Vad är det som är ändrat på en biopower motor för att den ska tåla E85 som ju kan vara lite styggt mot olika material?
Vad för skillnad är det på t.ex. topplock, bränsleledningar, spridare, o-ringar, m.m.?
Vad är det som är ändrat på en biopower motor för att den ska tåla E85 som ju kan vara lite styggt mot olika material?
Vad för skillnad är det på t.ex. topplock, bränsleledningar, spridare, o-ringar, m.m.?
För tillfället Saablös.
Titta vad jag hittade i FAQ http://forum.saabturboclub.com/showt...sning-för-E85
och denna http://forum.saabturboclub.com/showt...b-9-5-BioPower
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Hehe! Fanns ju FAQ om det ju! Jag är nog lite blind.
Men då är det ju faktiskt lite saker hårdvarumässigt som måste ändras på en motor som inte är gjord för att gå på E85.
Ventiler och säten (rostfritt),
soppa regulatorn, soppa pumpen.
Viton o-ringar, diverse slangar som tål E85.
Hur är det med spridare?
Själva bränsletanken kan ju bli lite klurigt att lösa.
Detta är då alltså inte på en Saab motor dessa modifieringar ska göras på.
Jag har alltid tyckt att just Saab verkar ha gjort mest tester osv. när det kommer till att köra på E85 och har lyckats väldigt bra, både med hårdvaran och mjukvaran. Andra bilmärken la inte ner någon tid eller pengar på det och deras E85 modeller blev ju inte heller så populära eller driftsäkra.
För tillfället Saablös.
Måste och måste, det där är ändringar som en tillverkare har ansett nödvändiga för att kunna garantera kvaliteten och hållbarheten bilens livslängd ut, troligen tilltaget i överkant.
Men jag håller med om att saab var de som lyckades bäst med E85, har varit betydligt mindre problem med saabarna som gått på E85 än exempelvis fordarna.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Skillnaden på inloppsventilerna är att Biopower motorerna hade dessa nitrerade istället för förkromade. Sätena är hårdare genom ökad andel volfram, molybden och krom samt minskad andel koppar på inloppssidan.
Kan ju bara ge mina erfarenheter. Jag har två bilar som körs på E85 (9000i -88 och en 9000 2,3T -97). 88:an har nu gått dryga 50 k mil, varav cirka hälften på E85. Modifieringarna består av bytta spridare till turbo-spridare med cirka 30% högre flöde och en kallstartsfunktion. I övrigt inget. Går hur bra som helst.
97:an har gått 27k mil varav cirka 7k på E85. Modifieringen här är bara mjukvara. Den är trimmad (typ steg 1) och omprogrammerad för E85. Kan ibland vara lite tjurig vid kallstart, men går kanon i övrigt.
För båda bilarna gäller att väldigt få problem har uppstått som kan relateras till E85. (topplockspackningen gick på 97:an i somras, men det tror jag inte beror på bränslet.) Det som har hänt är på 88:an. för dryga 20 k mil sedan så gick bränsletrycksregulatorn sönder. Den begagnade som jag då monterade har fungerat nu i mer än 10 år. För ett antal år sedan så var det en spridare som troligtvis satte igen något och gav lite ryckig gång. Det var under den perioden då svavelhalten var för hög i bränslet och många bilar fick problem med detta. Framförallt Ford Focus om jag minns rätt. Sedan har allt gått hur bra som helst.
Jag byter olja på 1000 mil och byter bränslefilter på cirka 5000 mil.
/Martin
Senast redigerat av Martin H den 2018-02-14 klockan 09:04.
Har samma erfarenhet av 9000 och E85. Verkar nästan som att den är byggd för det.
Finns det något bra sätt att se på utsidan om toppen är en Biopower eller en standard?
I gjutningen exempelvis?
Ska handla en sådan topp och en av de som vill sälja skickade den här bilden, motorn sitter alltså inte i någon bil.
Om det inte går finns det någon annan metod?
Att kolla om ventilskaftet på insugsventilerna är magnetiskt eller inte?
9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).
Inte svar på frågan.
Men kan du få VIN/chassi/reg nr går det ju att kolla upp om det satt biopower från fabrik.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det är nog omöjligt att få om bilen motorn satt i inte finns kvar
9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).
BioPower toppar har ett bearbetat litet uttag i hörnet ovanför termostaten. Precis där lyftöglan/fästet för plastkåpan sitter. Syns i högra övre hörnet på denna bild:
93169239.jpg
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Jag bara måste ju fråga, finns det en teknisk anledning till att uttaget finsn där på BP ? eller är det specifikt för att skilja topparna åt ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Fyller ingen funktion. Tror det bara är för att identifiera.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död