Om vi tar en 250 HK verison av aero och lägger på större ic,kungskobran,helsats avgassystem,t5 kammar, vad kommer allt detta att ge för effekt utan någon mjukvaru förändring ?
Någon som testat i någon bromsbänk eller liknande ?
Mvh
Om vi tar en 250 HK verison av aero och lägger på större ic,kungskobran,helsats avgassystem,t5 kammar, vad kommer allt detta att ge för effekt utan någon mjukvaru förändring ?
Någon som testat i någon bromsbänk eller liknande ?
Mvh
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Skulle tro att det fungerar med allt förutom kammar, då behövs mjukvara.Ursprungligen postat av Aero++
Men helt utan mjukvara så kanske 10-20 hk.
250hk....
Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04
Ja den ger ju inte mer än vad "datorn" är programmerad för?...däremot kommer den att ha lite lättare att ta sig till toppeffekt osv, tack vare lättare anding o intag mm... MEN en ny mapp eller styrning krävs ju givetvis för mer effekt.MVH Simon
Saab 9-5 Aero -04 270 hk BioPower konverterad.
Det finns en stor del av bilar som ger ca 30 hk extra utan någon mjukvaru förändring med detta hårdvara,konstigt att det inte skall ge något alls på Aero ?
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Mycket handlar nog om att det styrs av luftmassa istället för laddtryck.Ursprungligen postat av Aero++
Den kommer ändå alltid att begära det som programmet begär original.
Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04
Kommer ihåg för ett par månader sen att styrsystem begär 1150 men leverar 1220,borde inte där finnas en effekt ökning ?Ursprungligen postat av Plupp
Mvh
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Tyder snarare på hårdvarufel!Ursprungligen postat av Aero++
Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04
Hej!
Läs vad DrBoost skriver:
viewtopic.php?f=3&t=256414&p=1803687&hilit=270#p18 03687
96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11
Lyckas man sänka motorns pumpförluster så borde man rimligtvis få ett par hk extra även om luftmassan/förbränning är lika.
Kungskobran och laddluftkylaren gör sannolikt att turbon inte behöver ladda riktigt lika mycket för att nå en given luftmassa/förbränning, vilket i sin tur inverkar positivt på avgastrycket. Likaså gör det grövre avgassystemet. Detta gör i sin tur att trycket under avgastakten minskar vilket tar mindre effekt från vevaxeln för att driva runt motorn.
Hej !
Nu har man gjort vissa tester på just liknande..
Kör för närvarande 260 HK program anpassad efter kungskobran..
Utöver det så har jag kraftig fmic,halvsats,t5 kammar och kör även med V power..
Bilen ger på gatan 270 hk 365 nm bil så en viss effekt ger den extra dock vet jag inte om den redan orginal ger något mer än det Saab anger.
Kan i alla fall säga att den rör sig på riktigt bra,dock måste man alltid ligga vid 4000 rpm och varva den för att den ska gå som bäst..
Mvh
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Finns ju ingen anledning att ligga å fisa på 365 Nm när du har den hårdvaran. Släpp på lite pulver nu!
NG 9-3 1.8 biopower automat 2009
Be någon lägga in en vettig laddtrycksstyrning i programmet, kan nog vara det som spökar för dig på lägre varv!
///Mackanized
Tillbaka
Kemal kör med originalmjukvara i bilenUrsprungligen postat av Mackan
Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04
Precis, och icke original hårdvara!Ursprungligen postat av Plupp
///Mackanized
Tillbaka
Kan verkligen större ic ställa till att den inte får tillräckligt med luft från låga varv ?Ursprungligen postat av Mackan
Jag har ingen 3 främre rör inkl racekat
Mvh
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
IC bör inte ställa till det så länge den är tät.Ursprungligen postat av Aero++
Eventuellt att T5 kammar kan få laddtrycksstyrningen lite fel, var tvungen att stänga WG mer på låga varv för att få samma respons som T7 kammar!
///Mackanized
Tillbaka
Rent idiotiskt med T5-kammar utan att byta programvara.
Förstår inte varför Kemal velar så med att byta program?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Efter två år av felökning är det inte svårt att förstå desperationen....Ursprungligen postat av RZ
Och så mycket ändrar inte trimfirmor för t5 kammar
Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04
Kanske är ett av problemen? Trimfirmot stänger även av en del funktioner i programmen för momentreglering osv.Ursprungligen postat av Plupp
Kemal är ute och kollar lite värden nu för vidare felsökning.
///Mackanized
Tillbaka