Hur länge är egentligen normalt för en bil att kunna stå orörd, & sedan kunna "blippas" upp & starta? Med ett friskt fulladdat batteri kan vi väl säga.
Hur länge är egentligen normalt för en bil att kunna stå orörd, & sedan kunna "blippas" upp & starta? Med ett friskt fulladdat batteri kan vi väl säga.
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
http://tudor.se/batterikunskap/batteriets-urladdning/
Bör väl kunna fungera som guide, även om jag personligen tror att självurladdningen av bilbatterier (speciellt begagnade) är högre än vad den där sidan ger sken av.
Här finns också en hel del info:
http://www.batteripoolen.se/Produkte...17-311183.html
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Det finns ett antal svar på frågan, frånsett det uppenbara, att för hög belastning drar ur batteriet. Att batteriet töms är bara en del av saken.
Om vi nu antar ett olastat batteri så beror den första delen av svaret på kemi och laddningstillstånd.
Om man tittar i Saabs leveransinstruktioner för nya bilar så står det att batterierna ska laddas minst var tredje vecka eller så även om det är urkopplat. Detta för att batteriet inte ska börja korrodera invändigt, men instruktionen speglar ett absolut värsta scenario.
Om man har ett klassiskt vått kalciumbaserat batteri, typ biltemas med 3 års garanti, så tål det överhuvudtaget inte att gå ner under c:a 50% (djupurladdning) utan att ta ordentlig skada, hur stor beror på hur länge den står urladdad. Som tumregel ska ett sådant här batteri aldrig stå med under 65% laddning, korrosionen blir märkbar då på den ena polen.
Utöver det så uppstår korrosion på den andra polen om den står för högt laddad. Korta stunder av hög laddning kan dock ha en positiv helhetseffekt på batteriet, så en hög laddspänning i bilen behöver inte vara fel.
Ytterligare en sak som kan hända är att om batteriet står orörligt och obelastat så får man skiktning i batteriet, med resultat att man kan få bägge fenomenen samtidigt... (Samt att den mätta spänningen inte ger någon ledtråd om vad problemet är). Om man kör bilen då och då så dels skakar man om batteriet, dels så ger startmotorn en belastningsstöt som sättter lite sprutt på elektrolyten vilket är nyttigt för att minska detta problem (så länge det är i mindre doser).
Sedan har vi sulfatering som inträffar om batteriet står oanvänt. Lösningen är också i det fallet att köra bilen regelbundet så att man får omsättning i batteriet (lagom är bäst).
I nyare våta batterier med bättre kemi så går det hela långsammare, men fenomenen är de samma
Utöver det finns det batterier som EFB, AGM, Gel och helbly som minskar dessa problem men man betalar ett pris för detta, antingen i prestanda eller mer komplicerad tillverkning. Beror på tillämpningen om det lönar sig. Själv har jag ett specialbatteri i bilen med bensinvärmare just av den anledningen, men det är inte priseffektivt att sätta in samma i de andra bilarna.
Om ett batteri degraderar godartat så sker detta i form att av den aktiva arean minskar, vilket framför allt minskar startströmmen - ett batteri med högre startström har alltså lite bättre förutsättningar när det åldras. På B2x4/B2x5-motorer börjar det bli problematisk när degraderingen kommer ner till runt 300A (och halverar man det börjar generatorn få problem med batteriets impendans), medan kapaciteten i Ah sällan är ett problem så länge man inte förbrukar något vid avstängd motor.
Om det gäller tömma batteriet med förbrukare så går det ungefär 700 timmar på en månad, och ett 60Ah batteri som använts vid sträng vinter är effektivt nere på 50% efter man dragit ur 10Ah (dvs 15mA på en månad), så håller sig läckströmmen under 10mA så bör det klara sig 3 veckor.
---
I korthet, låt inte ett standardbatteri stå mer än några veckor i rad utan åtgärd. Om du låter det stå riktigt länge så kan du vara säker på att du tappat kapacitet i batteriet, även om det fungerar för stunden, batteriet degraderar. Men visst kan man ofta ladda upp ett batteri efter 6 månader och starta bilen på det (speciellt om det håller rumstemperatur då), men batteriet är permanent degraderat då.
Senast redigerat av Långmilare den 2018-03-07 klockan 22:44.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Långmilare
Som vanligt helt galet med all kunskap via STCS. Jag uppfattar faktiskt det mesta utav det du skriver
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
Min 9-5 08 kan stå ca en vecka låst och larmad innan batteriet är slut och behöver starthjälp. Har inte fördjupat mig i det hela men ska väl ta tag i det vad det lider
Mät då tomgångsströmmen, om den är rimlig, byt batteri. Något är inte friskt.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
3 veckor med ett nytt batteri men jag har väl lite extra som drar antar jag.
Om batteriet är tomt efter 3 veckor så bör du fixa läckströmmen (borde inte kunna vara så mycket annat), men framför allt så börjar batteriet ta skada när du kommer under 65%, så om du låter den stå mer en 1 vecka så blir det skadligt för batteriet (om det är ett vått startbatteri du har).
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Min MY02 9-5 Aero har problem med at bilbatteriet tappes for strøm når bilen er parkert. Jeg må lade batteriet kanskje ukentlig for å unngå at hvilespenning ikke kommer under 12.4v.
I natt fulladet jeg batteriet, for å sjekke hvor mye batteriet tappes for strøm. Batteriet fulladet i dag tidlig 13.14v. Bilen låst i to timer. Alarmbryteren til panseret låst med tape. Måling på minuspol på batteriet. Måling viser flukturering i området 103-114 milliampere.
https://www.flickr.com/gp/76074719@N03/1ei71114Hq
Feil med elanlegget:
1. Alarmsirene er koblet ut, men diode blinker når bilen er låst.
2. Feil med parkeringssensor, enten ledningsnett eller sensor.
Kan noen gi meg tips om hvordan å lete etter strømtyven?
2023 Jaguar I-Pace
2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
Generatorn är nog den vanligaste
Generator gir 14.20v ved tomgang, tror den fungerer ok.
2023 Jaguar I-Pace
2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
Bilen var låst i 2 timer før målingen. Panser sensor/bryter (alarm) var tapet fast i lukket posisjon (dersom dette har noen innvirkning?).
Senast redigerat av Moderator den 2022-07-25 klockan 10:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
2023 Jaguar I-Pace
2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
Ok, då finns det ett problem någonstans.
Det vanligaste problemet är efterinstallerad stereo, dess rattstyrning eller slutsteg.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Takk for svar Långmilare! Jeg har original AS3, men ettermontert Bluetooth hands-free av typen Nokia CK-7W. Det finnes informasjon om denne i WIS, da hovedenheten (HF-5) kan være defekt. Men da burde hvilestrøm vært: 310-320 mAmp. På min bil i dag var hvilestrømmen altså 103-114 mAmp.
https://saabwisonline.com/c9/9-5/200...fault-symptom/
2023 Jaguar I-Pace
2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
Jeg går ut fra at målingen ble utført med det batteriet du har planer om å bytte(?).
Målinger som kanskje kan gi en indikasjon på hvor det forhøyede hvilestrømstrekket er, utføres ved sjekk av spenningsfall i MAXI-sikringsboksen. Dette vil jo ikke være stort med denne hvilestrømmen, men et forsøk er:
- Vent i ca. 25 minutter etter tenningsnøkkel er tatt ut;
- Instrumentet først på måleområdet 20 V, så til 2000 mV om spenningen er lav nok;
- Det måles over de to punktene på hver enkel av de fem sikringene;
- Resultatet kan være så lite som <0,1 mV'ish, noe som i utgangspunktet tilsier at målingene ikke vil "fungere";
- Sjekk nøye for ev. avvik i resultatet mellom de fem sikringene.
Problemet kom ikke ved blåtannsinstallasjonen?
Én annen mulighet er at tenningslåset ikke "slipper" når nøkkelen dras ut, men dette kan måles.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Takk for svar Norrbagge! Ja, måling gjort på mitt Bosch S4 008 montert i bilen sommeren 2020. Jeg sjekket spenningsfallet på alle sikringene ved sjåførdøren nå i kveld med samme metode som du beskriver for maxisikringene, alle var døde, ingen spenning. Jeg skal gå gjennom maxisikringene snarlig. Er det noe poeng å låse bryteren for alarmen under panser i forbindelse med måling av hvilestrøm på maxisikringene? Låser selvfølgelig bilen og venter 25 minutter.
Nokia handsfree ble installert av en tidligere eier, vet ikke når?
Tenningslåsen fungerer normalt rent mekanisk.
2023 Jaguar I-Pace
2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
Nå har jeg målt hvilestrøm over maxisikringene slik Norrbagge beskriver ovenfor. Resultat = ingen spenning på noen av de 5 maxisikringene. Hmm… kanskje jeg rett og slett må kjøpe meg et nytt startbatteri.
2023 Jaguar I-Pace
2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
Siden måleresultatet, i jakten på ca. 110 mA, skal bli 0,1 mV er det et rimelig følsomt instrument som kan fange opp dette. Så resultatet er nok heller påvirket av dette enn et skrantende batteri (som i seg selv også kan være tilfelle her).
Så igjen: Kan ca. 90 mA "tyvstrøm" være et resultat av at håndfri-installasjonen tar spenning/strøm fra en kurs som ikke kobles ut når nøkkel trekkes?
Kontroll av at tenningslås kontaktsett "slipper" (umiddelbart) når nøkkel er trukket, ved at følgende sikringer i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet ikke har spenning:
- #31;
- #30;
- #29;
- #5.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2