Tjo
Hur många här kör med en Rakskuren/sneskuren Quaife 6-växlad drevsats ??
Sitter o fundera på om ja ska ha rakskuret lr sneskuret,
Håller en sneskuren lika bra som en rakskuren?
Fördelar/nackdelar för respektive låda ?
/Sebbe
Tjo
Hur många här kör med en Rakskuren/sneskuren Quaife 6-växlad drevsats ??
Sitter o fundera på om ja ska ha rakskuret lr sneskuret,
Håller en sneskuren lika bra som en rakskuren?
Fördelar/nackdelar för respektive låda ?
/Sebbe
Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
9000Aero @ Garaget
Projekttråd @ STCS
9-3ss Aero @ STCS
hej
jag kör med en tidig variant av den rakskurna så den är 5vxl.
racestuff tog hem 10st 6vxl för två år sedan och de är alla sålda. säkerligen fanns det några på marknaden innan det oxå.
den snedskurna får du nog kolla med maptun hur många som sålts, jag har inte hört om någon än men det finns nog.
skillnader mellan dem är ffa två saker, ljudet och utvxl.
den sneda är tystare och har en mera gatbetonad utvxl inkl en övervxl. den raka är tätstegad och rejsigt ljudlig
effektmässigt så håller den raka för mina 785hk än så länge
den har brukats flitigt på strippen av mig och andra hk-stinna saabar.
den sneda vet jag inte vad den är specad för.
mvh johan
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Det är ju ljudet man kanske skulle vilja slippa, iaf om man kommer åka 60mil från Linköping till varberg varje vecka typ
Då skulle man nog uppskatta sen sneskurna, skulle varit bra om Racestuff skulle sålt den, slipper man köpa saker från 10 olika företag till bilen
Får försöka åka på nån stcs träff o kolla om nån har en rakskuren så man hör exakt hur mycket de låter
Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
9000Aero @ Garaget
Projekttråd @ STCS
9-3ss Aero @ STCS
jag tror att maptun har ensamrätt på den sneda i sverige.
frågan är oxå varför du vill ha/behöver den?
om du har steg3 som i signaturen så känns det som overkill.
då tycker jag att det räcker gott med en uppgraderad standardlåda inkl quaifediff. det är dessutom en billigare lösning.
mvh johan
ps. ändra trådrubriken till "erfarenheter quaife drevsats?" så ska du se att fler hittar hit. ds
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
0:40 in i denna hör du hur en rakskuren låter inne i bilen med full inredning.
http://www.youtube.com/watch?v=u2B_qLVomzs
Mvh
Det låter ju riktigt manligt
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
Ursprungligen postat av Johan H
Det kommer sitta lite mer än steg3 på bilen nästa sommar, Du skrev i min projekttråd för 1½ vecka sen, om du inte kommer ihåg ??
Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
9000Aero @ Garaget
Projekttråd @ STCS
9-3ss Aero @ STCS
Minnet är bra men kort iblandUrsprungligen postat av Plutonius
Så nu har jag läst på lite...och ska du nyttja maskinen till max så varför inte Quaifesatsen(rak som sned)
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Har de kvar std slutvxl+utgående axel? = pinjong
På den snedskurna så väljer jag bort Maptuns "egenutvecklade" enl utsago"
Om dessa delar är ersatta med bättre mtrl så ett självklart val.
Annars kör på rakskuret
Saab Lotus Exige
Rörramsbygge med Rwd & B236
Ser ut att ha egna grejer.Ursprungligen postat av Aero-E-Tuna
Enligt Maptuns sida:
Drevsatsen tillverkas av Quaife. Den kompletta drevsatsen, inklusive ett antal
specialtillverkade delar såsom lager, utgående axel, kronhjul, ingående axel m.m finns
dock endast hos MapTun Performance!
MvH
-Faen
Frågan är inte besvarad av någon från Maptun som "dementerat" bekräftat" detta ännu.Ursprungligen postat av FaeN
Det är tydligen ingen som behagar att besvara detta på trimfirman Maptun
Grundsatsen vet jag i vart fall kommer från en amerikansk biltillverkare
Saab Lotus Exige
Rörramsbygge med Rwd & B236
Låter rejsigt men skulle aldrig köra det i en bil som används till vardagskörning.Ursprungligen postat av BearStyle
#5607 | 9-3ss 2.0t 2008
Ursprungligen postat av Mafnus
De låter härligt
Men i 60 mil varje vecka vetifan asså
Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
9000Aero @ Garaget
Projekttråd @ STCS
9-3ss Aero @ STCS
Den snedskurna drevsatsen är komplett med pinjongaxel och slutväxel som det var frågetecken om från början.
Medlem #3851 - Ronny Olofsson
9000 Aero -96 600 hk
Jag kan bekräfta att så är fallet.Ursprungligen postat av Aero-E-Tuna
9-3SS Aero -05 415 Hp @ 450 Nm
Opel insignia OPC 2012
Kanske blir en rakskuren från Racestuff, då dom ändå ska bygga allt annat på bilen
Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
9000Aero @ Garaget
Projekttråd @ STCS
9-3ss Aero @ STCS
Enl telefonsamtal med fredrik idag så har en rad ändringar gjorts. Med dessa ändringar som gjorts så finns det en god anledning köpa den..
Dock så har jag blivit lovad komma över inspektera ingående komponenterna i drevsatsen så fort de hade nån hemma
Saab Lotus Exige
Rörramsbygge med Rwd & B236
Ursprungligen postat av Plutonius
Jag skulle hellre gå på en sned istället för sitta åka 10+mil med rakskuret är faaan ingen hit alls
Been there done that
Saab Lotus Exige
Rörramsbygge med Rwd & B236
TrevligtUrsprungligen postat av Aero-E-Tuna
MvH
-Faen
Ursprungligen postat av FaeN
Saab Lotus Exige
Rörramsbygge med Rwd & B236