Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
Mannol-oljan uppfyller ju förvisso inte dexos2, bara LL-A-025/LL-B-025.

Dessutom kostar den ju med frakt och moms €106, det blir €5.30 litern, knappast en tredjedel av priset €6.29 ? ..Och ungefär vad GM Dexos2 kostade tills nyligen alltså. Men billigare just nu absolut, om man nu inte tycker sej behöva dexos2.
Om jag förstått saken rätt är kravet i WIS och instruktionsbok GM-LL-A-025 för bensin/etanol, resp GM-LL-B-025 för dieselmotorer Så därför uppfyller Mannol-oljan Saabs krav.

Ang Dexos 2
Dvs GM ändrade i efterhand kravet till Dexos 2. Man får väl anta att det inte ändrar Saabs ursprungliga krav på LL-A-025. Utan att en olja som uppfyller det fortfarande är en bra olja för Saabmotorer. Huruvida en Dexos 2 olja är bättre är en annan sak. Men då GM valt att satsa på Dexos 2 till Saabmotorer är det säkert oxo ett bra om inte bättre val. Jag kör vidare på Dexos2 gärna i snygga Saab-dunkar.

Så tänker jag som inte är någon oljeexpert. För den som faktiskt vet vad som skiljer mellan olika oljor och har dessutom har kunskap att utnyttja skillnaden finns säkert andra alternativ. Men denna tråd handlar om billig olja. Så det är nog en annan fråga.

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
Fast det är 5w-40 inte 5w-30. 5w-30 på Biltema kostar 82:25 litern.
Oavsett det är det VÄLDIGT mycket dyrare än alternativen ovan...