Halloj,

tänkte ge mig i kast med att försöka fixa rostangrepp vid hundbenet (och troligtvis i hjulhus) bak på farsans och min egen SAAB 9-5 SC (båda från 2002) . Har tidigare gjort ett ingrepp på farsans ena hundben men det måste åtgärdas igen. Har tillgång till punktbläster, sliptrissor dremel m.m. (användes vid förra försöket). Det jag tror det delvis fallerade på förra gången är vilka material som användes efter att rosten jagats bort. Då använde jag zinkfärg (tror från hagmans) och sedan någon form av body spray på ytor som inte syns samt Mekonomens lack på ytor som syns (tror Multona).

Min fråga är givet att man lyckas få bort rosten vad brukar ni lägga på och i vilken ordning? Tycker att jag läst mig till att Hagmans CA primer skall vara bra? Torkar ni av ytan med T-röd eller liknande först?

Strategi just nu:

1. Blästra/slipa bort all rost.
2. Torka rent med t-röd eller liknande?
3. På med CA primer
4. På med lack eller underredsmassa (tar gärna emot förslag på dessa!).
5. Klarlack?

Tar gärna emot synpunkter/förslag från er som gjort liknande ingrepp (vill förhoppningsvis slippa göra detta igen...)!

Tänkte även passa på och fråga var man lämpligast beställer plastmuttrar till kjolar och innerskärmar nuförtiden (är medveten om problemen kring dessa vid avtagning)?

När det gäller bakluckan på min bil så har små rostfläckar dykt upp i hörnen i nedanför "dekorlisten". Hur kommer man lättast åt dessa (har sökt på nätet men inte hittat hur man pillar isär delar av bakluckan)? Problemet som jag förstått det är att dekorlisten ligger och gnager och att det behövs distanser för att man ska slippa detta fenomen - var kan man få tag på sådana? Tycker även att jag sett att folk föreslår att man kan lägga i något vaxbaserat rostskydd i bakluckan när man ändå är där och rotar?


Tack på förhand för era synpunkter och sorry för ett långt inlägg!

MVH