Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Höör
    Inlägg
    8

    "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen 9000

    Hejsan.

    Jag äger en Saab 9000 CD -95.
    Första inlägget här och jag har ett STORT problem =(
    När jag kom ner till bilen i går eftermiddag (den står utomhus) och skulle öppna med dosan så hände inte ett skit!?
    Dosan blinkar konstigt, inte ens bagaget gick att öppna =(
    (har två knappar, en för dörrar, en för bagaget)
    Kollade på den där lilla lampan som blinkar rött för att varna om larmet ni vet (fast jag inte har larm, endast fjärrstyrt centrallås) och den blinkar ej längre.
    Det verkar som om bilen är helt död...

    Nu till mitt problem.
    Jag kan ENDAST öppna bilen med dosan (har två st men det funkar inte med någon av dem) då nyckeln inte går till dörrarna utan endast till tändningslåset (heter det så?) alltså duger bara nyckeln till att starta bilen och dosan till att låsa upp bilen.

    Men hur gör jag nu när jag inte kan komma in i bilen då?
    Kan ju inte ens öppna huven för att kolla om det är bilens batteri (eller?) eftersom den öppnas genom att "dra i spaken" innifrån...

    Snälla hjälp mig, behöver VERKLIGEN bilen och har precis haft den inne på verkstaden för annat, så jag har inte en krona kvar =(

    Mvh

    En blivande mamma med stort bilbehov

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    På en 9k-95 ska det inte finnas endast fjärrstyrning. Du har ett larm, men det kan vara inaktiverat av nån anledning.

    man kan få upp huven genom en lång rätt smal skruvmejsel som man med lite kraft petar vänster huvlåsarm åt vänster genom grillen.

    Med en liten bulle på magen kan det va bra att få lite hjälp kanske. Ta en kompis med startkablar till diit batteri sen och försök öppna bilen med dosan igen. Det finns sätt att ta sig in utan att krossa nån ruta men sånt får man inte tipsa om öppet.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Höör
    Inlägg
    8

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    På en 9k-95 ska det inte finnas endast fjärrstyrning. Du har ett larm, men det kan vara inaktiverat av nån anledning.

    man kan få upp huven genom en lång rätt smal skruvmejsel som man med lite kraft petar vänster huvlåsarm åt vänster genom grillen.

    Med en liten bulle på magen kan det va bra att få lite hjälp kanske. Ta en kompis med startkablar till diit batteri sen och försök öppna bilen med dosan igen. Det finns sätt att ta sig in utan att krossa nån ruta men sånt får man inte tipsa om öppet.

    Ok, du lugnade mig oerhört med ditt svar, då kanske det finns hopp ändå
    Skall snacka med grannen om hjälp med kablar och sedan försöka få upp huven på det sätt du beskrev.
    Får ju verkligen hoppas att det bara är batteriet, så att det inte är någon jäkla kortslutning eller dyligt.
    Man vet aldrig med enna bilen.Har haft saab innan, men dettta exemplaret verkar vara otursförföljt

    Jag ska prova och återkommer senare.
    Många tack!

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Bor uppe i fjollträsk så hoppas grannarna kan hjälpa.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Höör var det, ska inom byn imorgon förmiddag, fast det är kanske för sent?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Höör
    Inlägg
    8

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Höör var det, ska inom byn imorgon förmiddag, fast det är kanske för sent?
    Nej, inte för sent alls, grannen är på semester =(
    Saken är den att jag jobbar mellan 09-21.30 så jag är inte hemma =(
    Tack så jättemycket för erbjudandet annars
    På söndag är jag ledig fram tills 14.30 annars, men då är du kanske inte i byn?

  7. #7
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Citat Ursprungligen postat av blivandemamma
    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Höör var det, ska inom byn imorgon förmiddag, fast det är kanske för sent?
    Nej, inte för sent alls, grannen är på semester =(
    Saken är den att jag jobbar mellan 09-21.30 så jag är inte hemma =(
    Tack så jättemycket för erbjudandet annars
    På söndag är jag ledig fram tills 14.30 annars, men då är du kanske inte i byn?
    Nej, ska iväg på söndag.
    Ingen annan hemma?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Höör
    Inlägg
    8

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Citat Ursprungligen postat av blivandemamma

    Nej, inte för sent alls, grannen är på semester =(
    Saken är den att jag jobbar mellan 09-21.30 så jag är inte hemma =(
    Tack så jättemycket för erbjudandet annars
    På söndag är jag ledig fram tills 14.30 annars, men då är du kanske inte i byn?
    Nej, ska iväg på söndag.
    Ingen annan hemma?

    Nej tyvärr

    Det skulle vara om du kan hjälpa mig någon gång i nästa vecka?
    Jag är hemma
    Måndag efter kl 15.00
    Torsdag efter kl 12.30
    Fredag fram till kl 14.30

  9. #9
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Kanske, får se.
    Jag får höra av mig.
    Jag kan tidigare imorgon (på morgonen) men ska ett ärende kl 11.
    Men ska höra om jag kan ta det ärendet tidigare så går det kanske på morgonen?
    typ 08.30 eller något.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Höör
    Inlägg
    8

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Kanske, får se.
    Jag får höra av mig.
    Jag kan tidigare imorgon (på morgonen) men ska ett ärende kl 11.
    Men ska höra om jag kan ta det ärendet tidigare så går det kanske på morgonen?
    typ 08.30 eller något.

    Ja, det hade kanske gått, jag börjar jobba kl 09.00, men har bara 5 minuters gångväg till jobbet.
    Det ska väl förhoppningsvis inte ta mycket längre tid än så att få upp huven och koppla kablar
    Eller vad tror du?
    Det värsta som kan hända är väl att batteriet är STENDÖTT och inte vill ladda från din bil och att vi därför inte får låst upp bilen...

  11. #11
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Citat Ursprungligen postat av blivandemamma
    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Kanske, får se.
    Jag får höra av mig.
    Jag kan tidigare imorgon (på morgonen) men ska ett ärende kl 11.
    Men ska höra om jag kan ta det ärendet tidigare så går det kanske på morgonen?
    typ 08.30 eller något.

    Ja, det hade kanske gått, jag börjar jobba kl 09.00, men har bara 5 minuters gångväg till jobbet.
    Det ska väl förhoppningsvis inte ta mycket längre tid än så att få upp huven och koppla kablar
    Eller vad tror du?
    Det värsta som kan hända är väl att batteriet är STENDÖTT och inte vill ladda från din bil och att vi därför inte får låst upp bilen...
    Det ska inte ta så lång tid.
    Jag kan ta med en lång skruvmejsel, har kablar med mera.
    Även om det är stendött bör den reagera med kablar.
    Pm:a var du bor, så skriver jag här så fort jag vet om jag kan tidigare.

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Mycket vanligt att låsen på 9000 kärvar ihop pga att man inte använder dom. Testa med 5-56/WD40 OCH lite MoS2 olja i låscylindrarna, låt det verka lite och testa sedan att använda nyckeln.
    Viktigt att använda både 5-56 och MoS2 då den ena kryper och den andra löser upp det som sitter fast.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Höör
    Inlägg
    8

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Mycket vanligt att låsen på 9000 kärvar ihop pga att man inte använder dom. Testa med 5-56/WD40 OCH lite MoS2 olja i låscylindrarna, låt det verka lite och testa sedan att använda nyckeln.
    Viktigt att använda både 5-56 och MoS2 då den ena kryper och den andra löser upp det som sitter fast.

    Tack för tipset, det är bara det att nyckeln inte passar till dörrarna, den passar bara till tändningen tyvärr.
    Finns ingen nyckel till dörren, enbart dosa..
    Det är därför jag är så uppgiven, vet ju inte om jag kommer in bilen utan att fördärvad en

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Citat Ursprungligen postat av blivandemamma
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Mycket vanligt att låsen på 9000 kärvar ihop pga att man inte använder dom. Testa med 5-56/WD40 OCH lite MoS2 olja i låscylindrarna, låt det verka lite och testa sedan att använda nyckeln.
    Viktigt att använda både 5-56 och MoS2 då den ena kryper och den andra löser upp det som sitter fast.

    Tack för tipset, det är bara det att nyckeln inte passar till dörrarna, den passar bara till tändningen tyvärr.
    Finns ingen nyckel till dörren, enbart dosa..
    Det är därför jag är så uppgiven, vet ju inte om jag kommer in bilen utan att fördärvad en
    Det Mackan menar är att alla 9000 ursprungligen hade samma nyckel till såväl dörr- som tändningslås och att det är troligare att dörrlåsen kärvat ihop pga att de inte använts alls på lång tid när man istället använt fjärrkontrollen än att någon skulle ha bytt låscylinder.

    Jag har haft en cylinder som i stort sett var som en solid metallklump då den ärgat ihop på grund av att inte varit använd på många år men som efter rengöring och uppsmörjning gick att låsa upp igen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Höör
    Inlägg
    8

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av blivandemamma


    Tack för tipset, det är bara det att nyckeln inte passar till dörrarna, den passar bara till tändningen tyvärr.
    Finns ingen nyckel till dörren, enbart dosa..
    Det är därför jag är så uppgiven, vet ju inte om jag kommer in bilen utan att fördärvad en
    Det Mackan menar är att alla 9000 ursprungligen hade samma nyckel till såväl dörr- som tändningslås och att det är troligare att dörrlåsen kärvat ihop pga att de inte använts alls på lång tid när man istället använt fjärrkontrollen än att någon skulle ha bytt låscylinder.

    Jag har haft en cylinder som i stort sett var som en solid metallklump då den ärgat ihop på grund av att inte varit använd på många år men som efter rengöring och uppsmörjning gick att låsa upp igen.
    Jaha.
    Jag trodde inte att nyckel ens passade eftersom säljaren sa till mig att den inte gjorde det då man kan föra in nyckel i låset men ej vrida runt på något håll på någon av dörrarna.
    Så ni tror att om jag smörjer låsen med de oljorna så kanske nyckeln passa ändå?
    Går det nu fast det är minus och bilen står utomhus eller bör jag vänta med att prova tills det blir tö?

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Citat Ursprungligen postat av blivandemamma
    Jaha.
    Jag trodde inte att nyckel ens passade eftersom säljaren sa till mig att den inte gjorde det då man kan föra in nyckel i låset men ej vrida runt på något håll på någon av dörrarna.
    Så ni tror att om jag smörjer låsen med de oljorna så kanske nyckeln passa ändå?
    Går det nu fast det är minus och bilen står utomhus eller bör jag vänta med att prova tills det blir tö?
    Precis det felet blir det när man alltid använder fjärrkontrollen, man får in nyckeln men inte vrida runt. I med smörj/rostlösare och hoppas på att säljaren snackade om saker han inte kände till!

    Går bra att försöka även vid minusgrader, det kommer ju oavsett inte göra saken värre!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Så har jag varit och tittat. Efter lite vilja, våld och WD40 så fick vi upp dörren med ena nyckeln. Batteriet var heldött, så vi testade med kablar.
    Det gick runt och hostade till men startade inte. Den drog inte runt snabbt tillräcklig.
    Men nu går dörren att öppna och larmet är avstängt. (som antagligen väckte de flesta)
    Nytt batteri så ska det fungera igen.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Kanon. Fast jag misstänkte att bilen varit stöldskadad och att originalnycklarna saknades. Men de går ju att beställa på regnumret hos saab, om nån annan råkat ut för samma.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Höör
    Inlägg
    8

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Så har jag varit och tittat. Efter lite vilja, våld och WD40 så fick vi upp dörren med ena nyckeln. Batteriet var heldött, så vi testade med kablar.
    Det gick runt och hostade till men startade inte. Den drog inte runt snabbt tillräcklig.
    Men nu går dörren att öppna och larmet är avstängt. (som antagligen väckte de flesta)
    Nytt batteri så ska det fungera igen.

    Och jag tackar ödmjukast för hjälpen

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: "larmet" slutat fungera så jag kommer inte in i bilen!?!

    Grattis då till en fungerande bil igen om ja fatta allt rätt.

    Måste knycka tråden lite iaf. På 2 av 3 bilar jag inskaffat senaste åren har det suttit ett batteri som det står SAAB Original på.

    Inte ett enda av dessa har klarat köldknäpparna utan dykt rakt ner i kapacitetsbotten och ej gått att få liv i igen.

    Har en stor skrot i närheten och köpt beg Excidebatterier som funkar hur bra som helst.

    Lite långt, men va det ett SAAB-batteri du hade i?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Kommer det fungera med Forge WG och origial BTR 9000 Aero
    Av mickius i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-12-03, 11:41
  2. Hastighetsmätaren har slutat fungera på min 9000!
    Av Divad i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •