Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9k 2.0i ==> 9k 2.0T?

  1. #1
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    9k 2.0i ==> 9k 2.0T?

    Hej alla glada.

    Införskaffade mig i dagarna en 9kCS my95 2,0i i riktigt fint skick. Det jag nu har börjat fundera lite över är om Saaben inte förtjänar en turbo? Bilens motor verkar vara i riktigt fint skick med sina 24*** mil. Första frågan är; Tål en 24k mil motor att bli turbomatad eller är den för "sliten".

    Om nu min motor håller måttet för en konvertering följer en hel radda andra frågor;
    Vad måste jag byta och vad bör jag byta? Att en ny motorstyrning och en turbo (med allehanda slangar och dyl) behövs är jag införstådd i men vad mer? Instrumentpanel? Avgas? Bromsar?
    Är det kanske lättare att byta motor?

    Känner att det blir mycket frågor nu men jag vet att det finns någon/några därute som bara sitter och ruvar på massvis med värdefull kunskap att fullständigt överösa mig med !

    Tack på förhand
    Christian
    Mvh Christian

  2. #2
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: 9k 2.0i ==> 9k 2.0T?

    Mycket enklare att byta motor.
    Du måste t.ex. byta kolvar om du ska ha turbo, till lågkompressionskolvar.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Re: 9k 2.0i ==> 9k 2.0T?

    Köp en komplett Aero-maskin, 3" avgassystem, steg 3 box och en komplett sänkningssats så har du dig en 9000 med knappa 300hk. Det som skiljer den från Aero sen är lite plast, stolar och småsaker

    Är du inne på att lägga lite pengar/tid på den så hade jag kört detta recept. Väldigt mycket "bang for the buck"

    Bromsar är för övrigt samma på alla CS/CSE/A50/Aero/Classic.

    MVH Hampus

  4. #4
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: 9k 2.0i ==> 9k 2.0T?

    Hmm, lutar nog åt att komma över en ny motor då. Hur mycket krångel är det med besiktning och dyl efter en sådan transplantation?
    Mvh Christian

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •