Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Växelådan fastnade i backen

  1. #1

    Växelådan fastnade i backen

    Hej.

    Det börjar med att mamma ringer och säger att hon är fast på Ica maxi parkeringen pga att hon inte kan lägga ur backen. Så jag och pappa åker dit, Jag sätter mig i Saaben (9-3 -01) och sätter i nyckeln, kopplar ur och försöker lägga i 1:an men spaken sitter fast. Sedan startar jag bilen och då funkar lådan hur bra som helst. Jag kör hem Saaben men efter ett tag hör jag att något börjar slå under bilen. Det slår fortare om jag höjer hastigheten. Ljudet är illustrerat med ord ganska låga "dunk, dunk, dunk"

    Någon som har någon idé på vad det kan vara?

  2. #2
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: Växelådan fastnade i backen

    Det med backen, det är inte så att ni försökt få ur backen utan att vrida nyckeln alls?
    Det sitter en spärr så att man inte kan få ur backen innan man vrider nyckeln.



    Dvs från "Lock" till "OFF".

  3. #3

    Re: Växelådan fastnade i backen

    Jag har varit i dom tankarna med. troligen är det så. men mamma säger att hon vred om nyckeln.
    Men jag har testat nu och det verkar inte vara några som helst problem.

  4. #4

    Re: Växelådan fastnade i backen

    dunkandet berodde på att muttrarna på höger framhjul inte var riktigt åtskruvade.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    11

    Re: Växelådan fastnade i backen

    Det där hände oss en gång också. Den stökade först ute på stan men efter en stund gick det att växla. Problemet verkade mest sitta i kopplingen och inte växelspaken... Väl hemma igen satte det igång och vi fick backa gatan ned för att kunna vända (200m) Plötsligt gick det att växla igen och så har det funkat i 4000 mil efter det. Vi kom aldrig på varför och på saab hade de ingen förklaring.

    Någon som har en gissning? (Det var alltså inget med att pedalen fastnade i mattan eller något sådant)

Liknande ämnen

  1. effekt - Växelådan ?
    Av Aero++ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 15:24
  2. växelådan problem på 900 0g
    Av henrik99 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-22, 06:35
  3. Kopplingspedalen fastnade i botten.
    Av anze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-02, 11:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •