Jag hade nyligen bilen inne på verkstad för montering av motorvärmare, så där Calix-doppis i blocket. Efter verkstadsbesöket har bilen låtit väldigt illa vid kallstart.

Först låter det ungefär som ett kvittrande från en slirande fläktrem, så som bilar lät förr när det fanns såna remmar.

Efter ca 20 sekunder övergår ljudet i ett knattrande, som en gammal diesel ungefär. Tänk Peugeot en kall morgon 1980.

Efter nån minut är ljudsymfonin över, då är bilen tyst och fin som vanligt igen.

Verkstaden har lovat ta in bilen och kolla upp. För mig är det väldigt troligt att ljudet uppkommit på grund av något de gjort vid värmarinstallationen, i och med att bilen var knäpptyst även vid ordentliga kallstarter före besöket, men de säger själva att de inte direkt kan koppla det till något de haft isär eller pillat på. Jag vet inte riktigt om jag kan lita på dem om de säger att det visar sig vara ett helt separat fel som de kommer att fakturera mig för.

Därför undrar jag om det är någon på forumet som erfarenhet av liknande missljud vid kallstart, som har en idé om varifrån det kan komma?