Och efter lite grejande! It's alive!!!
https://youtu.be/uTNjEDOrBtw
Det var kontakterna till spridare och tomgångsmotor som satt fel. Men nu spinner hon fint
Och efter lite grejande! It's alive!!!
https://youtu.be/uTNjEDOrBtw
Det var kontakterna till spridare och tomgångsmotor som satt fel. Men nu spinner hon fint
Idag ägnades eftermiddagen till att skruva lite med pärlan. Som ni ser i posten ovan så går motorn fint efter att jag skiftat kontakterna till spridare och tomgångsmotor. Dock så läcker den servoolja någonstans vid kylaren, men inte så viktigt just nu.
Började med att riva ut inredningen i bagaget och baksätet för att se hur jäkla illa det är med rosten. Visade sig att allting såg riktigt jäkla bra ut! Lite ytrost på lite bultar osv gjorde mig skitnervös över att hela golvet var rötet, men vart super förvånad över att inte hitta någon genomgående rost över huvud taget.
Tog loss regskylten i bak med (vilket för övrigt är den absolut snyggaste regskylten genom tiderna). Fick slipa ner bultskallarna då det var helt omöjligt att lossa dom med plattmejsel. Inser också nu att jag måste införskaffa mig en svetstång för att få loss resterande bultar som sitter i bagageluckan.
Nu är bara frågan hur jag tvättar inredningen i bagaget från mögel å skit. För jag antar att det inte passar från min 5 dörrars Aero ? Hade ju varit perfekt om baksäte och inredningen i bagaget passade rakt på.
Det är väl röret från pumpen som går under kylaren som är sönderrostat.
Den ser ju riktigt fin ut och det är ju en färg som är väldigt avslöjande om det skulle vara någon rost. För rejäl tvätt på sån klädsel du beskriver föreslår jag ångtvätt. Ångan är effektiv oavsett vad som smutsen består av.
Tips! Köp inte servoröret från speedparts! (Tror maptun säljer samma från samma tillverkare proparts) Bytte på min i våras och röret var så skevt bockat så jag höll knappt på att få dit skiten! I efterhand skulle jag köpt original alternativ bett hydroscand o pressa en slang, har gjort det på 2 bilar jag haft o det har funkat bra, man kapar av röret en bit efter anslutningen till pumpen och skruvar loss anslutningen och kapar av slangen i andra änden vid torpedväggen och tar med dom så kan de pressa en slang och använda de gamla anslutningarna så att säga. Bara mäta hur lång slangen ska vara, drog min längs med huvplåten och vidare längs med kylslangarna vid tryckröret typ.
Senast redigerat av Johighness den 2019-08-14 klockan 22:34.
Det var kul att motorn snurrade igång!
(Bara det är ju en anledning att fira!)
Resten ser inte så risigt ut att man inte skulle kunna
få ordning på den.
Grattis!
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Har en framtida vision om hur bilen ska se ut. Och det är med viggen paketet + vinge. Hatar verkligen eftermarknadsstyling och har alltid tyckt att original utrustning och utseende är det absolut snyggaste. Så då faller valet på antingen Viggen paketet med Viggen vinge som jag har liggandes eller behålla Sport Edition paketet som sitter på nu.
En 2 dörrars Viggen har alltid varit en våt dröm. Men ser också att majoriteten av folk bygger om sina Monte Carlo till just detta utseendet. Är lite kluven! Älskar verkligen utseendet på Viggen paketet och tror det kommer göra sig grymt bra på denna bilen.
Hur hade ni gjort?
Senast redigerat av Znatch den 2019-08-15 klockan 16:29.
Tycker som dig att Saab och Hirsch har de bästa grejerna, både utseende och motor.
Men i vissa fall vill man sticka ut/ha lite mer så det blir en avvägning.
Kän efter själv, vrid å vänd...eller fortsätt med det så kommer säkert ett väl trilla på plats.
Till mitt garage: Garaget
Här är en bild på servoslingan, har rödmarkerat där jag kapade av och tog med en bit av slangen med anslutningen samt en bit av röret från pumpen till en hydraulikfirma som pressade en slang. Hoppas det inte är för luddigt.
Sen drog jag slangen typ såhär nånting under huvplåten, bunta ihop på lämpliga ställen.
Senast redigerat av Moderator den 2019-08-19 klockan 18:42.
Tror min taklucka läcker. Har hittat en fräsch från en 5 dörrars, men passar dom på 2 dörrars coupé ? För jag antar att man inte kan köpa tätningslisten separat ?
Taklucka som läcker brukar vara stopp i avrinningen. Kolla de 4 slangarna och blås genom dem med tryckluft. Sitter en nedanför vardera A-stolpe, och 2 bak, minns inte exakt var de mynnar ut på og9-3. Har du WIS kan du kolla där.
Vad gäller styling så tycker jag du skall behålla SE-paket. Varenda jäkel som har en og9-3 bygger till Viggen-look. Monte Carlo var ju just "SE-paket" och Aero-vinge, det är ju det som gör dem speciella, och såklart inredningen.
Har faktiskt en polare som så gärna ville ha en Monte Carlo att han bytte kjolpaket på sin svarta Aero och lackade om hela bilen!
Verkar som att slangarna bak går ner i C-stolparna, du bör ju se dem med inredningen ute. De är typ 2cm tjocka gummislangar.
Fram mynnar de ut under bilen (det gör de även bak) bara leta reda på och blås.
De fram kan man blåsa om man bara öppnar luckan, då ser du vart vattnet skall rinna ut.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Att listen läcker skall inte vara en stor grej. Läckage där gör att vatten rinner ner i kassetten. Om dräneringsslangarna är öppna och inte fulla med skit så rinner vattnet ner där.
Detta är avrinningarna till takluckan.