Det är väl inte relevant i frågeställningen så vi glömmer att många använder inte helt korrekta uttryck, Jag har ännu inte hittat turbon i min Phillips Video med "Turbo drive"
På ventilerade skivor brukar beläggen ta ända ut till 1-2mm från inner- resp ytterkant, på solida skivor likadant i ytterkant och i innerkant brukar dessa skivor vara 1-2mm tunnare (och ca 1cm bred in till "trumman") och därmed är friktionsytan tydligt markerad.
De senaste bilderna på de gamla skivorna ser normala ut och på de nya frambromsarna ser OK ut när de är nya men det ser inte ut som de tar över hela skivan.
Och det är inte så att de går det om du bromsar hårt? Prova inte idag för det tror jag är olämpligt med tanke på väglaget.
Det du kallar skurna är normalt, tror det kan vara för att lättare se slitaget och kanske även för att evakuera gas.Bifogar en bild på beläggen som sitter fram, de är "skurna" så men har ändå en platt yta som ligger an mot skivan.
Senast redigerat av Moderator den 2023-02-08 klockan 18:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Tja relevant och relevant. Frågeställaren tyckte det var relevant i och med att tillsammans med en enkel fråga ska tillkomma allt som bilen utrustats med i tid och evighet som inte hade så mycket med frågeställningen att göra från början.
/Lufto
Senast redigerat av Moderator den 2023-02-08 klockan 18:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Det är faktiskt ganska vanligt att folk ställer frågor med alldeles för lite information vilket leder till inga svar eller mycket gissande så i de fall någon skriver mer än nödvändigt är det onödigt att stoppa tummen i ögat för då kanske dessa användare slutar delge information och vår lilla pöl torkar ur. Finns det information som i detta fall inte har mer frågan att göra, låt den vara då det inte tillför något att lösa TS frågeställning. Det kallas även OT
http://skrivihop.nu/ var en kul sida där man letar fel på andra.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Ursäkta OT men fjäderbenen är en svag punkt på og9-3. Ditt vänstra fjäderben på bild 4 i inlägg #20 ser inte ut att ha mycket livslängd kvar, jag kan såklart ha fel då det är omöljigt att bedöma skicket på en bild. På mitt vänstra ben var metallen bortrostad mellan fjädertallriken och benet, det knakade till en dag när jag körde in på vår infart. Knaket kom ifrån fjädertallriken som vek sig och hängde bara fast i benet på några centimeters sträcka.
Nya fjäderben går att hitta till bra pris och med rätt verktyg så är det inte jättesvårt att byta om än ganska tidsödande första gången man gör det.
Kerim: Har du fått rätt bromsbelägg ?
Dom främre ska ha en böjd kant som följer navet som på Allemans bild.
Dina är är tvärtom.
Lufto: Du får gärna förklara för mig vad skillnad på diff och diff är
och vad Kerim har köpt.
Senast redigerat av Timpa den 2016-01-06 klockan 10:03.
Timpa2, jag ska iväg å montera ned bromsarna nu för att se om det är korrekt eller inte, tar även lite bilder så ni får se hur allt sitter. Jag mejlade till getech så får se när de svarar, antagligen först imorgon.
Lufto, det är alltid intressant med allvetare, men väldigt osmakligt med översittare. Jag är mycket imponerad av all din kunskap men otroligt förbluffad över din retoriska förmåga. Har du något konkret att tillägga mer än att poängtera vad saker betyder får du gärna komma med dessa konkreta saker, annars klarar jag mig utan din hjälp i detta felsökande. Hoppas någon annan finner din kunskap och sätt att framföra det mer givande.
TCarlsson, jag kollade på mina fjäderben förut och blev riktigt sugen på nya direkt när jag började med bromsbytet i somras, men sen den varit på besiktning samt service x flera har ingen anmärkt på detta. Men klart, jag har de under uppsikt. Nu när bilen har lite mer kräm (Steg 6 BP som du sett) så kommer det ju mer chanser för inspirerad körning
HeRmAN, jag har inte tänkt på om de ev tar hela vägen vid hård inbromsning och som du säger, nu är det svårt med detta väglag att få den efterfrågade effekten. Oavsett så ska jag bryta bromsarna idag och tar lite bilder så ni får se.
alleman, tack för din bild, hoppas inte du sprang ut och plockade bort hjulet bara för den här tråden..om så var fallet, jävla schyst av dig! Ser bra ut även om de är slitna, ska titta på mina idag som sagt. Återkommer!
Uppdatering om bromsarna, jag tror mig ha en lösning.
Först och främst, beläggen är korrekta, allt har varit korrekt monterat från början. Det som däremot skapat problemet är mina förhoppningar att få 25 extra enhörningar under huven genom att spraymåla OKen svarta. När allt väl monterades på användes bromsfett/smörjmedel/kopparpasta (kalla det vad ni vill, jag använde rätt grejer iaf) men när allt började nötas och slitas in så var det den svarta färgen som var boven i dramat. Jag har nu plockat isär och inspekterat allt och kommit fram till att det är som jag beskrev, färgen tillät inte beläggen att glida fritt på båda frambromsarna gällande de yttre av de två belägg som används. Se bilder för förklaring:
Höger sida, yttre, tydligt att belägget går hela vägen ut (till skillnad från vad tidigare användare skrivit om att belägg inte går hela vägen ut, på någon Saab..)
IMG_9225.jpg
Höger sida, inre, syns tydligt att på denna sida tar belägget korrekt (kan ju bero på att kolven trycker direkt på det).
IMG_9226.jpg
Belägg höger sida, yttre.
IMG_9228.jpg
Belägg höger sida, inre.
IMG_9229.jpg
Belägg vänster sida, yttre.
IMG_9235.jpg
Fortsättning följer..
Senast redigerat av Kerim den 2016-01-07 klockan 22:37.
Fortsättning..
Belägg vänster sida, inre.
IMG_9242.jpg
--------------------------------------------
Vänster skiva, bild på slitagemönster.
IMG_9236.jpg
Vänster sida, bild som visar att belägget ska i sin normala funktion ta hela vägen ut på skivan...
IMG_9238.jpg
Vänster sida, inre, även på denna sida tar belägget korrekt.
IMG_9240.jpg
Kan inte lägga upp fler bilder än 5 åt gången så nästa inlägg visar det snabba resultatet jag kunnat åstadkomma i befintliga förhållanden.
Fortsättning följer..
Fortsättning..
Höger sida, efter några vändor med inbromsningar på torr mark (parkeringsgarage).
IMG_9244.jpg
Vänster sida, dito.
IMG_9246.jpg
Inte direkt stor skillnad men man kan se att det är på g att bli bättre
Då tror jag att det är "case closed"
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Kerim: Kan rekommendera denna produkt till att göra rent glidytorna för bromsbeläggen på bromsokbygeln. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...il-2000020965/
Sen så lägger du fett/pasta på glidytorna på bygeln eller beläggens ändar som går i glidytorna. Jag använder en monteringspasta som är äckligt dyr att köpa men funkar bra då vi använde det på mitt förra jobb. Chesterton 710 monteringspasta har jag för mig den heter. Men du kan lika väl använda kopparpasta.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Tack för tipset om verktyget för oken, ska kolla på det. Nu är det dock full on winter så bilen får stå tills det är bättre körväder.
Kopparpasta har funkat fint för mig hittills så fortsätter nog på det, men alltid bra med alternativ.
Den pastan jag har kostar 1500kr för en privatperson att köpa på momentum. Hehe Så ja kopparpasta är då ett bättre alternativ.
send from space.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Är det GULDpasta !? (eller extremt stor tub) ;-)
Senast redigerat av Moderator den 2023-02-08 klockan 18:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Hehe man kan tro det. Men den har en massa olika bokstavskombinationer utav ämnen. Coppar, alu, nickel mm.
Senast redigerat av Moderator den 2023-02-08 klockan 18:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Har en liten uppdatering om bromskivorna och beläggen.
Nu när snön töat bort (här i sthlm) och bilen fick sig en torr vintertur motionerade jag bromsarna en del under den tripp jag gjorde. Det ser redan bättre ut längst ut på skivorna nu och känns(!) även bättre när jag tagit bort lite mer färg över glidytorna där beläggen ligger och smort med kopparpasta.
Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.