Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Gotlänning bosatt i Stockholm
    Inlägg
    19

    Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Ett litet gräl med svärfar och svågern angående e85 som "bot" mot för hög CO halt. Jag bad dom sluta lura folk att tanka e85 för på så vis klara en ombesiktning på för hög CO-halt. Det gjorde mig mindre populär, av deras ansikten att döma kunde jag lika gärna sagt att jag brukar pissa i deras öl.

    Har jag fel, hjälper sprit mot en för hög CO-halt?

    Jag tänker så här:

    CO, eller kolmonixid som vi brukar kalla det, är en brännbar gas (en gengas) så, om förbränningen är ofullständig ökar halten av CO. Vitsen med E85 bör då vara att energiinnehållet är lägre och därför kommer samma mängd bränsle leda till en snålare (mindre fet) bränsleblandning. Resultatet bör då bli lägre CO men samtidigt högre halt av oförbränt syre i avgaserna. På en "modern" bli med lambda reglering kommer bilen att upptäcka detta och feta upp blandningen så att lambda återigen hamnar runt 1 och vi är åter uppe i den (för) höga CO-halten. En ny 2:a och 200 pix fattigare.

    Skulle bilen av någon anledning inte fatta att blandningen är för snål, trasig lambdasond tex, kanske man lyckas sänka CO-halten men får då istället en ny 2:a på för högt lambdavärde. Om man inte kör en bil äldre än -89 då bilprovningen inte mäter lambda.

    HC-halten däremot bör man kunna sänka med E85 eftersom HC är kolväten och bensin, tillskillnad mot E85, inte är annat än en blandning av typ 200 olika kolväten. Men det var ju inte det saken gällde...

    Så vad säger ni, bör jag knäböja inför svärfar och svågern, erkänna att jag hade fel och lova att aldrig mer göra om det. Eller har min hjärna än en gång segrat...
    SAAB 9-5 Sportcombi 2.0t -04 man. ”Midnattsblå”
    Född 1974. Köpte min första bil vid 14-års ålder. Detta är min första SAAB men har å andra sidan aldrig ägt en Volvo.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Hej

    Jag är på din sida i alla fall

    Det är inte alltid det hjälper att tanka "sprit" inte. Vet flera som försökt att lura sig till bra värden på det viset utan att lyckas.

    Jag fick både för högt HC och CO i våras när jag besiktade min bil med enbart E85 i tanken. Nu har jag inte mätt värdena efter besiktningen ( för han släppte igenom den ändå ) men jag vet att det var min BTR som orsakade de ornormalt höga värdena.

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    575

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Det har funkar att tanka E85 på alla mina vinterbilar iaf för att få dom genom bes.
    O dom har haft avgasvärden som inte är av denna värld innan påfyllning av E85.

    Så det funkar kalas
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Citat Ursprungligen postat av -StronG-
    Det har funkar att tanka E85 på alla mina vinterbilar iaf för att få dom genom bes.
    O dom har haft avgasvärden som inte är av denna värld innan påfyllning av E85.

    Så det funkar kalas
    Ja ibland, men inte ALLTID
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Jag har en veteran SL-merca från -64. Den motorn har en fabriksspec på CO mellan "3.5 to 4.5, wearing rich". Med tanke på att SBP sänkte CO gränsen från 5.5 till 4.5 för ca 2.5-3årsedan så blev det på gränsen att lyckas hos SBP då motorn oftast låg på i runda slängar CO 5.5 för att gå bra. Så att skruva ner insprutningen till CO 4.5 gjorde motorn lite tjurig. I år så gjorde jag en översyn med utbyte av lite slitna delar till gaslänkage m.m. samt en injustering av allt. Då lyckades jag få till CO 4.2. Klart godkännt ur SBPs ögon. Men när jag tankade i ca 40 volym procent med E85 så hamnade CO på 2.1. Så visst kan spriten göra nytta i CO fallet.

    Jag har även för många år sedan försökt med E85 inblandning i en Mazda 626 från -90 som hade för hög HC. Men för HC halten gjorde det ingen skillnad, vad jag kan minnas. Men det kanske kan bero på vad för typ av motor/förbrännings problem man har?

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Mercan från -64 lär ju inte ha lambdareglering iaf

    Jag är på din linje, att det hjälper föga för CO-halten på katalysatorbilar, men däremot på icke-kat-bilar, kanske.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Mercan från -64 lär ju inte ha lambdareglering iaf

    Jag är på din linje, att det hjälper föga för CO-halten på katalysatorbilar, men däremot på icke-kat-bilar, kanske.
    Stämmer bra! Inget elektroniskt tjafs. Bara mekanisk insprutning på denna maskin.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Gotlänning bosatt i Stockholm
    Inlägg
    19

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Ingen som säger emot? ingen som provat släcka en CO 2:a bara genom att tanka sprit?


    Jag kan berätta att jag sprang ihop med en gammal polare som tidigare jobbat som mekaniker men sedan en ca 6 år tillbaka jobbar som besiktningsgubbe hos svensk bilprovning. Han gav stöd för linjen att e85 inte kan sänka CO-halten på lambdareglerade bilar. Däremot kan det funka på förgasarbilar eller bilar med äldre generationer av insprutningssystem.

    Nu återstår bara att försöka hitta nån kemist som kan reda ut huruvida etanol vid rätt blandning producera en lägre halt av kolmonoxid.
    SAAB 9-5 Sportcombi 2.0t -04 man. ”Midnattsblå”
    Född 1974. Köpte min första bil vid 14-års ålder. Detta är min första SAAB men har å andra sidan aldrig ägt en Volvo.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Det kan hjälpa även på Lambdareglerade motorer om någonting är slitet, trasigt eller att man har bytt komponenter så att man har hamnat utanför "reglerområdet" som tex kan vara +-20%.
    Går bilen då för fett så kan man om man doserar rätt hamna innanför reglerområdet.
    På Icke lambdabilar så kan man ju justera CO2 enkelt genom att blanda bensin/sprit.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Jag har själv tankat e85 på en äldre skitbil med skyhöga värden. Ca 20% e85 kan göra underverk för en bil med "modern" motor. Mycket e85 ger motsatsen.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Aldrig kört med E85, men med K-sprit.
    Besiktigade min bmw 540 -93 för 2år sedan och fick nedslag på avgasvärdena.
    Hällde i 1l K-sprit och tankade 20l V-power.
    Körde ca 5mil så det blandade sig och ombesiktigade med perfekta värden.

    Så nåt hjälpte det ju
    Båda gångerna var bilen varmkörd till varvstopp ungefär för att få igång hettan på de dubbla kattarna.
    Saablös dåre

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Jag provat med mycket E85 i en Audi 100 -92 och det hjälpte inte. Ny lambdasond sen var det bra igen.
    Det kan vara så att det beror på vad det är för typ av fel på motorn som gör att det inte blir rätt avgasvärden om det ska hjälpa med E85 eller inte.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Nu är jag inte helt hundra på hur sbps mätare mäter men. Etanolavgaser har proportionerligt större mängd vatten än bensinavgaser. Vilket innebär att etanolavgaserna "späder" ut CO och CO2 halten. Så ja, mätmässigt så kan man sänka koloxidhalten med etanol.

    J.K Nilsson

    Tillägg: etanol mäts som HC som vilket annat kolväte som helst.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  14. #14
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Då kan jag rapportera att jag får mindre värden om jag slår i E85 innan besiktning.
    Kan fota papperna om ni önskar.

    EDIT:

    Med bensin:



    Med etanol:

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Gotlänning bosatt i Stockholm
    Inlägg
    19

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Då kan jag rapportera att jag får mindre värden om jag slår i E85 innan besiktning.
    Kan fota papperna om ni önskar
    Det var intressant, men det skiljer ett år och 1700 mil mellan besiktningarna inget annat som gjordes med bilen under tiden?

    Jag kan inte hjälpa det, jag är alltid skeptisk. Jag undrar om sprit i bensinen är lite som horoskop - för de som vill tro går det alltid att hitta bevis. Å hittills har inte riktigt fått en vettig förklaring på hur sprit kan sänka CO-halten.

    Även om Andreas Plars har en intressant teori
    Det kan hjälpa även på Lambdareglerade motorer om någonting är slitet, trasigt eller att man har bytt komponenter så att man har hamnat utanför "reglerområdet" som tex kan vara +-20%.
    Går bilen då för fett så kan man om man doserar rätt hamna innanför reglerområdet.
    På Icke lambdabilar så kan man ju justera CO2 enkelt genom att blanda bensin/sprit.
    Men det är klart, om man sätter lambda regleringen ur funktion så kan man själv välja hur fetts bilen ska gå genom att laborera med energiinehållet i bränslet.
    SAAB 9-5 Sportcombi 2.0t -04 man. ”Midnattsblå”
    Född 1974. Köpte min första bil vid 14-års ålder. Detta är min första SAAB men har å andra sidan aldrig ägt en Volvo.

  16. #16
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Citat Ursprungligen postat av Keno
    Då kan jag rapportera att jag får mindre värden om jag slår i E85 innan besiktning.
    Kan fota papperna om ni önskar
    Det var intressant, men det skiljer ett år och 1700 mil mellan besiktningarna inget annat som gjordes med bilen under tiden?

    Jag kan inte hjälpa det, jag är alltid skeptisk. Jag undrar om sprit i bensinen är lite som horoskop - för de som vill tro går det alltid att hitta bevis. Å hittills har inte riktigt fått en vettig förklaring på hur sprit kan sänka CO-halten.
    Absolut inget gjort med bilen motor/avgas/bränslemässigt.
    Ingenting!

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Citat Ursprungligen postat av Keno
    [Jag kan inte hjälpa det, jag är alltid skeptisk. Jag undrar om sprit i bensinen är lite som horoskop - för de som vill tro går det alltid att hitta bevis. Å hittills har inte riktigt fått en vettig förklaring på hur sprit kan sänka CO-halten.
    Så mitt inlägg dög inte?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Örbyhus/Uppsala
    Inlägg
    188

    Re: Hög CO halt - inte fan kan det hjälpa tanka e85!

    Det funkar på äldre bilar, hade APU på en verkstad och vi gjorde på det viset ett par gånger.
    Flyger just nu: Saab Ng900 -95 Steg 5
    Tidigare vrålåk Saab 9³ Aero - 01 250hk/370nm Saab 9000 Aero - 96 290hk & Saab 900 T8 - 85 155hk
    http://www.garaget.org/Mattss0n

Liknande ämnen

  1. Hög HC-halt 9-5 2,0t
    Av Plingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-16, 21:22
  2. Tanka E85 - Varför funkar inte "handtagsspärren"?
    Av Bagarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 11:45
  3. HC halt 233!!!
    Av Montelius81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 13:19
  4. För hög CO-halt
    Av lillhannus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 03:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •