Jag har en Saab 9-5 -99 och har på den senaste tiden mest använt bilen för kortare turer som varit förhållandevis kalla. Turerna har varit ca 5-8 min långa två gånger per dag och det har varit ca 10 minus ute. Jag mår lite dåligt för bilen varje gång jag kör dessa korta sträckor.

Under dessa färder har jag funderat lite vad det egentligen är som slits av dessa färder. När det är såpass kallt håller jag alltid igen på gas-pådraget och byter frekvent olja så att den är fräsch vilket borde lindra kallstarternas negativa inverkan. Jag har den senaste tiden mest varit orolig över att turbon ska ta mycket stryk med tanke på att bilen rullat 25k + men med tanke på att jag gasar såpass lite så har jag förhoppningar om att den inte ska slitas lika mycket.

Jag har även funderat över denna frågeställning, är det bättre för bilen med två korta turer per dag eller två längre som får motorn att bli riktigt varm?

Men VAD anser ni är det som slits och HUR mycket slits dessa delar? Jag använder motorvärmare en av två av dessa kallstarter per dag och hur mycket hjälper egentligen den?