När sambon skulle iväg till jobbet på morgonen igår så märkte hon att bilen efter ett tag (kanske 30 sek) började låta konstigt. Efter ett tag så stannade hon och körde inget mer med den. Lite svårt att förklara ljudet men det lät konstant. Det hon reagerade mest på var att gaspedalen kändes annorlunda och tyngre än vanligt. När hon hade parkerat bilen och gick ur den så luktade det bränt.

Idag skulle jag kolla vad det kan vara för fel. Efter ett tags felsökning vågar jag försöka starta bilen. Det händer ingenting alls - ingen startmotor eller nåt, bara klickande av relän. Dessutom fjädrar inte nyckeln tillbaka från startläget.

Min teori: Vid första starten på morgonen så går det som ska fjädra tillbaka nyckeln i "on"-läget sönder vilket resulterar i att startmotorn inte slutar gå. Det ljudet hon hör tror jag alltså är startmotorn som fortfarande går trots att bilen är igång. (Det som luktar bränt när hon kliver ur bilen?). Antingen har en säkring till startmotorn gått, eller så "brinner" den och går sönder (hoppas på första alternativet). Och det är därför den inte startar nu.

Vad tror folket? Det jag inte får ihop är att gaspedalen kändes annorlunda...

Saab 9000 -98, B234R, ca 25 000 mil.