Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Så här lagar man fläkt-styrningen på NG900 och OG9-3!

Trådad visning

  1. #1
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Så här lagar man fläkt-styrningen på NG900 och OG9-3!

    Hej, som vissa vet är det ganska vanligt att styrningen till kupé-fläkten går sönder på ng900 och og9-3, även kallat "fläktmotstånd". och då kanske ni också vet att dessa är ganska dyra, om man ens kan få tag på någon.

    symptomen jag fick på min fläkt var fullt blås konstant även om acc:n var helt av, och efter jag kört med detta ett tag övergick det i att inte fläkten gick alls.

    och eftersom styrningen är dyr och jag är elektronik-nisse så valde jag att laga denna själv.

    det du behöver är:
    *en mosfet av typen IRFP054. denna finns att köpa på elfa (71-312-22) för 36 kr.
    *en transistor av typen BC547B finns på elfa (71-027-59) för ca 70 Öre (eventuellt)
    *En Lödkolv, gärna temperaturstyrd lödstation.
    *torx T10.
    *Kylpasta.
    *tennsug alternativt lödfläta.
    *sidavbitare.

    såhär gjorde jag:

    det första man får göra är att skruva ur skruvarna till dragavlastningen, dessa är torx T10:


    sedan får man bända och lirka av plastlocket, det sitter ganska hårt men det går, och tänk på att inte sticka in något för långt då det finns risk att skada innehållet.

    Det du har då är ett kretskort som ser ut såhär:


    Här ser man anledningarna till att denna slutat fungera, kraftiga sprickor i lödningarna och kretskortet är missfärgat vilket tyder på överhettning och trasig mosfet:


    Nu är det dags att ta loss den sista skruven som håller fast kretskortet i fylflänsen, även den torx T10:


    Resten säger sig själv lite för den som hanterat en lödkolv förut, den stora mosfeten skall lödas bort och bytas, och jag valde även att byta den lilla transistorn som sitter mot kylflänsen, faktumet att den behöver kylning betyder att den belastas under drift och transistorer är sånt som kan gå sönder efter ett tag, sen att det är en 70-Öres del gjorde valet lätt, denna visade sig dock vara hel. Ett tips när mosfeten skall lödas loss är att knipsa av benen till mosfeten innan, detta gör att du inte behöver värma alla tre ben samtidigt. jag gjorde inte detta och lyckades skada en av löd-öarna.

    jag valde även att gå igenom samtliga lödningar på kretskortet och bättra på dem för att eliminera eventuella kall-lödningar eller sprickor.

    och tänk på att lödningarna skall gå hela vägen igenom till andra sidan för att få bästa kontakt.

    här syns transistorn som jag även valde att byta:


    Kort klart för lödning:


    Sådärja , här syns även den skadade löd-ön:


    Andra sidan, den högra löd-ön är lite nödlagad med en liten bit kopplingstråd:


    Sen är det bara på med kylpasta:


    och montera tillbaka allt i omvänd ordning:


    Tadaa:


    Sen är det bara montera tillbaka i bilen med kylpasta och njuta av blåset

    Total komponentkostnad är ca 37 kr så har man möjlighet att löda sparar man en del pengar genom att laga sin fläktstyrning

    jag kan såklart inte garantera att det är exakt samma komponenter i alla fläktstyrningar, det borde dock vara väldigt likt. är man osäker så är det bara öppna och kolla, Artikelnumret för min är 50 45 158, denna skall sitta på ng900 från år 96 till 98 och OG9-3 från år 98 till 03. och detta är för bilar med acc, de som har manuella vred är helt annorlunda.

    Lycka till med era lagningar! och hoppas någon får nytta utav detta

    5 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Fläkt ng900
    Av Gustaf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 18:04
  2. Ryker vitt ur motorn samt olja på fläkt/multirem?! NG900
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 04:54
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 22:08
  4. Acc fråga om fläkt och relä. ng900
    Av TurboLover i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-13, 22:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •