Resultat 1 till 20 av 437

Ämne: Värt att köpa en dieselbil?

Trådad visning

  1. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 456
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Finns väl två anledningar varför man är fixerade på det:
    1. Om man bor i lägenhet och inte har tillgång till laddare
    Ja, har man inte tillgång till laddare där man bor eller arbetar blir det knöligare och är enligt mig ett fullt begripligt skäl till att avstå elbil. Men även där byggs det ut, så om några år så är det nog få som kan ha kvar det som "inte elbil"-argument.

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    2. Om du gör långa resor så lägger de till väldigt mycket tid på din resa. Tex jag skulle köra GBG - Stockholm för inte så länge sen med Lillebrors P2 LR, Behövde ladda två gånger på vägen upp och två gånger på vägen ner. De la till 1 - 1 1/2 timme extra på en 4-5 timmar resa

    Nej, Stockholm-Göteborg (48 mil) innebär med en normal elbil ett laddstopp på ca 20 minuter. Och den bensträckaren behöver jag ändå på sträckan . Hur sjutton gjorde du för att lyckas med 2 stopp à 30-45 minuter, glömde du släppa handbromsen vid avfärd eller nå't?

    De gånger jag åker den sträckan startar jag såklart med fulladdad bil hemma och laddar efter ca 30-35 mil, oftast i Gränna eller Jönköping. Då behöver jag "toppa upp" med det som saknas för att nå fram vilket är ca en halv tank och den halva tanken tar en "kiss och kaffe"-paus att fylla (20 minuter) - och en sådan "kiss och kaffe"-paus tar jag även när jag kör förbränningsbil.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ja, vid långresor ("semester") blir brist på snabbladdningen lätt kritisk. Att göra en tur ner till kontinenten utan att ha tillgång till väl fungerande snabbladdning blir lätt ogenomförbart.
    Ja, men idag är ju tillgången på snabbladdning på kontinenten mycket god (undantaget delar av Östeuropa), så det är ju inga problem alls. Jag var ju nere och vände i Italien (477 mil körda) med elbilen förra sommaren, det gick geschwint. Även i Sverige är det gott om snabbladdare idag och t.o.m. i inre Norrland är det anständigt tätt mellan snabbladdarna (det var det inte för ett år sedan). Det enda tillfället tillgång på snabbladdning fortfarande kan vara ett problem är på de stora resdagarna till specifika, säsongsmässiga resmål. Typ vägen till & från Dalafjällen på sportlovets stugbytardagar, då är det ofta kö vid laddplatserna.
    Senast redigerat av jellybear den 2023-08-25 klockan 16:02. Anledning: Typo

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hjälpstart av bensinbil med startkablar från dieselbil
    Av aeromagnus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •