Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 107

Ämne: T8suite - Guide någon?

  1. #41
    Det ligger år utav erfarenhet bakom. Sen har dom massa utrustning som måste dra in cash, skatter löner anställda. 2.000 kan du nog få utav den där på blocket, men vill du ha det? Sån kan jag fixa själv också. Jag har jobbat som bilmek och jag kunde inget om sånt här, mitt jobb var att göra service, byta kamremar kopplingar toppar och sånt där. Men nu på senare tid har jag blivit mer intresserad av att pilla med styrboxar och köpte en gammal saab att lära mig på. För några månader sen kunde jag noll, nu kan jag 1 på en skala till tio. och fortfarande lär mig varje dag genom att läsa trådarna här och hjälpavsnittet. Samt de forumet på engelska. Gör du det också, det är inte så krångligt, jag hittade allt ja behöver via Google

    Har aldrig frågat ifall nån vill ge en fil till mig, för det första så vet jag inte vad jag får, för det andra så lär jag mig inte om nån annan gör allt.
    Senast redigerat av Dorian den 2014-05-24 klockan 02:10.

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Stockholm-södra sidan
    Inlägg
    24
    okej vilken attityd har jag? Blir lite irriterad då du uppenbarligen menar på att jag har en taskig attityd bara för att jag inte vill slänga ut 8 papp på mjukvara ? Du får gärna försvara det men det har inget med min attityd att göra. Det här är väl ett hjälpforum?


    Sen får du gärna fråga mig när det gäller andra saker som jag är bra på men då är du välkommen till andra typer av ämnen. Dock är det som sagt forum för folk som rådfrågar utan att bli kallad det ena och det andra för då åker dom ut!
    Alla är nybörjare någon gång. Det glömmer bezzerwissarna! Något jag tänker på varje gång det dyker upp såkallade noobfrågor.
    Varför lägger folk ner så mycket tid på Opensource kan du ta och fundera över då dom ändå inte får betalt för det.

    Kan vara så att Saab folk är mer för att ta betalt då eller? Sen har jag inte sagt att jag inte vill betala. Vill bara inte betala 8 lappar och söker ett alternativ. Menar när man ser screenshotet så ...

    Nu hoppar jag av tråden då det inte leder mer än till bråk uppenbarligen. Ber trådstartaren om ursäkt för allt kladd jag skapat!

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    T8suite är till för att du själv ska kunna mappa din bil, inget annat. De som tar fram program med dessa verktyg lägger ner massor med jobb, och vill knappast servera det till vem som helst, speciellt med den attityden du har. Vill du lägga ner åratal på att lära dig mappa så är du välkommen att göra det, annars föreslår jag att du vänder dig till MapTun eller motsvarande.
    Senast redigerat av Thewiruz den 2014-05-24 klockan 03:09.
    Saab 9-3 2008 kombi "jetblack" B207

  3. #43
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Taskig attityd därför att du begär att få det serverat gratis, och tycker det är konstigt att du själv behöver anstränga dig lite.

    Tror inte riktigt du har förstått vad "open source" innebär heller. Om du tar en mjukvara utvecklad av Saab, modifierar den lite med T8suite, och sedan släpper den som "open source" eller "freeware" eller liknande på nätet och sprider den till vem som helst så har du gjort dig skyldig till ett flertal lagbrott.

  4. #44
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850
    Håller med.

    Maptun gör ju sina egna mjukvaror från grunden i bänk, inte modifierar nån färdig fil.
    Så vet man att det blir bra oxå för 8papp , blir du medlem här erhåller du dessutom 20% rabatt på mjukvaran!

    Köp en mjukvara på blocket och gör som många andra.
    Få en rasad motor!
    Då blir 2000kr rätt mycket pengar i slutändan.
    Man vet aldrig vad för klåpare som lägger in en massa laddtryck för han tror att det är
    Där all effekt ligger , så bilen laddar tok för mycket mot vad den kunde gjort på
    Samma effekt med en som vet vad han gör !
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-10 klockan 17:35. Anledning: Rättstavning / Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Stockholm-södra sidan
    Inlägg
    24
    Men snälla läs igen. Jag skriver inte att det MÅSTE vara gratis. Vart någonstans ser du att det måste vara gratis?Skrev att jag inte betalar 8000 för något som Maptunes själva har kopierat ut ur styrenheten och moddat. Det bär mig emot . Men man får iof ett klistermärke med i det priset

    Vi behöver inte diskutera detta mera Brisse. Jag har fel och du rätt



    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Taskig attityd därför att du begär att få det serverat gratis, och tycker det är konstigt att du själv behöver anstränga dig lite.

    Tror inte riktigt du har förstått vad "open source" innebär heller. Om du tar en mjukvara utvecklad av Saab, modifierar den lite med T8suite, och sedan släpper den som "open source" eller "freeware" eller liknande på nätet och sprider den till vem som helst så har du gjort dig skyldig till ett flertal lagbrott.
    Saab 9-3 2008 kombi "jetblack" B207

  6. #46
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Åter till mina bekymmer!

    Installerade upp WinXp på en annan disk till laptopen, för test med realtime-panel.
    I WinXp så har jag symboltable för min bil, men inte i Win8.1? wut
    Men öppnade bilens .bin som jag laddade ur bilen igår och Real Time Panel, nu flashar något med Security Access nere i högra hörnet.
    Skulle vara nice att ha och se vad som händer.

  7. #47
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Thewiruz Visa inlägg
    Men snälla läs igen. Jag skriver inte att det MÅSTE vara gratis. Vart någonstans ser du att det måste vara gratis?Skrev att jag inte betalar 8000 för något som Maptunes själva har kopierat ut ur styrenheten och moddat. Det bär mig emot . Men man får iof ett klistermärke med i det priset
    Du ska inte tro att det blir billigare om du gör det själv. Tror du det så vet du inte vad det handlar om helt enkelt. Du får mer är programvara hos MapTun. Du får garantier och support. Du får ett trim som är i princip "plug-and-play".

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Stockholm-södra sidan
    Inlägg
    24
    Jobbar du på maptune? Annars förstår jag inte varför du fortsätter älta det här? Förklara gärna annars varför. Då jag ändå aldrig kommer pynta den hiskeliga summan för några rader kod. Dom har ju trotts allt plockat ut mjukvaran och moddat den. Det betyder isf att dom borde betala Saabs mjukvaruutvecklare också om det är så viktigt att ta hutlöst betalt? Kanske dom gör för då skulle jag förstå!

    Här snor man Saabs mjukvara, Moddar den och säljer den för 8 papp. Bra förtjänst skulle jag säga!

    Lägg ner det där nu



    d
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Du ska inte tro att det blir billigare om du gör det själv. Tror du det så vet du inte vad det handlar om helt enkelt. Du får mer är programvara hos MapTun. Du får garantier och support. Du får ett trim som är i princip "plug-and-play".
    Senast redigerat av Thewiruz den 2014-05-24 klockan 18:59.
    Saab 9-3 2008 kombi "jetblack" B207

  9. #49
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Försöker bara se till att ingen annan drar fel slutsatser från dina inlägg, och jag försöker svara på dina frågor. Svaren duger tydligen inte, men nu ställde du fler frågor så jag fortsätter svara:
    Nej, jag jobbar inte på MapTun. Jag har på sin höjd varit kund där ett fåtal gånger.
    Jag mappar bilar som en hobby och gör absolut ingen förtjänst på det. Jag har lagt ut över 80 000kr på denna hobby utan att någonsin köpa ett färdigt "chip". Tycker du fortfarande att 8000kr för en färdig lösning då är mycket?

    Som moderator vill jag även passa på att uppmuntra en trevlig stämning här på forumet. Dina inlägg, speciellt det senaste känns väldigt fientligt, och har rapporterats ett antal gånger. Fortsätter det så kan det bli åtgärder enligt forumets regler och de riktlinjer som vi moderatorer ska följa.

  10. #50
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av lingua Visa inlägg
    ...
    Antar att du inte kikat på Hirsch då eftersom budget va känsligt?
    http://www.hirsch-performance.ch/Con...ung/F270006825
    ->2008 6450kr

    Till trådskaparen: 64bitars os fungerar lite halvdant med txsuite programvarorna tyvärr. Det jobbad med förbättringar men då arbetet är ideellt så tar det en stund.
    En annan viktig sak är att gå in i inställningsmenyn och avmarkera automatic map detection, den ställer till mer än den gör nytta...
    Senast redigerat av Mackan den 2014-05-25 klockan 07:37.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #51
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Ok, körde med Windows Xp igår för att testa, men får bara något om Security Access nere i högra hörnet.

    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    http://www.hirsch-performance.ch/Con...ung/F270006825
    ->2008 6450kr

    Till trådskaparen: 64bitars os fungerar lite halvdant med txsuite programvarorna tyvärr. Det jobbad med förbättringar men då arbetet är ideellt så tar det en stund.
    En annan viktig sak är att gå in i inställningsmenyn och avmarkera automatic map detection, den ställer till mer än den gör nytta...

  12. #52
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Du kan inte koppla upp med din originalfil om du inte har alla 1000tals symboler kompletta i suiten (vilket jag gissar att du inte har tillgång till). Ladda ner fd0m basfilen+xml, flasha din styrbox och testa att koppla upp då istället så ska det förhoppningsvis bättre
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #53
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Funderingar om T8Suite

    Hejhej,
    jag håller på och studerar och lär mig hur T8Suite fungerar.

    Just nu så håller jag på och jämför min programvara i cabben med "orginal" binären. Enligt tidigare ägare så ska den vara steg1-trimmad (av något obskyrt företag. Fick känslan av att vara ett av de många "Blocket-företagen"). Jag vet att den går mycket mycket bättre jämfört mot Vectorn vi har (samma orginal hk) Men jag vill själv kolla upp skillnaden i programmen.

    Så min undran gäller Compare symbols with other binary. Jag antar att det är den jag ska använda och kolla i eftersom maskinspråk och hex och binärt osv inte är min skarpa sida...

    Då får jag upp denna bifogade bild. Ser då tex att det skiljer på FCutCal.m_AirInletLimit (symbol 2477). Ett värde skiljer mot orginalet (1350 jmf 1200 orginalet). Detta är ju lätt att kolla upp, eftersom det bara är ett värde.
    Men TrqMastCal.Trq_NominalMap (symbol 6452) skiljer på 280 st värden!!!
    Längst ner i grafen så har jag hoppat mellan orginal binären och trimbinären på knapparna. Är det så jag måste jämföra värdena, eller finns det ett smidigare sätt att se alla värden samtigt?

    Tycker också att det är lite bökigt med fönsterflyttningarna när man ska öppna en ny mapp. Har man ställt in storleken på fönstret (tex compare result) så man ser allt man vill se, öppnar man nånting nytt så ändras ju storleken så att alla fönster får plats. Går det att få så fönstren öppnas "ovanpå" varandra istället?

    Och till sist, ni som kan detta. Dessa mappar som skiljer hos mig, är det dom som ändras vid en steg1-trimmning? Jag vet att ni inte kan avgöra värdena och det är inte intressant just nu. Vill bara veta om det är dessa mappar man brukar ändra i, dvs om trimmaren har varit rätt ute..

    Lite luddiga frågor. Men har äntligen satt mig ner för att lära mig det här nu, tack vare en lämplig förkylnng som gör att jag inte kan leka i garaget på kvällstid...
    Hittade ingen Mappa din bil med T8Suite-tråd som finns för T5 och T7 heller. Men har börjat plöja igenom Trionictuning.

    Tack!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  14. #54
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Okej, FCutCal är ju var bränslet stängs av (typ laddspärr) och den är alltså höjd från 1200 i luftmassa till 1350.
    Att TorqueMastern är ändrad på 280 ställen är inte heller konstigt, dubbelklicka på symbolerna så bör du få ett 3D-diagram istället som du kan jämföra, lite beroende på vilka symboler det är.
    Tycker det verkar som ett rätt ordinärt Steg 1, vad gäller ändrade mappar, men å andra sidan är jag rätt usel på T8

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -

    T8 suite guide

    Vet någon en bra guide så man kan läsa på lite innan man börjar experimentera? Och har jag förstått det rätt att man behöver lawicel usb can adapter och en can-obd kabel för att få kontakt med bilen?

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -
    Här får man tydligen inte lära sig något, vet att många kan men ingen vill svara så får väl fråga någon annanstans

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Genom att bemöda sig att navigera till HELP i programmet ...så återfinns T8 Suite manual.

    Där finns väldigt mycket info. Färdigstekta sparvar flyger inte ner i strupen, ens här......

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-27 klockan 09:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #58
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Och skriver man in i Google denna tråds rubrik så är det omöjligt att missa denna manual.
    Mig tog det mindre än 5 sekunder att hitta manualen. Dvs mycket mindre tid än att skriva frågan i detta forum

    Per L

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -
    Jag har läst manualen och massa trådar och jag förstår vad man behöver för utrustning, att rätt hastighet är viktigt, hur man läser ecu och öppnar det i t8 suite.

    Men det är väl inne i t8suite som jag inte förstår vad man ska ändra för mer effekt. Det finns ju massor med saker man kan ändra och om man ändrar något så påverkas något annat undrar vad man ska ändra och vad som är safe att göra.
    Man kan ju begära mer luftmassa och höja alla limiters och få mer effekt i programmet men så enkelt kan det inte vara.

    Undrar också hur det blir med en automatlåda påverkas utväxlingen eller något annat man ska tänka på?

  20. #60
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Har behövt rensa denna tråden flera gånger sedan den lades upp så nu tänker jag påminna om en av våra regler:

    Citat Ursprungligen postat av Forumregler
    "§7.1 Du får inte sprida länkar med anknytning till piratkopierat material eller som har länkar till sådana sidor. Detta gäller även sidor som tillhandahåller mjukvaror till fordon. STCS moderatorer kan inte säkerställa att sådana sidor inte innehåller piratkopierat material och väljer därför att helt förbjuda länkar till sådana sidor. Länkar till sidor som behandlar hur man piratkopierar program/film/musik eller bryter mot copyright-lagar är också otillåtna."
    Det är fritt fram att diskutera T8suite och det går att göra det utan att behöva bryta mot §7.1.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •