Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Fönserhiss. Vad passar till NG9-3 -09

  1. #1

    Fönserhiss. Vad passar till NG9-3 -09

    Hej, Kan jag ta fönsterhiss från t.ex en 2006 kombi eller sedan till min Saab 9-3 2009. (Tillverkad 2009-6. YS3FF....)
    Blev lite förvirrad ju mer jag kollade.

    Min fråga kommer ifrån att jag i samband med köp av mekanisk för fönsterhiss vänster bak så fick jag av bildemontering(ar) höra att det skiljer sig både mellan
    - Sedan och Kombi
    - och också, mellan de som dörrhandtaget sitter som i en skål eller är utanpåliggande. De med utanpåliggande kallas "facelift" så jag misstänker att det är 2008->

    Jag har fått lite olika bud från bildemonteringar så därför skriver jag ett inlägg här för att se vad ni vet eller tror.

    (Min vajer, den övre, har hoppat loss. Har inte demonterat allt så jag vet inte om något plastbit har gått sönder eller varför. Båda vajrarna är lite skadade i rullen också. Ska undersöka vidare)

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 147
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 501
    Medlem#
    6973
    Det är samma oavsett sedan eller kombi. Det skiljer lite i utförande beroende på årsmodell. 03-05 kan ha express-upp motor och därmed annat kontaktdon med fler pinnar. Jag skulle säga att så länge man väljer 06- och fönsterhissen även inkluderar motorn så kommer det passa.

    NG9-3 har inte sådana gröna plastrullar.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 915
    många skrotar säljer utan motor och då lär man ha rätt för både motor och elhiss skiljer på chassinummer på senare 5D

  5. #5
    Finns, som Stefan antyder, en brytpunkt under MY2008 då även fönsterhissmekanismen ändrades. Blev varse detta vid byte av elmotor (+mekanism) på en MY2008 (tillv nov 2007) 9-3 höger fram. Alltså det var olika elmotorer (och fönsterhissmekanismer) trots samma årsmodell.

  6. #6
    Tog bort fönstermekanismen. En av vajrarna, den som drar fönstret uppåt, hade släppt från själva dragmekanismen.
    Nu vet jag inte exakt hur det såg ut innan men jag kan inte se att något har gått sönder mer än att båda vajrarna har blivit dåliga i infästningen mot rullen som motorn drar så de passar inte längre in.
    Jag höll på en timme men eftersom vajrarna är skadade så går det inte att se om det kan fungera. Allt går för kärvt.

    Får se om jag ändå köper från fel årsmodell från demontering och hoppas det går att använda (vajern), tar någon nytt som påståss passa https://www.topreservdelar.se/tillve...raglio/9475661.

    (Kan också köper vajer och försöka fixa men vill nu bara sätta ihop det).

    Edit på inlägg. Enligt topreservdelar.se så ska det passa till SAAB 9-3 (YS3F) 1,8t BioPower
    05.2009.
    När jag sedan titta på artikeln på andra sajter så står där: fino al 2006. Google italian to english blir "until 2006".
    Så att köpa den löser nog inget.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av lasselars den 2022-08-07 klockan 18:38.

  7. #7
    Uppdatering.
    Jag köpte en vajer för att byta men såg då att även plastdetaljer på släden var nötta och också trasiga.
    Köpte istället en ny fönsterhiss med motor och monterade in utan problem. (Testade också att mäta strömbrukning för att kontrollera att fönstret inte gick tungt.)
    https://www.mekster.se/fonsterhiss-b...er-313423.html
    Senast redigerat av Moderator den 2024-05-06 klockan 13:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Lånar tråden lite.

    Har en ng9-3 2006 där fönsterhissen på förar och passagerarsidan strular. Har inte testat dom bak.

    Men iaf, veva ned är inga problem, men upp behöver jag försöka 5 - 15 gånger för att rutan vevas ned igen på uppvägen. Nån som har en aning om varför? Inga missljud eller liknande. Ibland går den nästan hela vägen upp och sen ner och ibland går den bara upp några centimeter innan den går ned igen. Satt en evighet och försöka få upp rutan i helgen innan jag tillslut lyckades. Nu är det slut på fönsterhissning på ett tag.

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 892
    Vet du om bilen har "klämskydd"? I så tilfelle er én tanke å først forsøke ny innlæring av dette.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10

  11. #11
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 005
    Medlem#
    5849
    Har den "auto-up" bör det vara klämskyddet som aktiveras.
    Kör ner rutan helt, gör rent löpspåren.

    Lyft batteripolen en stund, anslut batteriet och gör en ny ändlägeskalibrering, klart.
    (Ändlägeskalibreringen görs genom att köra rutan upp och ner två eller tre ggr där man i övre läget håller knappen uppåt i några sekunder ytterligare efter att den stängt helt)

    Hoppas att det inte är något "värre" än så.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack och bock.

    Kikade instruktionsboken om klämskyddet, håller jag in knappen för att låsa bakrutorna samtidigt som jag rullar upp rutan ska det inte vara aktiverat och då fungerar rutan som den ska. Så klämskyddet kan vi nog konstatera.

    De verkar dock inte gå att kalibrera på de viset, med bakrutelåsknappen intryckt alltså, fick iaf inget pling när jag provade, men men, nu vet jag ju hur jag får upp rutan iaf.

    Det var inte jättespännande när man va trött, det regnade och man hade kört driven på donken så vägrar rutan

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 892
    Tok du ut sikring #5 i IPEC noen sekunder før du startet innlæringen? Ref. WIS Online prosedyre: https://saabwisonline.com/b3/wis/9-3...s-and-mirrors/. Her er det ikke nevnt noe om bakrutelåsknappen?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ah, nej det testade jag inte, stod inget om det i min instruktionsbok, men det ska jag absolut testa imorgon.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •