Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Uppfräschning av og9-3 aero

Trådad visning

  1. #1

    Uppfräschning av og9-3 aero

    Tjenare!

    efter att varit borta från saab-världen några år snubblade jag i förra veckan över en og9-3 aero -02 till vad som senare visade sig vara ett väldigt överkompligt pris.

    bilen har haft en ägare 2002-2016 då den importerades till Åland och här har den gått med 2 ägare som inte riktigt brytt sig om pärlan (annat var det med första ägaren, kvitto fanns till och med på en flaska glykol...)

    det är alltså en og9-3 Aero 2002 körd 160tkm, med alla smaskigheter, kanske alla aero kom fullsmetade men denna är i alla fall FULLsmetad med alla godsaker man kunde frambringa 2002.

    min plan är att återställa damen till sin forna glans, ACn var förbikopplad med kortare rem, visade sig vara ett katastrofalt lagerhaveri i magnetkopplingen, lagret hade skadat kompressorhuset lite så låsringen för magneten hade nypits fast i spåret. efter lite dremel och slipduk är det nu 90% i alla fall, värt att testa med att bara byta kopplingen först!

    motorlampan lyste, jag hörde ett bekant ljud när jag gasade förbi en lagerhall, vackert fågelkvitter! och mycket riktigt P1110, bilen hade skjutit den totalmurkna vakuumslangen på spjällhuset så nu sitter nya slangar på plats!

    att göra:
    fästa fram- och bakkofångare höger sida (misstänker att fästena fått sig ett par smällar)
    laga söm i förarstol, samt stolsvärmen
    montera magnetkoppling samt längre rem AC
    ACC-panel har 90% pixlar borta, SIDen saknar ett par pluppar
    byta stefan på vevaxeln, läcker inte mycket men blir ju skitigt
    byta till dummy antenn på taket då gamla är torrsprucken
    lokalisera samt reparera ljudet som får bilen att låta som jag kör med rakskurna drev, misstänker generatorn då det låter tydligast inne i bilen

    sedan har den lite rost i skärmkanterna, men denna verkar inte komma från under kjolen som brukligt, utan ser mest ut som att det sluppit vatten under lacken så det har släppt jämnt hela vägen, och bara ytrost under lacken.

    längre fram står ett kopplingsbyte på agendan, har fått den att slira ett par gånger vid fullgasacceleration i 3an, vid 4000rpm halkar den i väg någon tiondels sekund.
    och givetvis en rejäl tvätt och vax förstås!

    5 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. 2009 9-5 Griffin Återställning/uppfräschning
    Av Kaisergriffin i forum Projekt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2020-05-07, 14:21
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 16:39
  3. Uppfräschning av 9000 2,3T
    Av rob_saab900 i forum Projekt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 20:30
  4. Saab 99 EMS ´77 -Projekt uppfräschning
    Av Krister K i forum Projekt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 13:08
  5. Mindre uppfräschning av 900 Aero M91
    Av HFR i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 15:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •