Hej,

En av våra nycklar till bilen, en Cadillac BLS 2008, är borta, så jag tänkte fixa en ny.
Jag har sett trådar här att det kan kosta omkring 1500 kr med en komplett nyckel, inprogrammerad och klar till en Saab 9-3 och det är ju i stort sett samma bil.
En skillnad är att man måste ha Tech-2 med kort för just Cadillac BLS i vilket innebär att jag inte kan gå till vilken Saab-handlare som helst och ordna detta.
Den enda jag har har hittat som kan hjälpa mig med detta hittills vill ha drygt 4500 kronor för det! Uppdelat enligt nedan:

Nyckel 1180,00 kr
Sändare 1514.00 kr
Framtagning nyckelnummer 375,00. kr
Arbetskostnad programmering av sändare till bilen 1500,00.kr

Jag misstänker att jag får svårt att komma under 1500 för arbetskostnaden tyvärr, eftersom jag inte hittar någon annan som kan göra det, men övriga delar funderar jag på.
Speedparts vill ha 220 kr för sändare, 185 kr för hölje och 95 för nyckelämnet till en 9-3:a (årsmodell 03-12). Jag ser ingen som helst skillnad på nycklarna mellan 9-3 och BLS (har haft båda), men kan det skilja åt på sändaren?

Ett alternativ om det fungerar är ju annars att köpa delarna från Speedpart för 500 kr, låta en låssmed kopiera nyckeln för en 100-lapp eller så (den används ju ändå aldrig) och betala 1500 för programmeringen (hutlöst, men vad har jag för alternativ?). Jag skulle då spara nästan 2500 kronor och iofs få en klisterlapp med en Saab-logga istället för Cadillac-loggan, men det är helt ok.

Vad tror ni? Kommer det fungera?