(Biltema skulle jag inte skaffa från.)
Det du ska titta på är runt kylarlocket innan du öppnar, det är utsidan det inte ska finnas fukt på. Insidan har ju kylarvätska, är det snustorrt där är det ett helt annat problem...
(Biltema skulle jag inte skaffa från.)
Det du ska titta på är runt kylarlocket innan du öppnar, det är utsidan det inte ska finnas fukt på. Insidan har ju kylarvätska, är det snustorrt där är det ett helt annat problem...
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Min Og9-5 2.3t försvinner de å kylarvätska i, samma där och kolla kylarlock samt vattenpump?
Sen tjötar folk hit och dit om att de ska vara röd glykol, jag köpte röd men de vart fel endå. Autoexperten har en gul som uppfyller GM 6277M, antar den är ok? Heter glykol 774f oem gul 4l
Mvh
Senast redigerat av Moderator den 2023-04-07 klockan 13:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Så länge den har rätt kvalifikationer så spelar färgen mindre roll! Då färgen är inget standardisering att glykol har en specifik klassning.
Senast redigerat av Moderator den 2023-04-07 klockan 13:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Glysantin G30 följer specen 774F
Glysantin G34 följer specen GM6277M
Glysantin G30 och G34 är olika produkter.
Jag skulle undvika en produkt som påstås klara samma som två av Glysantins produkter.
Se även FAQ: http://forum.saabturboclub.com/showt...system-volymer
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Å de som då tjötar om att det skall vara röd glykol (vad det nu är?), de har ingen koll & är inte således inte helt att lita på, för original glykol är orange.
https://shop.speedparts.se/sok/93165162
https://www.maptunparts.se/sok/93165162
Blandas lämpligen 50/50 med dest.vatten för bästa funktion.
Exakt, de har inte en susning vad de snackar om.
Glykol/kylarvätska är färglös. Man tillsätter färgämne av för mig okända orsaker. Troligen huvudsakligen marknadsföring. Men även för att men lätt skall se nivån i bilen. Fast jag undrar om det inte är ganska smart att kalla sin kylarvätska för "Glykol Röd Longlife, blandbar med vad som helst" om man vill sälja mycket via mackar och supermarkets.
Nu vet ju de flesta som lyckats läsa ända hit i denna tråd två fakta. 1) Detta är rätt kylarvätska. Alltså köper man den. 2) Den har orange färg.
Det som faktiskt är liiite lustigt är att (för övrigt seriösa) Maptun kallar den för just "Glykol Röd Longlife". Så även på kunniga firmor finns bevisligen folk som inte har koll.
Ingen av firmorna ifråga informerar om vilken typ av glykol det är, tekniska data, klassningar osv. Bara Saabs artikelnummer, vilket iofs är bra. Men totalt sett tycker jag det är mycket dåligt skött av båda.
Skall man vara sån? Jo det är nog läge för det: Saaba originalprodukt kallas "Frostsk.vätska" men inga data, specningar, klassifikationer. Inte ens info om vad den skall användas till. Skydd mot frost, visst. Men funkar den i spolaren oxo då? Kanske blandas lite i varje av alla vätskor bilen har. Eller skall man ta en klunk i morgonchokladen till frukost på vintern? Jag vet ju vad det är. Men jag VET inte om data för produkten är samma som förra gången jag bytte kylarvärska. Så jag kan alltså inte kolla om det fortfarande är rätt produkt för min gamla Saab. Hade Biltema sålt något med så dålig beskrivning hade inge på detta forum tyckt det var OK. Det är inte detta heller.
Tyvärr gäller bristen på info många andra produkter hos dessa SP & MT. Jag tycker mig märka en allmän gradvis försämring. Detta är ett bra exempel. Men det är inte unikt.
Tur att detta forum finns med folk som har koll!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
https://aromdekor.se/produkter/glyko...-774f-oem-gul/
Har toppat upp min 9-3:a med den och inte haft något problem
Jag gillar deras produkter, speciellt rengöringsmedlen.
Ta detta nu på rätt sätt.
Bara för du inte "upplever några problem", så är det inte säkert att det är bra.
Att skriva som de gör, att den är "OEM-godkänd", då skulle jag vilja ha liiiite mer fakta.
En "universal produkt" är sällan bra på något. En kompromiss.
De har även en "röd" glykol med nästan samma specifikationer (Mercedes-Benz 325.3, Ford WSS-M97B44-D, BS6580, General Motors GM 6277M, MAN 324 typ SNF, Caterpillar MAK A4.05 .0 9.01.)
https://aromdekor.se/produkter/glyko...-774f-oem-rod/
Söker du på google & 774F så får du en massa träffar. Denna "glykol" säljs under ett gäng olika billiga varumärken. AddProLine, Brenntag, Promeister, Starta, m.fl.
Hur som, inget som jag skulle hälla i mina motorer jag är rädd om.
Jag förstår inte att man medvetet vill göra fel, bara för man kan.
Det här med glykol & motorolja är ständigt knepiga ämnen, med lustiga diskussioner... Även däck för den delen. Det finns ju olika produkter som bil & motortillverkarna använder sig av av en anledning.
Men de kanske har bra rengöringsmedel...
Senast redigerat av Moderator den 2023-04-07 klockan 13:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Jag ska sälja bilen därför vill jag peta i rätt grejer i den innan den säljs, de finns inget värre än lurendrejare...
Precis, jag köpte min glykol på Mekonomen "röd long Life" dem sa ingenting när jag sade att den skulle i en Saab, men den har ju fel klassning.. men även om den har fel klassning bör den väl inte göra så att mitt system läcker? Efter min motorrenovering så läcker det ut kylarvätska någonstans när man kört med den, den har stått nu ett tag så ska kolla om den läcker när den står också.
Antar jag får köpa på nätet, surt då jag har rabatter på båda Auto och Mekonomen.
Senast redigerat av Moderator den 2023-04-07 klockan 13:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
SAAB 9-5 VECTOR SPORT 2.3t -03
Mitt spontana svar är, Nej. Du har antagligen något som inte blivit riktigt rätt/tätt monterat.
Sånt är livet ibland. Men det är ju så att dessa universalbutiker inte alltid har alla märkesspecifika saker i sitt sortiment. Även om de försöker påskina att så är fallet. Kolla med din närmaste GM/SAAB/Opel verkstad så kan de ta hem från Orio på art.nr. 93165162. (Glöm inte att använda dest.vatten för utblandning)
Jo jag såg också detta när jag länkade art.nr., men hade då inte tiden att kommentera detta. Dåligt av en SAAB specialist som MapTun att skriva så. Men å andra sidan rekomenderar både MapTun & Speedparts felaktiga produkter.
Mobil1 G30 (G30 är förvisso OAT, https://www.glysantin.de/en/glysantinr-g30r-concentrate , men ändå inte G34, https://www.glysantin.de/en/glysantinr-g34r-concentrate )
https://shop.speedparts.se/sv/prod/f...-mobil-1l.html
I MapTuns fall så har de kört med Lahega 744H G12++ ett tag, https://www.glysantin.de/en/faq/what...11-or-g12-mean , vilket det fortfarande är bild på här som 1liters, men har nu original art.nr. 93170402 för 1liters & klassar den som Original.
https://www.maptunparts.se/olja-smor...e-1-liter.html
Men har nu på 5Liters en GM Dex-Cool dunk som bild med original art.nr. 93165162 & klassad som original produkt.
Så en aning rörigt hos MapTun.
https://www.maptunparts.se/olja-vats...e-5-liter.html
Många saabar är rätt gamla och har haft många ägare som kan ha hällt i lite av varje så ska du vara helt säker så töm ut allt och skölj för att sedan välja vad du tycker känns rätt.
Googleexperter är vi alla men kemiexperter finns få av.
Nu vet jag inte riktigt var du riktade ditt uttalande mot.
Men i mitt fall vill jag inte rekomendera någon att använda fel produkter. Oavsett ålder på bilen. Många förståsigpåare rekomenderar rent felaktiga produkter p.g.a. lathet, "någon annan sade", "BMW & Ferrari använder ju detta - då måste det vara bra", billigast, subjektivt tyckande. För min del är det faktabaserat som är det viktiga.
För egen del så tömmer jag ut all kylarvätska, sköljer rent, fyller på med rätt glykol & dest.vatten när jag grejar med kylsystem.
Håller med båda senaste skribenterna, som dessutom verkar eniga.
Skall man vara säker på att det blir rätt måste allt gammalt ut, systemet spolas rent, rätt produkt fyllas. Gör man det dessutom själv (vilket är enkelt) är man helt säker på vad man har i systemet.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Du kan ju börja med att kolla i länken som refereras till ovan.
http://forum.saabturboclub.com/showt...system-volymer
774F skall du inte ha.
Jepp läst den tråden och lärt mig en massa kemi. Det jag saknar är lite mer info likt det här:
"För Saabar upp till 2001 ska man ha en glykol med klassningen Saab 690 1599 eller G48.
För Saabar from 2002 ska man ha en glykol med klassningen GM 6277M eller G34."
Och G48 är 774C. Antar att det gäller T7 motorerna. För T5 gäller ?
Och vi ska aldrig använda G30 774F/D ?
Ja och kan man när årsmodellerna som är för olika motorer så kan man ju lista ut vilken man ska ha.
Trodde dock att det jag skrev var idiotsäkert men får väl ändra om det så det är ännu mer idiotsäkert då.
- - - Uppdaterad - - -
Så då är PDF'n i FAQ tråden uppdaterad. Så nu hoppas jag den är mer "idiotsäker".
Senast redigerat av Moderator den 2023-04-07 klockan 13:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Härligt nu fattar till och med en annan vilken glykol som man ska jaga rätt på.
Fast att Saab rekommenderade en GM glykol behöver ju inte betyda annat än att GM såklart ville att den ska användas eftersom den finns inom GM. En standard röd longlife glykol om vi nu ska prata i enkla termer har nog hällts i en fruktansvärt massa saab vid det här laget och de har knappast fått nå problem av det. I slutändan är det som sagt bättre att byta än att inte byta alls. De som har haft problem hör oftast till de senare..........