Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    4

    Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Hej,

    Jag funderar på att jag en facelift på min Saab 9-5 b.la för xeon-konvertering med klarglas mm. Jag hittar inge klar glas till min Saab
    Jag har googlat runt lite men hittar inge bra information ang facelift för min Saab.

    Hur går en "facelift" till? Jag vet att man byter front, ljus och motorhuvud (om jag har förstått det rätt).
    Men kan ni berätta lite mer om det?
    Till exempel vem kan gör något sånt?, Kan man beställa delarna själv och göra det? Och i så fall vilka passar till min bil? Måste man göra om fästen och sånt också när man gör detta? osv.

    Tack!

    Mvh Zowie

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    9-5 -98 fanns väl aldrig med xenon, så byter du till en nyare front med xenon kommer du att få problem varje gång du ska besiktiga bilen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    4

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    9-5 -98 fanns väl aldrig med xenon, så byter du till en nyare front med xenon kommer du att få problem varje gång du ska besiktiga bilen.
    Jag hittade exnon till årsmodell 04 och uppåt men inte till -98.
    Och varför skulle dom klaga på exnon? Är det en två man får då?

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Det är inte tillåtet att utrusta en bil med Xenon såvida den inte är helbilsgodkänd med Xenon från fabrik, och det är inte 9-5 -98. Bilar med Xenon måste ha automatisk nivåreglering, och det vete fan om det går att få till i efterhand.
    Vet inte om man får tvåa eller rent av körförbud för det.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Man får körförbud, frågade sist.

    Ang facelift så finns det inte klarglas, xenon mm till en 98:a.

    Man får byta front + strålkastare helt enkelt.
    Tex -05 Aerofront
    http://speedparts.se/shop/prod/sp_sty_uppdatering.shtml

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    4

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Man får körförbud, frågade sist.

    Ang facelift så finns det inte klarglas, xenon mm till en 98:a.

    Man får byta front + strålkastare helt enkelt.
    Tex -05 Aerofront
    http://speedparts.se/shop/prod/sp_sty_uppdatering.shtml
    Okey, men passa vilken front och strålkastare som helst eller är det något jag måste hålla koll på.
    Och är det något man måste ändra på bilen före en facelift eller är det bara "Plug n Play"?

  7. #7
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Citat Ursprungligen postat av Zew
    Okey, men passa vilken front och strålkastare som helst eller är det något jag måste hålla koll på.
    Och är det något man måste ändra på bilen före en facelift eller är det bara "Plug n Play"?
    Elektronik till strålkastare om man ska ha xenon. (Ballaster, nivåreglering mm)
    Sedan vad jag hört kanske man behöver såga lite i skummet till krockbalken.
    Iaf om man ska ha Aero-fronten. Annars bör det vara plug&play.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    4

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Elektronik till strålkastare om man ska ha xenon. (Ballaster, nivåreglering mm)
    Sedan vad jag hört kanske man behöver såga lite i skummet till krockbalken.
    Iaf om man ska ha Aero-fronten. Annars bör det vara plug&play.
    Ah, okey.
    Tack så mycket för all information!

  9. #9

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Bumpar lite här.

    Är det någon som provat denna front på antingen 98-99 ?
    Hur blev resultaten isånnfall och var det plug and play eller fick man ändra något ?

    Mvh,
    Sunny

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Citat Ursprungligen postat av Sunny
    Bumpar lite här.

    Är det någon som provat denna front på antingen 98-99 ?
    Hur blev resultaten isånnfall och var det plug and play eller fick man ändra något ?

    Mvh,
    Sunny
    Ytterligare en bump då jag inte finner något svar! Någon som gjort detta och kan ge ett ordentligt svar? Får jag bara lite grundläggande info om delar och småsaker att tänka på kan ja slänga upp en guide i FAQ med lite bilder på när jag gör det på min.
    MVH
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Ska finnas en tråd om detta. Dock funkar inte bilderna längre om jag minns rätt.

    Jag ska också göra denna operation inom kort. Vad jag vet så är det en del fästen som skiljer bla vid skärmarna och framme vid kylarbalken.

    Från -02 är det klarglas även till halogen, så det går att fixa om man är orolig över xenonet. Jag har skaffat xenonstrålkastare som jag tänker montera på min. Men som sagt så får man komplettera med nivåsensorer också. Det går, finns tråd om det också. Sen om besiktningen tycker om de vet jag inte, men varför inte?

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Ska finnas en tråd om detta. Dock funkar inte bilderna längre om jag minns rätt.

    Jag ska också göra denna operation inom kort. Vad jag vet så är det en del fästen som skiljer bla vid skärmarna och framme vid kylarbalken.

    Från -02 är det klarglas även till halogen, så det går att fixa om man är orolig över xenonet. Jag har skaffat xenonstrålkastare som jag tänker montera på min. Men som sagt så får man komplettera med nivåsensorer också. Det går, finns tråd om det också. Sen om besiktningen tycker om de vet jag inte, men varför inte?

    Mvh
    Har funderingar på att nån gång facelifta min 9-5a till 02-03 aero eller 04-05 aero.
    Skulle vilja ha lyktor med lins, så om man vill ha dom med lins så måste man alltså fixa med nivåregleringen och allt?
    Man kan alltså inte sätta i lysena med lins och köra med xenon konvertering eller vanlig halogen?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Lins=Xenon. Allt eller inget.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Man måste ha nivåregleringen. Om den inte är inkopplad, pekar automatiskt lyset rakt ner i backen.

    I övrigt, gällande lins osv, är det som "Hyvens" säger.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Går lika bra med manuell nivå reglering av ljuset o sen att man har strålkastartorkare eller nån form av strålkastar rengöring.
    De är vad jag har hört att man behöver om man ska efter konvertera.
    Vet många som har har kört igenom utan problem.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Går lika bra med manuell nivå reglering av ljuset o sen att man har strålkastartorkare eller nån form av strålkastar rengöring.
    De är vad jag har hört att man behöver om man ska efter konvertera.
    Vet många som har har kört igenom utan problem.

    /F
    Vet inte om det är jag som är trög men går det då som jag tänkt med min bil?
    Facelift med lysen med lins och manuell nivåreglering sen sätta i xenon konvertering eller till och med vanliga glödlampor till besiktning?

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Går lika bra med manuell nivå reglering av ljuset o sen att man har strålkastartorkare eller nån form av strålkastar rengöring.
    De är vad jag har hört att man behöver om man ska efter konvertera.
    Vet många som har har kört igenom utan problem.

    /F
    Vet inte om det är jag som är trög men går det då som jag tänkt med min bil?
    Facelift med lysen med lins och manuell nivåreglering sen sätta i xenon konvertering eller till och med vanliga glödlampor till besiktning?
    Har du fungerande lykt rengöring ska de inte va några problem alls.
    Själv ska jag bara sätta i en konvertering o köra.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    Lyktorna med lins är gjorda för xenonlampor. Lyktorna utan lins är gjorda för halogen.

    Jag har inte gjort konverteringen ännu, så jag kan inte svara på om det går att sätta halogenlampor i xenonstrålkastaren.
    Däremot kan man xenonkonvertera halogenstrålkastaren. Många som gjort, finns gott om trådar om det.

    På årsmodell 06-> är det dock lins även till halogen vad jag har förstått.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Går lika bra med manuell nivå reglering av ljuset o sen att man har strålkastartorkare eller nån form av strålkastar rengöring.
    De är vad jag har hört att man behöver om man ska efter konvertera.
    Vet många som har har kört igenom utan problem.
    Strålkastarrengöring måste man ha till xenon. Hur det är med nivåregleringen kan jag inte svara på, när "Fredrik.j" nu skriver så. Jag har dock fått uppfattningen om att det är den automatiska regleringen som gäller för att det ska vara godkänt.

    Att det är många som kört genom besiktningen utan problem, är tyvärr inte någon garanti på att det är godkänt. Finns många som kör igenom med alla möjliga saker som igentligen inte är godkänt. Tonade sidorutor fram, tonade lyktglas, streamer på vindrutan som går för långt ner och trimmade motorer mm.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Facelift (?) - Saab 9-5 -98 (CCF-104)

    [quoteer-Ola]Lyktorna med lins är gjorda för xenonlampor. Lyktorna utan lins är gjorda för halogen.

    Jag har inte gjort konverteringen ännu, så jag kan inte svara på om det går att sätta halogenlampor i xenonstrålkastaren.
    Däremot kan man xenonkonvertera halogenstrålkastaren. Många som gjort, finns gott om trådar om det.

    På årsmodell 06-> är det dock lins även till halogen vad jag har förstått.

    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":8ncrbaag
    Går lika bra med manuell nivå reglering av ljuset o sen att man har strålkastartorkare eller nån form av strålkastar rengöring.
    De är vad jag har hört att man behöver om man ska efter konvertera.
    Vet många som har har kört igenom utan problem.
    Strålkastarrengöring måste man ha till xenon. Hur det är med nivåregleringen kan jag inte svara på, när "Fredrik.j" nu skriver så. Jag har dock fått uppfattningen om att det är den automatiska regleringen som gäller för att det ska vara godkänt.

    Att det är många som kört genom besiktningen utan problem, är tyvärr inte någon garanti på att det är godkänt. Finns många som kör igenom med alla möjliga saker som igentligen inte är godkänt. Tonade sidorutor fram, tonade lyktglas, streamer på vindrutan som går för långt ner och trimmade motorer mm.

    Mvh[/quote:8ncrbaag]

    De går lika bra med manuell manövrering av nivåregleringen av ljuset.
    Kör med 6000K max så ljuset inte blir för blått så är de också ett bra tips.
    Ger ett bra o vitt ljus.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Facelift projekt?
    Av Kantchi i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 00:05
  2. Vad måste bytas för facelift saab 95 -00
    Av saabraggaren i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 21:25
  3. Saab 9-5 ny facelift enl. aftonbladet...
    Av eppe i forum Allmänt
    Svar: 161
    Senaste inlägg: 2005-05-15, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •