Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Trasig kat eft, DI-kasett byte?? (Nytt "problem")

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    11

    Trasig kat eft, DI-kasett byte?? (Nytt "problem")

    Tjena!!

    Frågar er som vet mer än undertecknad, om katten kan pajja eft, kasettbyte. Har en 9-5 Vector årsmodell-04 med snart 23000mil på nacken som strulat lite efter att vi köpte den i vintras, men jag har bytt å servat det mesta som kan gå sönder. Dyr motorolja, NGK stift BCPR7ES-11, luft,bränsle å oljefilter, vakuumslangar, trasig backventil till bromsservot m,m. Efter mycket strul med CE-lampan för en månad sedan byttes DI-kasetten efter felkodsläsning (gratis )å allt va frid å fröjd, tills igår. Startade bilen som dog genast, efter omstart kom det ett svart moln ur avgaset som luktade krut/svavel. Åkte till en kille som jobbar på Saab här i byn för att rådfråga lite. När jag drog iväg så kändes allt "normalt", ingen CE-lampa lyste, men bilen kändes lite slöare. När jag växlade upp kom det ett stort moln eft, bilen som var grå/vit till färgen. När jag stannat hos saab-meken(3km) lät jag bilen stå på tomgång för att han skulle lyssna på den. Luktade fortfarande svavel då. Ingen svajjig tomgång heller.
    Expertmeken tyckte att motorn var i bra skick övrigt, bra komp på alla cyllar, tar ingen olja(ovanligt), tyst kamkedja. Det enda som den tar är lite glykol (2dl på 800mil). Inga felkoder fanns det heller. Han gissade på trasig LMM eller trasig(a) lambdagivare. Ska återkomma till honom när CE-lampan lyser för att avläsa ev, felkoder. Åkte till en verkstad nu idag som gissade på katten.
    Har suttit å lusläst här på forumet nu och sett att en eventuell följdskada eft, kasettbyte kan bli bränd katalysator.
    Turbon har låtit lite ansträngd under belastning hela tiden vi ägt bilen ,ett väsande ljud. Har inte sett några trasiga laddslangar iallafall, ska kolla ICn lite närmare nån dag framöver.
    Då jag är utbildad bilmek enligt den gamla skolan med brytarspetsar, förgasargummin o.s.v, så måste man fråga expertisen här när man inte har tillgång till felkodsläsare bl,a.
    Tips mottages tacksamt då jag inte kan skjutsa familjen i den bälteslösa Folkan från -63.
    Drive it, like u stole it.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    11

    Re: Trasig kat eft, DI-kasett byte??

    Ingen som har ngt, förslag??????
    Drive it, like u stole it.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    11

    Re: Trasig kat eft, DI-kasett byte??

    Gick ut nu på morgonen å starta bilen som stått ett dygn nu. Ett STOOORT vitt moln dök upp å ett skrammel från vad jag lokaliserade som turbon. Lät bilen gå på tomgång ca: 1min och röken avtog inte, men skrammlet från turbon försvann.
    Slutsats: Turbohaveri
    Ny fråga: Om man köper TD04 Turbon(steg1) från Speedparts, behövs det ny mjukvara då??, eller är det bara "bolt on".
    Såg att man måste köpa ny rörsats åxå, samt byta olja/filter o.s.v.
    Orginal 2nolla årsm-04 med nya vv.
    Drive it, like u stole it.

  4. #4
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: Trasig kat eft, DI-kasett byte??

    Citat Ursprungligen postat av Percy68
    Gick ut nu på morgonen å starta bilen som stått ett dygn nu. Ett STOOORT vitt moln dök upp å ett skrammel från vad jag lokaliserade som turbon. Lät bilen gå på tomgång ca: 1min och röken avtog inte, men skrammlet från turbon försvann.
    Slutsats: Turbohaveri
    Ny fråga: Om man köper TD04 Turbon(steg1) från Speedparts, behövs det ny mjukvara då??, eller är det bara "bolt on".
    Såg att man måste köpa ny rörsats åxå, samt byta olja/filter o.s.v.
    Orginal 2nolla årsm-04 med nya vv.
    Det går att köra utan annan mjukvara, men du kommer inte få ut all prestanda, lång spoolup på snurran med mera.
    Ny mjukvara är att föredra.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    11

    Re: Trasig kat eft, DI-kasett byte?? (Nytt "problem")

    Tack för tipset Men jag konstaterade att bromsservot var paj när jag skulle rulla in bilen i garaget också. Så nu blir det en riktig overhaulin av slangar å backventiler. Blev orginalturbo istället.
    Ps. Sprang ner å tokskruvade lite nu och fick bort kobraröret. Nu fick jag det bekräftat att lagringen på kompressorsidan glappar ca: 1cm (axiellt) . Kollade även alla backventiler (hela). Ds.
    Drive it, like u stole it.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    11

    Re: Trasig kat eft, DI-kasett byte?? LÖST!!!

    Efter att ha bytt turbo/bromsservo samt använt bilen i ca: 1 vecka, så kan jag konstatera att alla hästar är i hagen

    En annan sak som gör mig lite fundersam är all den diskussion om vilken olja man ska använda. När jag köpte bilen så bytte jag alla filter+motorolja, inga Feltemagrejjor, bara orginal. Köpte då dyr Castrol m-olja som var GM LL-A-025 klassad.
    Hittade lite info här om hur m-oljan bryts ner eft ca: 800mil.
    Då slog det mig att turbon rasade 800mil eft, att jag servade den, men det var nog ren slump att den gjorde det. Det var nog bara min tur nu
    Kör nu på Castrol Magnatec 5/40, då turbo/bromsservobytet gjorde ett STORT hål i min börs (arbetssökande).
    Så fort ekonomin tillåter skall jag byta till "riktig" olja inför vintern.
    Drive it, like u stole it.

Liknande ämnen

  1. Nytt "skydd" till avtagbart drag?
    Av Nille83 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-16, 19:26
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 17:02
  3. Rattnav för "sportratt" till saab 9-3 -98? nytt
    Av FoXxIe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 02:33
  4. Byte "långmotor" -91 till "kortmotor"-96
    Av PJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •