Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Släppt bomben på jobbet i dag att jag skall vara pappa ledig hela juni juli aug.
    vilket är hela semester perioden,

    På mit jobb så kan endast 5 stycken ha semester samtidigt och i år kommer jag att låsa en plats under hela perioden.... Vilket inte verkar vara så uppskattat av mina kollegor som blir drabbade.

    Saken är den att jag prioriterar min familj högre än jobbet, självklart om det skulle vara så att en kollega jätte gärna vill vara ledig en vecka under semester men inte fick det pga av personal brist så kan jag tänka mig att komma in och jobba....

    men som jag ser det så är det inte mitt fel att deras ledighet påverkas av min pappaledighet / semester det är upp till företaget att fixa fler sommar jobbare även om det öär svårt .... ÅSIKT?


    Har även en bekant som jobbar som transportplanerare och han får fruktans värt mycket skit från kollegor samt ledningen om han tar ut mer en 3 veckor ledighet under juni juli aug.... vilket jag tycker är helt sjukt

  2. #2
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Jag tycker inte dina kollegor ska gnälla på dig, dom ska gnälla på företaget som inte skaffar tillräckligt med personal i så fall. Du har ju rätt att ta ut din pappaledighet, sen är det upp till företaget att lösa det, det ska varken du eller dina kollegor behöva lida för.

    Mvh Marcus

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Sitter själv lite i samma sits, men till den skillnaden att jag inte släpt någon bomb ännu om när jag skall ta ut min pappaledighet

    Jag skall bli pappa till midsommar men har inte riktigt ännu bestämt hur och när jag skall ta ut min pappaledighet, men det lutar åt att ta en period nu i sommar. Där jag jobbar är vi bara två på min avdelning och vi brukar dela upp våran semester så att alltid någon av oss två är tillgänglig under sommaren och semesterperioden (företagets önskemål). Denna sommaren kommer jag absolut inte låta jobbet och deras önskemål gå före familjen, utan kommer självklart prioritera att få vara med min nyfödde lille parvel. Min åsikt är att det är upp till företaget att skaffa ersättare under den perioden det gäller om så skulle behövas. Att kollegor skulle bli griniga för att någon tar ut pappaledighet är bara löjligt! Om de själva skulle sitta i samma sits som du, skulle de troligtvis inte tveka en sekund utan precis som du tagit ut sin ledighet under sommaren. Det är så väldigt lätt att gnälla på andra utan att först tänka på hur man själv skulle handlat i samma situation. Om det skulle varit så att man blivit nekad semester och istället för samma period tagit ut papapledighet för man vet att de inte kan neka det, så hade det ju blivit en annan femma. Det finns ju tyvärr de som gör så, då hade det varit lite mer befogat att bli grinig...

    Jag tycker inte att du skall känna någon som helst skuldkänsla om du sätter käppar i hjulet för dina kollegors semesterplaner, utan be de istället gå till eran chef så han får se till att ta in sommarjobbare eller folk från nåt bemanningsföretag. Det är honom de skall vara griniga på, inte du!

    Som för merparten av oss så är inte anledningen för min pappaledighet att slippa jobba, utan för att kunna umgås och spendera tid med mitt barn!

    Hoppas att det löser sig för dig och att dina kollegor inser att du faktiskt gör helt rätt!!!

    Power to the daddys

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Om det blir sura miner på jobbet så glöm inte att nämna att det dessutom är dom(jobbarkompisarna) som betalar!


    Citat Ursprungligen postat av JiBe
    ...
    Jag skall bli pappa till midsommar men har inte riktigt ännu bestämt hur och när jag skall ta ut min pappaledighet, men det lutar åt att ta en period nu i sommar.
    ...
    Och barnets mamma?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Och barnets mamma?
    Hon kommer bli mamma vid midsommar, precis samtidigt som när jag blir pappa

    Just nu är hon mellan två jobb, som det så fint heter. Så för tillfället är det lite oklart om hur vi kommer lägga upp det. Jag får sätta mig in först i vad för regler som gäller och vilka rättigheter man har. Dax att börja gräva i det nu, för tiden kommer nog rinna iväg fortare än vad man tror...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Jag känner så väl igen mig!

    Tog 8 veckor föräldraledigt förra sommaren för att spendera tid med mitt andra barn och dessutom vara med och hjälpa till med inskolningen av mellansonen på dagis.
    Det här stack i ögonen på kollegor och min chef var knappast förstående. Det var mest en suck där han konstaterade att "ja, jag kan ju inte säga emot, du har ju all rätt att ta ut denna ledigheten."
    Jag anmälde detta ca 5 månader i förväg... Min tanke var att man skulle skaffa en ersättare eller åtminstone en "backup" till min kollega, men inget hände.
    Jag jobbar som Transportledare och vi behöver finnas tillgängliga mellan 06:30-16:30 varje dag. Vi var i det här tillfället två personer som delade på samma region inom Bygg & Anläggning. Med andra ord behövdes en ersättare för mig eftersom min kollega inte får jobba hela tiden mellan 06:30-16:30 och dessutom har rätt till 1 timmes lunch...
    När veckorna närmade sig fick jag frågan av en kollega (på en annan avdelning) om hur jag trodde att det skulle fungera nu när jag var frånvarande. Mitt svar blev: "Jag har ingen aning. De är D's (min chef) problem att lösa, inte mitt."
    Det uttalandet fick jag stå till svars inför min chef och hans chef på ett enskilt möte mellan oss tre ungefär 3 månader efter att jag kom tillbaka till arbetet.
    Min chef hade med andra ord egentligen inte förstått att det faktiskt var hans problem att lösa min frånvaro och tyckte bara att jag hade haft en ansvarslös attityd mot mitt arbete.

    Nu råkar jag vara styrelseledamot i vår Unionen-klubb på företaget och har ganska mycket på fötterna.
    Jag gav tillbaka i hans kritik och jag såg hur hans chef (J), som satt bredvid, vitnade i ansiktet. J är en riktigt bra herre med bra koll på mycket och väldigt medveten om vad man får och inte får göra/säga som chef med personalansvar.
    Jag skickade på med lite mer saker där min chef D, har ansvaret för att det ska fungera och han insåg nog sitt misstag i allt. Dessutom finns ingen arbetsbeskrivning för hans befattning, vilket vi i Unionen begärt ut tidigare.
    En dryg månad senare kom D's uppsägning pga "hälsoskäl" där han angav att han inte orkat med den ökade pressen på befattningen... Veckan därpå fick vi veta att han fått en ny tjänst inom företaget som säljare.

    Vi är på företaget ca 20 transportledare. Jag och två av mina manliga kollegor har fått barn under de senaste 3 åren och därför varit ganska mycket föräldralediga, nu ska en av dem ha barn igen och jag är ledig varje fredag... Nu går snacket i korridoren på våra olika kontor om lustigheter som att de är ett nytt krav vid anställning av transportledare att de ska vara över 50år eller vara steriliserade.
    Det kan tyckas vara lustigheter, men det har blivit lite för mycket av sådant på sista tiden. Alla vi som valt att vara hemma med våra barn i viss utsträckning får alla utstå gliringar och skämt om att vi som män borde låta våra fruar/sambos ta över ansvaret och åka in och jobba istället.

    Det ska kanske tilläggas att jag jobbar i transportbranschen som av tradition varit väldigt mansdominerad och macho, dessutom på en mindre ort i Sverige.
    Det är inte sociallt accepterade av medelålders män/kvinnor på vår arbetsplats att vi unga män väljer familj före 100% karriär.

    Mvh Johan

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Jäkligt märkligt att det alltid är sååå viktigt att barnen har rätt till sina pappor just över sommaren... Det kan väl knappast komma som en förvåning att semesterperioden är svår för de flesta företag om de inte väljer att stänga ner helt och att då slänga in föräldraledighet gör knappast situationen lättare. Jag har svårt för personer som använder sin föräldraledighet som ett sätt att tvinga till sig ledigt under bästa delen av året medan kollegorna får nöja sig med skräpet som blir över. Även om man inte känner någon solidaritet med sin arbetsgivare så kanske man känner solidaritet med kollegorna som man lämnar i sticket? Vad skall företaget göra - de har kanske ingen annan möjlighet än att dra in semestrarna för andra personer om en person roffar åt sig hela huvudsemesterperioden. Hur lätt tror ni det är att få in ersättare under sommaren - även konsultbolag/bemanningsföretag har personer som vill ha semester.

    Nä - skall ni pappor vinna något i mina ögon så får ni faktiskt se till att vara lediga andra tider än under sommaren eller vid stora sportevenemang/jaktsäsongen etc.

    Jag var hemma med min dotter i 7 månader från oktober till maj och det var inget större problem eftersom jag nämnde det i god tid.

    (Skall bli intressant att se vilka svar jag får på detta inlägg för jag vet att detta är en infekterad fråga... )
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Klart att man har rätt att ta ut sin pappaledighet, men jag håller med Mats här, varför alltid under sommarmånaderna och/eller OS/VM? Mammorna får tar mammaledigt hela året, men många pappor tar 8-10 veckor flera somrar i rad, vilket självklart innebär problem för kollegor som kanske också vill vara lediga på sommaren.

    Visst är det chefens ansvar att fixa fram en ersättare, men det är inte alltid helt lätt. Ska någon vara pappaledig/mammaledig 6 månader så är det lättare att hitta en ersättare än om någon ska vara ledig 8-10 veckor. Allt beror på jobbets komplexitet. Om det tar 3 månader att lära sig jobbet så är det helt enkelt inte lönsamt att plocka in någon för 8-10 veckor.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Stopp och belägg här nu...!
    Såhär cyniska som ni låter, hoppas jag inte att ni verkligen är.

    För min egen del tog jag 8 veckor under sommaren av den anledningen att jag hade en beräknad ankomst av yngsta barnet den 19e juli och frun behövde allt mer hjälp inför ankomsten. Strax därefter var det inskolning på dagis för mellansonen och då ville knappast min nyförlösta fru kånka ner två ungar för 4 trappor (ingen hiss) för att ta den ena till dagis och vara där under dagarna.

    När mellansonen föddes så var det januari och jag var borta januari/februari... Var det ok för er och mina kollegor?

    Tyvärr har en del pappor gjort sig lustiga över att fotbolls-vm inträffat så lägligt under den planerade ledigheten att "alla tror" att en pappa är ledig på sommaren för att de är sport på TV. Jag är inte ett dugg intresserad av vare sig OS eller något friidrotts-vm. (Sen ska vi inte glömma att många sitter på sina arbetsplatser och tittar på livesändningar på datorn av matcher eller skidåkningar eller vad sjutton det är, så föräldraledig för att titta på sport behöver man knappast vara)
    Ska man vara föräldraledig så ska man också vara just det, inte gå på semester! Det verkar som att det måste lyftas fram mer över lag både för pappor som söker ledigheten och kollegor och andra övriga barnlösa.
    Det finns ju en anledning till varför man som pappa inte får vara föräldraledig samtidigt som mamman...

    Det gäller att ta ansvar för sin föräldraledighet och inte skoja bort den som en extra semesterperiod, för jag vet att det sticker i ögonen på gamlingar och andra barnlösa. Samtidigt måste alla runt omkring också ta den som är föräldraledig på allvar.

    Mvh Johan

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Visst är det chefens ansvar att fixa fram en ersättare, men det är inte alltid helt lätt. Ska någon vara pappaledig/mammaledig 6 månader så är det lättare att hitta en ersättare än om någon ska vara ledig 8-10 veckor. Allt beror på jobbets komplexitet. Om det tar 3 månader att lära sig jobbet så är det helt enkelt inte lönsamt att plocka in någon för 8-10 veckor.
    I vårt fall fanns det 10 transportledare med samma befattning i samma rum.
    Det enda som slkijer oss åt är geografiska ansvarsområden eller maskin/biltyper.
    Det tar ca 2-3 veckors "gå-bredvid-lärande" för att klara av att stötta på ett ytterligare område. Det är absolut inte en omöjlighet i vårt fall att ordna med backup, det handlar bara om chefens handfallenhet.


    Mvh Johan

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Jäkligt märkligt att det alltid är sååå viktigt att barnen har rätt till sina pappor just över sommaren... Det kan väl knappast komma som en förvåning att semesterperioden är svår för de flesta företag om de inte väljer att stänga ner helt och att då slänga in föräldraledighet gör knappast situationen lättare. Jag har svårt för personer som använder sin föräldraledighet som ett sätt att tvinga till sig ledigt under bästa delen av året medan kollegorna får nöja sig med skräpet som blir över. Även om man inte känner någon solidaritet med sin arbetsgivare så kanske man känner solidaritet med kollegorna som man lämnar i sticket? Vad skall företaget göra - de har kanske ingen annan möjlighet än att dra in semestrarna för andra personer om en person roffar åt sig hela huvudsemesterperioden. Hur lätt tror ni det är att få in ersättare under sommaren - även konsultbolag/bemanningsföretag har personer som vill ha semester.

    Nä - skall ni pappor vinna något i mina ögon så får ni faktiskt se till att vara lediga andra tider än under sommaren eller vid stora sportevenemang/jaktsäsongen etc.

    Jag var hemma med min dotter i 7 månader från oktober till maj och det var inget större problem eftersom jag nämnde det i god tid.

    (Skall bli intressant att se vilka svar jag får på detta inlägg för jag vet att detta är en infekterad fråga... )

    Tack Mats det var precis det här jag var ute efter! Och jag förstår precis hur du tänker, Grejen är den att anledningen till att man väljer den bästa tiden på året att vara pappa ledig är inte den att det är den bästa tiden på året bara. Förskolan är nämligen stängd så någon måste vara hemma med våran dotter.

    I samma veva så passar jag på att ta ut min sommar semester så min ledighet extra lång för att hela familjen skall ha möjlighet att umgås, ( jag har 11 mil enkel väg till jobbet vilket gör att vårat social liv till sammans blir lidande, räddningen är lite extra ledighet på sommaren.


    En sak jag tycker är beundransvärd är den att om mamman till barnet tar ut föräldraledighet så är det inte många som säger nått.....



    Det är inte så att ja bara är pappaledig på sommaren utan jag brukar vara hemma alla lov och nämner alltid det i god tid. problemet är det att det går inte att lära upp någon på min tjänst på så kort tid i vilket fall tar ca 6 månader för att ha någon som kan fylla upp och för att tecka upp till 100% tar det ca 3 års utb..
    Men det är ju inte mit fel att det är så. sen som jag sa till en kollega som inte tyckte att jag tänkte på mina arbetskamrater.... att jag tänker visst på dom men min familj går förre i alla lägen så är det annars vore det nått fel!

    som tidigare nämt så kommer jag självklart in om det är någon som verkligen vill vara ledig av någon anledning mer kan man inte begära tycker jag framför allt skall man in missunna någon att spendera tid med sin dotter även om det är under den bästa tiden på året

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    En sak jag tycker är beundransvärd är den att om mamman till barnet tar ut föräldraledighet så är det inte många som säger nått.....
    Tyvärr är just detta som är huvudet på spiken...

    Jag kan inte minnas att jag någonsin hört en gliring till en kvinna som ska vara föräldraledig om att de råkar vara "Hem & Villa-mässan" eller "Restaurangernas-dag" under perioden de råkar välja sin ledighet.
    Kvinnor förväntas ta hand om barnen och hemmet på sin föräldraledighet.
    Mannen förväntas titta på TV, dricka öl och glida omkring i shorts och ha ledigt från jobbet.

    Det är pinsamt att vi män som vill vara föräldralediga ska behöva motivera varför, medans det skulle ses helt galet att komma på tanken att fråga kvinnan varför hon vill vara föräldraledig.
    Det här är normer och föreställningar vi måste komma bort ifrån.

    När jag kommer med en påse hembakat och lägger på fikabordet på jobbet, vem tror ni har bakat då?
    Vem tror ni att mina kollegor gissar på?
    Det är riktigt inskränkt att fortfarande klafsa omkring i könsroller som dessa.

    Mvh Johan

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Det finns ju en anledning till varför man som pappa inte får vara föräldraledig samtidigt som mamman...
    Joho, det har man rätt till det först året. Däremot kan inte båda ta ut föräldrapenning för samma dag. Jag var ledig förra sommaren samtidigt som min sambo. Fattig blev vi men det var det värt.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    En sak jag tycker är beundransvärd är den att om mamman till barnet tar ut föräldraledighet så är det inte många som säger nått.....
    Tyvärr är just detta som är huvudet på spiken...

    Jag kan inte minnas att jag någonsin hört en gliring till en kvinna som ska vara föräldraledig om att de råkar vara "Hem & Villa-mässan" eller "Restaurangernas-dag" under perioden de råkar välja sin ledighet.
    Kvinnor förväntas ta hand om barnen och hemmet på sin föräldraledighet.
    Mannen förväntas titta på TV, dricka öl och glida omkring i shorts och ha ledigt från jobbet.

    Det är pinsamt att vi män som vill vara föräldralediga ska behöva motivera varför, medans det skulle ses helt galet att komma på tanken att fråga kvinnan varför hon vill vara föräldraledig.
    Det här är normer och föreställningar vi måste komma bort ifrån.

    När jag kommer med en påse hembakat och lägger på fikabordet på jobbet, vem tror ni har bakat då?
    Vem tror ni att mina kollegor gissar på?
    Det är riktigt inskränkt att fortfarande klafsa omkring i könsroller som dessa.

    Mvh Johan

    Håller med dig helt och hållet. och det snackas om gemlikhet hit och ditt men det gäller tydligen bara kvinnorna...

    för övrigt så är jag mer föräldra ledig under övriga tiden av året än min fru så det är inte bara på sommaren jag är hemma utan en dag i veckan i snitt för att umgås med min dotter när frugan har långa dagar så att hon inte skall behöva vara på förskolan så länge

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Det finns ju en anledning till varför man som pappa inte får vara föräldraledig samtidigt som mamman...
    Joho, det har man rätt till det först året. Däremot kan inte båda ta ut föräldrapenning för samma dag. Jag var ledig förra sommaren samtidigt som min sambo. Fattig blev vi men det var det värt.
    Självklart kan man fixa och trixa så att man kan vara hemma samtidigt. Min fru kan välja att ta ut a-kassa istället för f-ledighet när jag samtidigt är f-ledig. Dock skulle vår ekonomi inte klara av att jag är hemma allt för mycket. Jag tjänar ca 3 gånger så mycket som min fru och de är knappast den summan jag får när jag är föräldraledig.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Nä - skall ni pappor vinna något i mina ögon så får ni faktiskt se till att vara lediga andra tider än under sommaren eller vid stora sportevenemang/jaktsäsongen etc.

    Jag var hemma med min dotter i 7 månader från oktober till maj och det var inget större problem eftersom jag nämnde det i god tid.

    (Skall bli intressant att se vilka svar jag får på detta inlägg för jag vet att detta är en infekterad fråga... )
    Öh... du säger att du har varit hemma med din dotter 7 mån, var det under den period man har rätt till att ta ut den som man vill, alltså de första 18 månaderna? Och i så fall, tycker du verkligen att du hade haft tid att gå och jaga eller sitta och kolla på sport under den tiden? Själv tycker jag att man borde ha rätt till en rejäl semester efter man varit pappaledig, så man får en chans att vila upp sig! ;-)

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Stopp och belägg här nu...!
    Såhär cyniska som ni låter, hoppas jag inte att ni verkligen är.
    Nej jag är inte så cynisk egentligen och jag tycker verkligen att man ska ha rätt att ta ut sin föräldraledighet. Däremot har det stört mig en del att kollegor bokat in 8 veckor föräldraledigt och 3 veckor semester varje sommar när vi har varit 3 personer på en uppgift, där det alltid måste finnas en på plats. 1:a året helt ok, 2:a året hmm, 3:e året i rad så är det klart störande.

    Gällande att inte kvinnor får motsvarande skit om de är föräldralediga så håller jag inte med helt, även om det nog stämmer i stora drag. Min syster arbetar i en grupp där de är 6 personer som roterar på jourtjänst. Småbarnsföräldrarna kunde aldrig ha jour jul/nyår eller juli/augusti. Det spelade ingen roll om det var en man eller en kvinna. Det är lite trist när man tvingas ha jour varje jul eller varje nyår för att småbarnsföräldrarna aldrig kunde tänka sig att ha då.

    OBS! Jag har kollegor med småbarn, som inte fungerar på det viset också, så alla småbarnsföräldrar utnyttjar inte reglerna till att gynna sig själv på kollegornas bekostnad.

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    vårt fall fanns det 10 transportledare med samma befattning i samma rum.
    Det enda som slkijer oss åt är geografiska ansvarsområden eller maskin/biltyper.
    Det tar ca 2-3 veckors "gå-bredvid-lärande" för att klara av att stötta på ett ytterligare område. Det är absolut inte en omöjlighet i vårt fall att ordna med backup, det handlar bara om chefens handfallenhet.
    Här låter det helt klart som att chefen brustit i sitt jobb.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Stopp och belägg här nu...!
    Såhär cyniska som ni låter, hoppas jag inte att ni verkligen är.
    Nej jag är inte så cynisk egentligen och jag tycker verkligen att man ska ha rätt att ta ut sin föräldraledighet. Däremot har det stört mig en del att kollegor bokat in 8 veckor föräldraledigt och 3 veckor semester varje sommar när vi har varit 3 personer på en uppgift, där det alltid måste finnas en på plats. 1:a året helt ok, 2:a året hmm, 3:e året i rad så är det klart störande.
    Skönt att höra.
    Jag håller fullständigt med om att om man medvetet förlänger sin semester genom att ta ut föräldraledighet (som man inte kan bli nekad) varje sommar så är det på inget sätt ok. Det är här jag menar att det måste skötas på ett ansvarsfullt sätt när och hur man tar ut sin föräldraledighet.

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Gällande att inte kvinnor får motsvarande skit om de är föräldralediga så håller jag inte med helt, även om det nog stämmer i stora drag. Min syster arbetar i en grupp där de är 6 personer som roterar på jourtjänst. Småbarnsföräldrarna kunde aldrig ha jour jul/nyår eller juli/augusti. Det spelade ingen roll om det var en man eller en kvinna. Det är lite trist när man tvingas ha jour varje jul eller varje nyår för att småbarnsföräldrarna aldrig kunde tänka sig att ha då.

    OBS! Jag har kollegor med småbarn, som inte fungerar på det viset också, så alla småbarnsföräldrar utnyttjar inte reglerna till att gynna sig själv på kollegornas bekostnad.
    Även här är det ett krav att man sköter det på ett snyggt sätt. Jag har svårt att se en anledning till varför man MÅSTE vara ledig varje jul/nyår om det handlar om jourarbete. Nu gäller det att den anställde pratar om situationen med sin chef och att man kanske ger en legitim förklaring till varför man av någon anledning inte kan arbeta på samma villkor som de övriga. Detta måste också chefen gå ut och tala om att han/hon har godkänt så att man undviker risk för osämja mellan de anställda.


    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    vårt fall fanns det 10 transportledare med samma befattning i samma rum.
    Det enda som slkijer oss åt är geografiska ansvarsområden eller maskin/biltyper.
    Det tar ca 2-3 veckors "gå-bredvid-lärande" för att klara av att stötta på ett ytterligare område. Det är absolut inte en omöjlighet i vårt fall att ordna med backup, det handlar bara om chefens handfallenhet.
    Här låter det helt klart som att chefen brustit i sitt jobb.
    Absolut. Det var när detta kom på tapeten som jag framförde fler krav på chefen som hans befattning innebar. Om man inte ville ta på sig dessa ansvar kunde han inte heller ha det personalansvaret han tagit på sig. Han sa upp sig från tjänsten 6 veckor senare. Nu har han blivit erbjuden en säljartjänst på företaget.

    Mvh Johan

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Oj, är vi kvar på 70-80talet?

    Jag fick (lite magstarkt kan tyckas) frågan på hur jag ser på delad föräldraledighet när jag var på interjvu för mitt nuvarande arbete.
    Förklarade att den dagen jag får barn så ser jag delad föräldraledighet som en självklarhet. Min nuvarande chef som var den som höll i intervjun sa att det var helt rätt svarat.
    Så jag räknar inte med något tjaffs om jag fortfarande jobbar kvar här när jag vill vara föräldraledig
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Åsikt om föräldraledighet & hur det påverkar jobbet

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Däremot har det stört mig en del att kollegor bokat in 8 veckor föräldraledigt och 3 veckor semester varje sommar när vi har varit 3 personer på en uppgift, där det alltid måste finnas en på plats. 1:a året helt ok, 2:a året hmm, 3:e året i rad så är det klart störande.
    Skönt att höra.
    Jag håller fullständigt med om att om man medvetet förlänger sin semester genom att ta ut föräldraledighet (som man inte kan bli nekad) varje sommar så är det på inget sätt ok. Det är här jag menar att det måste skötas på ett ansvarsfullt sätt när och hur man tar ut sin föräldraledighet.
    Öh, var nånstans har ni fått ifrån att man inte kan bli nekad föräldraledighet? Det är bara under de första 18mån arbetsgivaren inte får neka, man får inte hålla på och fjutta hur som helst med sina mamma/pappadagar.
    Vill man vara ledig flera somrar i rad utan att arbetsgivaren kan hindra det får man skaffa ett nytt barn vartannat år.

    Sen tycker jag ni skall tänka er in i barnens situation också, inte så roligt att vara utan mamma eller pappa hela sommaren/julen eller vad man nu har för högtider.

Liknande ämnen

  1. Åsikt om denna Saab 900
    Av TurboLamko i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 11:15
  2. Terminalglasögon på jobbet..?
    Av T16_AeRo i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 01:55
  3. Åsikt - Klaga på glasmästaren eller inte?
    Av Mussla i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 11:55
  4. Budgetprojekt Ge din åsikt Bil inköpt!!
    Av Leop i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •