Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: OG9-3 SID i NG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    367
    Medlem#
    12228

    OG9-3 SID i NG900

    Upptäckte efter lite googling att det fanns en primitiv variant av SID redan på NG900. Dock så som jag fattade det så finns det inte möjlighet att få till open sid utan detta är något som bara funkar i bilar med Trionic 7 (och senare i motorstyrning. I NG900 så är det en lite mindre display med en analog klocka integrerad i samma enhet men på OG9-3 så har man skippat klockan till förmån för en lite större display.

    Kollar jag runt på exempelvis Ebay och Tradera så hittar jag några stycken som säljer SID enheter för OG9-3 och det är väl inget konstigt med det dock så på flera av dem jag hittar så står det att de är för Saab 9-3 1998 - 2003 och det är här jag inte riktigt är med längre.

    Gamla 9-3an tillverkades ju mycket riktigt mellan dessa årtal dock gjordes ju en liten förändring år 2000 när man bytte från Trionic 5 till Trionic 7. I min värld borde det med andra ord vara en typ av SID för bilar tillverkade mellan 1994 - 2000 (oberoende om de kallas 900 eller 9-3) och en annan för bilar av årsmodell 2001 - 2003.

    Finns det någon som kan reda ut detta? För om det är samma SID-panel från 1998 - 2003 så innebär det ju att denna funkar med både T5 och T7 och i så fall så skulle det ju även innebära att den skulle fungera i NG900 förutsatt att man bygger om kablar och kontakter för att passa? Förvisso kommer man troligtvis inte åt lika många parametrar i SIDen om man kör T5 som man gör i T7 (och open sid kommer alltså inte vara möjligt).
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    SID får OpenSID-informationen från MIU (huvudinstrumentet/hastighetsmätaren) via IBUS. Den kommunicerar alltså inte direkt med Trionic7 på PBUS. Trionic5.5 har ingen möjlighet att skicka motsvarande data vad jag vet. Så vad vill du göra? Montera Trionic7 i en ng900? Eller ”bara” få in en nyare og9-3 SID? Med ett byte av MIU till og9-3 98-00 (för T5) så borde just det funka. Däremot finns det en del annat som kanske slutar att fungera då og9-3 använder IBUS för en del information, tex AC tryck och fläktstyrning.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 959
    Enkelt svar är att SID i ng900 pratar ett annat språk än og9-3 SID.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    367
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    SID får OpenSID-informationen från MIU (huvudinstrumentet/hastighetsmätaren) via IBUS. Den kommunicerar alltså inte direkt med Trionic7 på PBUS. Trionic5.5 har ingen möjlighet att skicka motsvarande data vad jag vet. Så vad vill du göra? Montera Trionic7 i en ng900? Eller ”bara” få in en nyare og9-3 SID? Med ett byte av MIU till og9-3 98-00 (för T5) så borde just det funka. Däremot finns det en del annat som kanske slutar att fungera då og9-3 använder IBUS för en del information, tex AC tryck och fläktstyrning.
    Min tanke är att få SID-information i NG900 men jag startade tråden för att lära mig i allmännhet vilka T5.5-prylar som funkar med nyare SID t.ex om man skulle vilja sätta in T5 i nåt helt annat chassi än saab osv.

    Men alltså om jag fattar det hela rätt så rent elektriskt (exklusive motorstyrningen) så skiljer det mer mellan NG900 och OG9-3 än mellan OG9-3 T5 och OG9-3 T7? Så med andra ord så finns det en I-BUS i OG9-3 redan i T5-bilar? Det förklarar att kontakterna på baksidan av instrumenthuset ser annorlunda ut på NG900 jämfört med OG9-3 om inte annat.
    Detta borde i så fall innebära att det finns någon typ av konverteringskrets som gör om T5.5 Canbus till T7 I-BUS och denna sitter någonstanns i instrumenthuset. Tycker att det låter konstigt att datan till SID kommer från instrumenthuset och inte direkt från boxen eftersom att det är i T7 Suite man kan bocka för om man vill ha open SID eller inte men det kan hända att det är som du "säger".

    Jag kan lite om elektronik så om det finns ett speciellt kort inuti OG9-3 instrumenthuset som översätter till I-BUS så tänker jag att man tekniskt sett borde kunna skruva loss detta och löda på nya kablar och kontakter och "hänga på" det på befintligt elsystem och sen gömma det under instrumentbrädan på en T5-bil?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 235
    Ng900 och og9-3 är rätt lika i rätt mycket, men just elektroniskt är de _helt_ annorlunda.
    Ng900 har väldigt mycket gemensamt med 9000 medan og9-3 och og9-5 är i princip identiska.

    Att montera en og9-3-SID i en annan bil än en SAAB kräver _en hel del_ pysslande för att den skall visa något vettigt.

    Hela buss-ideologin är frånvarande i ng900 medan og9-3 alltid har 2 bussar: I (instrument) och P (powertrain) där skillnaden är hastigheten. MIU, alltså mätarklustret, är den del som sköter överföringen mellan bussarna så i en og9-3 med T7 är det Trionic 7 och SID som kommunicerar via MIU.

    Medan Trionic 7 i princip kräver P-bussen, så klarar sig T5 helt utan bussar även om den har P-buss. Därav att du inte ser några T7-konverteringar eftersom det då kräver så många fler elektronikenheter för att få igång. Jag vet ett pågående projekt för att få T7 i en og900, men det lär ta ett tag innan den kommer ut på vägen.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 235
    Skillnaden mellan og9-3 T5 och T7 är i princip inga. Trionic 5 _har_ P-buss men används inte i bilar tidigare än og9-3. Att bygga om en og9-3 från T7 till T5 är inte speciellt svårt, men att bygga om en ng900 till T7 är ett _jäkla_ jobb som kräver byte av löjligt mycket elektronik.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    367
    Medlem#
    12228
    Jag vet folk som har kört T7 "stand alone" i andra bilar än Saabar och det har funkat genom att koppla bort en massa grejer med hjälp av Tech 2 fast problemet är ju att man kör i blindo eftersom att alla signaler som föraren kan vara intresserad av går digitalt via busskommunikationen. Detta borde gå att lösa med hjälp av Raspberry PI eller liknande om man vet hur man ska avkoda signalen.

    I mitt fall så är jag bara intresserad at den lilla komponenten som gör att jag får en P-Bussignal eftersom att det enligt tidigare inlägg i tråden är denna signalen som SID kan läsa ifrån.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 235
    Nja, SID snackar bara på I-bussen och T7 bara på P-bussen. För att SID och T7 skall kunna snacka krävs MIU som är "gateway" mellan P- och I-buss.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    367
    Medlem#
    12228
    Jag ska nog åka till skroten och hämta en "MIU" och ta hem och analysera den om det går att skala bort allt "onödigt" så man bara behåller själva "gatewaydelen".
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 384
    Det går ju att haka på T7 P-bus och/eller I-busen och skicka den infon till
    valfri Android enhet. Kräver lite ESP-32 + canbus kort.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1506467
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1571020
    T5 är svårare att få info. ifrån.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 235
    Inte svårare, men det finns mindre info att hämta än i T7.
    P-bussen går att koppla in sig på via programmeringsuttaget som sitter en bit in på T5-härvan, nära boxen.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    367
    Medlem#
    12228
    Jo den kontakten vet jag ju om. Frågan är bara var man hittar en hankontakt som passar i denna. På 9000 var det lättare där fanns det nån kontakt som var till dörrarna som man kunde sno från nån skrotbil och använda för att kunna koppla upp sig på ett smidigt sätt på motsvarande kontakt där.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 235
    På og9-3 T5 är det väl en sån 8-polig standardkontakt? På 9000 är det den runda. Eller är det tvärtom?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    367
    Medlem#
    12228
    Jo på 9000 var det nån rund sak. På 900/9-3 så är det en sån kontakt som är till knapparna i instrumentpanelen.
    Ett alternativ är väl att ta en gammal knapp och modda men det känns ju lite "B". Vet att det finns en motsvarande hankontakt bland tillbehören om man har en Tech 2 men har aldrig sett en någon annanstanns.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  15. #15
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 279

    OG9-3 SID i NG900

    Ganska säker på att kontakten sitter i adaptern man behöver till og900/9000 för att montera en stereo med ISO-kontakter.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    367
    Medlem#
    12228
    Denna: https://www.cdsprodukter.se/sv/artic...0-0993-9000-96

    Tack för tipset!
    Borde nästan gå att hitta på skroten om man letar lite ju.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 338
    Medlem#
    8758
    Om nu syftet med og9-3-SIDen är att få OpenSID så behöver man en T7 mortorstyrning också, eftersom det är den som direkt genererar texten på SID och tolkar knapptryckningar. Resten av systemet har i stora drag ingen aning om att displayen används för att presentera OpenSID-information, och därför är det ingen skillnad mellan T5 och T7 SID - den är i detta fall bara en dum terminal för textmeddelanden som T7 skickar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 384
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Inte svårare, men det finns mindre info att hämta än i T7.
    P-bussen går att koppla in sig på via programmeringsuttaget som sitter en bit in på T5-härvan, nära boxen.
    Vilka parametrar får du ut ifrån T5 ? Har du några CANid för dom ?

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 235
    Du kan titta på t5suite, den har ju live-vy som kan visa många värden i Trionic via P-bussen.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 384
    Torque funkar också om man bara ska titta.

Liknande ämnen

  1. Svar: 458
    Senaste inlägg: 2022-03-28, 13:21
  2. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •