så hittar jag några stycken som säljer SID enheter för OG9-3 och det är väl inget konstigt med det dock så på flera av dem jag hittar så står det att de är för Saab 9-3 1998 - 2003 och det är här jag inte riktigt är med längre.
Gamla 9-3an tillverkades ju mycket riktigt mellan dessa årtal dock gjordes ju en liten förändring år 2000 när man bytte från Trionic 5 till Trionic 7. I min värld borde det med andra ord vara en typ av SID för bilar tillverkade mellan 1994 - 2000 (oberoende om de kallas 900 eller 9-3) och en annan för bilar av årsmodell 2001 - 2003.
Finns det någon som kan reda ut detta? För om det är samma SID-panel från 1998 - 2003 så innebär det ju att denna funkar med både T5 och T7 och i så fall så skulle det ju även innebära att den skulle fungera i NG900 förutsatt att man bygger om kablar och kontakter för att passa? Förvisso kommer man troligtvis inte åt lika många parametrar i SIDen om man kör T5 som man gör i T7 (och open sid kommer alltså inte vara möjligt).