Tänkte ta och köpa mig en felkodsläsare till våran saab 9-5 2,3t -2003.
Vilken OBD2 passar för att läsa ut felkoder som t.ex när CE lampan tänds?
mvh Jens
Tänkte ta och köpa mig en felkodsläsare till våran saab 9-5 2,3t -2003.
Vilken OBD2 passar för att läsa ut felkoder som t.ex när CE lampan tänds?
mvh Jens
Det borde väl fungera med dom flesta. På ng9-3 så måste man ha en som klarar anslutning via CAN-buss, eftersom den inte verkar ha K-lina i OBD:n. Jag tror dock inte att det gäller för og9-5. Däremot vet jag att en del haft problem med att läsa ut felkoder rent generellt från vissa årsmodeller av 9-5. Det beror troligen på något problem i själva grundprogramvaran i styrboxen. Tror det var runt MY00. Och det gällde nog alla typer av OBD-läsare då.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Skulle vilja köpa en felkodsläsare för att kunna läsa ut felkoder på våra två 9-5:or från år 2000.
För något år sedan köpte jag en OP-Com felkodsläsare på tradera för några hundralappar. Det var ett elände att installera drivrutinera på datorn.
Det var någon slags "china-clone". Efter sju sorger och åtta bedrövelser lyckades så min tjej installera rutinerna och vi fick det att fungera. När den väl
fungerade var det okej.
Men det var glapp och skit och har för mig att den ville uppgradera och koppla upp sig, vilket inte funkade. Har gett upp den maskinen nu.
Finns det något mer okomplicerat instrument, eller någon "original" OP-com att köpa? Någon med vettiga drivrutiner utan virus som faktiskt fungerar?
Eller är alla OP-com china clones?
Någon/några som har några bra tips att ge? Jag vet att det finns äldre trådar, men det sker ju en utveckling antar jag...
Bra felkodsläsare för hemmabruk efterlyses således :-)
hur fungerar Biltemas felkodsläsare??
Jag köpte nyss den här http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...adapter-p48500
Den fungerar bra till min 9-3 årsmodell 2000 men kräver en Android-telefon och lämplig app t ex Torque i telefonen. Ingen kabel, inget glapp, inga drivrutiner, bara aktivera blåtand så hoppar det igång automagiskt.
9-5?
Vet inte hur Biltemas läsare fungerar, men skulle gärna veta om någon vet.... :-)
Har tyvärr ingen Android telefon. OP-com var väl en vettig tanke, men det var ju inte precis plug and play...
Ja har en ELM327 den har alltid funkat utmärkt på bilar -00 och nyare men funkar bara med bilar som har OBD2
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
Jag har en op-com OBD läsare och har tidigare lånat nån typ av ELM327 läsare av en jobbarkompis
På 9-5 årsmodell 2000 tror jag du kan lägga ner dina försök att få kontakt, stödet finns inte.
Såvida du inte har en styrbox som är modifierad för att få det stödet.
Jag har 2st nya på väg från Hong Kong/eBay.
Det är skillnad på NG900, OG9-3 och 9-5, ELM327 funkar oftast på dessa även av äldre årsmodeller trots att det inte funkar på 9-5
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Jag provade Biltemas men den lämnade jag tillbaks. Gick sällan att koppla upp sig. Kör nu med ELM327 med Blåtand och Android program som fungerar.
Har läst ett tiotal trådar på detta forum nu och hoppas att det går bra att jag lånar denna.
Är i behov av en felkodsläsare till min 9-5og 02:a. Köpte för några år sedan en billig bluetooth elm327 (den klassiska blåa) utan framgång på nån av alla våra saabar hemma. Den kopplar upp sig som den ska men får ingen kontakt med bilens styrenhet. Har läst att obd2 kontakten måste aktiverats med tech 2 men hur kunde då besiktningsmannen koppla upp sin läsare .
Min fråga är vad man ska köpa för läsare som kostar under 500:- och funkar med min bil.
Skulle vilja ha en med wifi så jag med mobilen kan kolla motor data likt den i open-sid, men behöver den i huvudsak för att kunna läsa felkoder då abs:en spökat i några veckor nu .
Är det någon av dessa som ni tror funkar, en tech 2 hade löst det hela men finns inte med i min budget som student.
Mvh Emil
https://fyndiq.se/product/10585330-f...tegory&q=felko
https://fyndiq.se/product/10556228-d...tegory&q=felko
Senast redigerat av Raysed den 2019-08-21 klockan 15:44.
SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
Tech II Ägare
Betala hellre en slant till någon med Tech2 så du får upp rätt felkoder och tips på vad som är fel.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
Tech II Ägare
Bilar med två lambda sonder har OBD2, men äldre 9-5:or har det inte. Läsare med ELM327 kopior kan läsa ut felkoder och värden från bilar med OBD2 om det inte är något fel på läsaren i fråga, dessa kan dock ej läsa ut felkoder från andra system som ex. ABS. Då är en Tech2 (äkta eller kina-kopia) säkraste valet.
Jag tror att det dröjde till årsmodell 2007-2008 eller något sådant tills 9-5 fick CAN framdraget till OBD2 uttaget.
Det ska fungera med en ELM327 i den bilen om motorstyrenheten är hel och standard. Det första att kontrollera är att inte något stift i OBD2-kontakten har backat ut, det är ett relativt vanligt problem, och Tech2 klarar att ett av jordstiften har backat ut.
Däremot kan en ELM327 normalt bara läsa ut felkoder från motorstyrningen.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Har provat i både gamla och de ännu äldre -99. Min 02:a har dock 2 lamba sonder.
Min enklare elm327 har funkat prima i en Ford cmax 05:a så den borde vara hel, provat den i flera 9-5:or å en äldre s70. Kan det vara så att min felkodsläsare inte stödjer de protokoll som min Saab använder?
Krävs CAN för att koppla upp sig mot bilen eller är det bara något för utökad diagnostik, ursäkta min brist på kunskap
SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
Tech II Ägare
Jag har en sån där blå blåtands ELM327 som jag gissar att du har. Min fungerar utmärkt på min 9-3 MY2000 med T7 som är tillverkad i september 2009. Det låter väldigt konstigt att den inte skulle fungera på en 9-5 2002 men det har jag inte provat. Det kan som sagt bero på backade stift eller så kör du något mindre bra program i telefonen. Jag kör Torque gratisvarianten, det fungerar utmärkt. Det här problemet finns diskuterat i flera äldre trådar som du kanske redan har hittat.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Håller med.
Har nog betydelse vilken applikation man använder.
Har använt sådana "billiga" interface flera gånger mot både Trionic 5 & 7 utan strul.
Också tillsammans med Torque, både gratisvarianten och betalvarianten.
För du har tändningen på va Raysed?
// Andreas
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Har använt torque själv och det fungerade felfritt med våran ford, men saaben vägrar den sammarbeta med. Den söker genom protokollen utan framgång för att tillslut ge mig ett meddelande ”can’t connect to ECU...”
Även provat den till PC med olika program men får samma resultat att den inte får kontakt med ECU:n. Funderar om min elm327 saknar de protokoll som Saab använder.
Kollat och stiften sitter som dom ska i obd2 kontakten, givetvis slår jag även på tändningen
Är min utrustning inte kompatibel eller vad kan det vara för fel
Senast redigerat av Raysed den 2019-08-22 klockan 14:27.
SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
Tech II Ägare
Du kanske inte har original SW i ECUn som Långmilare redan tipsat om?
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972