Eftersom så många verkar så nyfikna så får jag väl krypa fram och starta en projekttråd om det hela...
Grundtanken är att få en driftsäker motor i ett lite roligare skal, vi ska alltså massera ner en saabmotor i en Audi-quattro!

Projektet kommer ta rätt lång tid innan det kan ens börja anses som klart, målet för detta år är att ha ett chassi inreggat med en saab-spis ihopparad med en Quattrolåda.
När detta väl är klart så blir det mer fokus på racemaskinen med allt vad det innebär, denna är alltså nedprioriterad till en början..

Effektmål: 800+

Chassi:

Som tankarna går nu så kommer det hela byggas i en gammal Audi S8. Dessa rejäla pjäser har ju en V8 som standard som såklart ska kastas ur och en B23x motor ska i.
Varför en gammal S8? Enkelt, aluminiumkaross Karossen kan lättas så att den med bur (utan motor) väger 1050kg vilket känns väldigt fördelaktigt för en bil som är såpass stor med relativt lång hjulbas.
I och med V8'an som sitter i så är drivaxlar och knutar väl tilltagna per original och såklart, det sitter ju en quattro drivlina i den som förmodligen rätt många här vet om att den är hyffsat skottsäker.

Motor / Låda:

Motivering till varför en saabspis i audin istället för deras 5 cylindriga maskiner som så många bygger på? Rätt enkelt, kostnad! Luskade lite i vad det skulle kosta att bara renovera en 5 cylindrig audi spis, prislappen vart mer än dubbelt så saftig som för en saab-fyra, jag räknar med att något förr eller senare kommer att rasa då är det lättare att få tag på ett saab-block och bygga ordning än att få tag i ytterligare en audifemma... Dessutom är ju saabmotorn kortare = mer plats under huven och man kan flytta bak vikten aningen trots att man använder original växellådsfästen.

Besiktningsmotor:
B234E som ska helrenoveras med originaldelar, endast originaleffekt ska plockas ur denna.
Motorn kommer användas för regbesiktning / årsbesiktning samt för bygget att använda för måttning till adapterplatta för växellåda, laboreringar med koppling osv.

Racemotor (kommer säkerligen ändras med tiden)

B234 block (hemma, ska lämnas för att fräsa in pyramidringar)
Pryamidringar (hemma)
Smidda kolvar (wössner)
Smidda stakar (Eagle)
Maxportad topp (Lämnas hos ENEM asap)
Rostfria ÖD ventiler (Enem fixar när toppen är där)
"eftermarknads" insug (blir i fas två)
Kammar al'a ENEM (tur dom ligger i samma område som jag har garaget)
Garret GT35 turbo, AR70 på kompressorsidan, AR68 på avgassidan. (Hemma)
custom byggt extraktorrör med pulssplitt och dubbla wastegaterör (Tillverkas as we speal)
Dubbla 38mm TIAL Wastegates (Beställt)
ARP-bultar till toppen (Beställt från Genuine saab)
1680cc spridare (Hemma)
Och så vidare...

Styrsystem är inte bestämt riktigt... Har fnulat en del med VEMS på senaste vilket jag börjat få rätt bra koll på, eftermarknads spruten känns mer optimala för den här typen av urspårade projekt...

Mer information och massor med bilder kommer komma upp under byggets gång...